Pembubaran (undang-undang)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian

Dalam undang-undang, pembubaran adalah salah satu dari beberapa peristiwa hukum yang mengakhiri entiti atau perjanjian hukum seperti pernikahan, pengambilan (pengangkatan), perusahaan, atau persatuan.

Pembubaran adalah tahap terakhir pembubaran, proses di mana syarikat (atau sebahagian syarikat) berakhir, dan aset dan harta syarikat diagihkan semula.

Pembubaran perkongsian adalah yang pertama dari dua peringkat dalam penamatan perkongsian.[1] "Penggulungan" adalah peringkat kedua.[2][3]

Pembubaran juga boleh merujuk kepada penamatan kontrak atau hubungan undang-undang lain; sebagai contoh, perceraian adalah pembubaran perkahwinan .

Pembubaran juga merupakan istilah untuk proses hukum di mana pengambilan anak angkat dibalikkan. Walaupun ini berlaku untuk sebagian besar adopsi yang dihentikan, mereka lebih sering disebut sebagai gangguan, walaupun istilah itu secara teknis hanya berlaku untuk yang tidak lengkap secara hukum pada saat penamatan.

Dalam undang-undang antarabangsa, pembubaran (Latin: dismembratio) adalah ketika sebuah negara telah dipecah menjadi beberapa entiti, dan tidak lagi memiliki kekuasaan atas entiti tersebut, seperti dulu. Contohnya adalah kes bekas USSR yang dibubarkan ke republik yang berbeza .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kubasek, Nancy; Browne, M. Neil; Heron, Daniel; Dhooge, Lucien; Barkacs, Linda (2016). Dynamic Business Law: The Essentials (ed. 3d). McGraw-Hill. m/s. 443. ISBN 9781259415654.
  2. ^ Kubasek, Nancy; Browne, M. Neil; Heron, Daniel; Dhooge, Lucien; Barkacs, Linda (2016). Dynamic Business Law: The Essentials (ed. 3d). McGraw-Hill. m/s. 443. ISBN 9781259415654.
  3. ^ Slides 11-17 of Powerpoint Diarkibkan 2016-05-05 di Wayback Machine for Chapter 21 from McGraw-Hill from 2nd Ed. of Kusabek