Pejabat untuk pentadbiran dan pembayaran hak individu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pejabat untuk pentadbiran dan pembayaran kelayakan individu, turut dikenali sebagai Pejabat Pembayar atau PMO sebuah pejabat pusat Suruhanjaya Eropah .

PMO mempunyai misi untuk menguruskan hak kewangan kakitangan tetap, sementara dan kontrak yang berkhidmat di bawah Suruhanjaya, untuk mengira dan membayar gaji mereka dan kelayakan kewangan lain. PMO menyediakan perkhidmatan ini kepada institusi dan agensi EU yang lain juga. PMO juga bertanggungjawab menguruskan dana insurans kesihatan Institusi, bersama-sama memproses dan membayar tuntutan bayaran balik daripada kakitangan. PMO juga menguruskan dana pencen dan membayar pencen kakitangan yang telah bersara.

Ibu pejabat PMO, perkhidmatan mendatar dan empat unit operasi terletak di Brussels, manakala dua cawangan lain terletak di Luxembourg dan di Ispra, yang menawarkan perkhidmatan kepada kakitangan EU tempatan.

Aktiviti PMO[sunting | sunting sumber]

Imbuhan[sunting | sunting sumber]

PMO menentukan dan merekodkan hak kewangan setiap kakitangan baharu pada hari pertama mereka di Suruhanjaya, serta mengira dan membayar imbuhan mereka. Ganjaran tersebut adalah termasuk:

  • gaji pokok mengikut Perkara 66 Peraturan Kakitangan [1]
  • elaun keluarga, mengikut Seksyen 1 Lampiran VII Peraturan Kakitangan
  • lain-lain elaun (Seksyen 2 Lampiran VII)

Gaji asas bulanan Suruhanjaya adalah antara sekitar €2,300 sebulan untuk pegawai AST 1 baharu hingga sekitar €16,000 sebulan untuk pegawai peringkat atasan AD 16 dengan lebih 4 tahun kekananan. Setiap gred dipecahkan kepada lima langkah kekananan dengan kenaikan gaji yang sepadan. Gaji asas diselaraskan setiap tahun selaras dengan inflasi dan kuasa beli di negara EU. [2]

Pegawai rasmi juga berhak untuk mendapat pembayaran balik atas perbelanjaan tertentu, contohnya perbelanjaan perjalanan untuk menjalankan tugas atau perbelanjaan pemindahan, apabila memindahkan keluarga ke tempat kerja.

Insuran kesihatan[sunting | sunting sumber]

PMO turut menguruskan Skim Insurans Penyakit Bersama (JSIS) Komuniti Eropah. Pegawai rasmi dan lain-lain ejen turut berhak menerima manfaat daripada JSIS, serta ahli keluarga mereka (di bawah syarat tertentu). [3] JSIS menanggung perbelanjaan perubatan pada kadar 80% untuk rawatan perubatan dan dibiayai dengan sumbangan ~2%, dipotong daripada gaji pegawai dan ejen.

Pencen[sunting | sunting sumber]

Seorang pegawai adalah layak untuk mendapat pencen EU selepas mencapai sekurang-kurangnya 10 tahun perkhidmatan (atau jika dia mencapai umur 63 tahun). [4] Pegawai EU biasanya mencapai umur persaraan pada usia 63 tahun, tetapi anda juga boleh mengambil persaraan awal dengan pengurangan umur pencen kepada usia 55 tahun, atau bekerja sehingga umur 67 tahun (tetapi tanpa peningkatan hak pencen yang sepadan).

Pegawai berhak mengumpul 1.9% hak pencen setiap tahun serta layak mendapat pencen maksimum sehingga 70% daripada gaji pokok terakhir mereka. Selepas meninggalkan perkhidmatan aktif, PMO mengira hak pencen pegawai dan ejen lain, [5] termasuk hak yang dipindahkan daripada skim pencen negara. Dalam kes kematian pegawai, hak pencen dibayar kepada pasangan dan/atau anak yang masih hidup.

Pegawai dan lain-lain ejen turut menyumbang sehingga 1/3 daripada kos skim pencen. Caruman mereka ialah 9.25% daripada gaji pokok bulanan dan dipotong setiap bulan.

Faedah pengangguran[sunting | sunting sumber]

Ejen sementara [6] dan kontrak [7] berkelayakan untuk menerima elaun pengangguran sementara, apabila kontrak mereka dengan Suruhanjaya tamat. Elaun ini dikira dan dibayar oleh PMO, menurut Tajuk 2 Syarat-syarat pekerjaan kakitangan lain Komuniti Eropah .

Misi dan perbelanjaan pakar[sunting | sunting sumber]

Perbelanjaan yang ditanggung oleh pegawai dan ejen semasa misi rasmi, [8] serta pakar tertentu yang diambil oleh Suruhanjaya, akan dibayar balik. PMO menerima dan memproses semua tuntutan ini dan kemudian membayar perbelanjaan mengikut peraturan yang mengawal kelayakan.

Untuk perbelanjaan pakar, orang berikut layak:

  • sesiapa di luar Suruhanjaya yang telah dijemput untuk mengambil bahagian dalam kerja-kerja suruhanjaya tertentu atau memberi pendapat profesional
  • sesiapa yang bertanggungjawab untuk mengiringi orang kurang upaya yang dijemput sebagai pakar luar

Kelayakan tersebut meliputi elaun harian, perbelanjaan perjalanan dan penginapan. [9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Perkhidmatan Awam Eropah

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Staff Regulation of Officials of the European Communities" (PDF).
  2. ^ Permanent officials - Career and benefits
  3. ^ THE JOINT SICKNESS INSURANCE SCHEME OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (JSIS)
  4. ^ Article 77 of the Staff Regulation
  5. ^ "Official agents - Career and benefits".
  6. ^ Temporary agents - Career and benefits
  7. ^ Contractual agents - Career & benefits
  8. ^ Article 11 of the Staff Regulation
  9. ^ Reimbursement of Expert's Expenses

Sumber[sunting | sunting sumber]

Templat:Eu-directorates-general