Pergi ke kandungan

Pencuri yang tidak bertaubat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penyaliban oleh Hans von Tübingen menunjukkan Saint Dismas Pencuri Baik di sebelah kanan alMasih (kiri gambar), dan Gestas Pencuri Tidak Bertobat di sebelah kiri alMasih dengan syaitan mengeluarkan rohnya. Gambaran penyaliban Jesus sering menunjukkan kepala Jesus condong ke kanannya, menunjukkan penerimaannya terhadap Pencuri yang Baik.

Pencuri yang tidak bertaubat adalah seorang lelaki yang diterangkan dalam catatan Perjanjian Baru tentang Penyaliban Jesus. Dalam naratif Injil, dua penyamun disalibkan bersama Jesus. Dalam dua Injil pertama (Matius dan Markus), mereka berdua menyertai orang ramai dalam mengejeknya. Walau bagaimanapun, dalam versi Injil Lukas, salah seorang daripada mereka berdua mengejek Jesus tentang ketidakupayaannya menyelamatkan dirinya sendiri dan mereka, manakala yang seorang lagi (dikenali sebagai pencuri yang bertaubat) meminta belas kasihan.[1][2][3]

Dalam penulisan-penulisan apokrif, pencuri yang tidak bertaubat diberi nama Gestas, yang pertama kali muncul dalam Injil Nikodemus, manakala temannya dipanggil Dismas. Tradisi Kristian berpendapat bahawa Gestas berada di atas salib di sebelah kiri Jesus dan Dismas berada di atas salib di sebelah kanan Jesus. Dalam Lagenda Emas oleh Jacobus de Voragine, nama pencuri yang tidak bertaubat diberikan sebagai Gesmas. Pencuri yang tidak bertaubat kadang-kadang disebut sebagai "pencuri jahat" berbeza dengan pencuri yang baik.

Injil Bayi Arab yang apokrifa merujuk kepada Gestas dan Dismas sebagai, masing-masing Dumachus dan Titus. Menurut tradisi – dilihat, sebagai contoh, dalam The Golden Legend karya Henry Wadsworth Longfellow[4] – Dumachus adalah salah seorang daripada kumpulan perompak yang menyerang Saint Joseph dan Keluarga Suci dalam pelarian mereka ke Mesir.

Naratif Perjanjian Baru[sunting | sunting sumber]

Andreas Pavias. Pencuri yang tidak bertaubat di sebelah kanan kita

Versi terawal kisah ini dianggap tercatat dalam Injil Markus,[5][3][6] biasanya bertarikh sekitar 70M.[5] Penulis mengatakan bahawa dua penyamun telah disalibkan bersama Jesus, satu di setiap sisinya. Orang ramai yang lalu lalang dan ketua imam mengejek Jesus kerana mengaku sebagai alMasih tetapi tidak dapat menyelamatkan dirinya sendiri, dan kedua-dua penyamun yang disalibkan bersama-sama dia turut serta mengejeknya.[7][3] Beberapa teks menyertakan rujukan kepada Buku Yesaya, menyebut ini sebagai penggenapan nubuat (Yesaya 53:12: "Dan dia … terhitung bersama-sama dengan orang-orang durhaka").[8] Injil Matius, yang ditulis sekitar tahun 85M,[5] mengulangi butiran yang sama.[9]

Walau bagaimanapun, dalam versi Injil Lukas, dari sekitar 80–90M,[5] butirannya berbeza-beza: salah seorang penyamun menegur yang lain kerana mengejek Jesus, dan meminta Jesus mengingatinya "apabila kamu datang ke dalam kerajaanmu". Jesus menjawab dengan berjanji kepadanya bahawa dia akan bersamanya pada hari yang sama di syurga Firdaus.[10][3] Tradisi telah memberikan nama kepada pencuri ini sebagai pencuri yang bertaubat, dan seorang lagi pencuri yang tidak bertaubat.

Injil Yohanes, yang dianggap ditulis kira-kira 90–95M,[5] juga mengatakan bahawa Jesus telah disalibkan bersama dua orang lain, tetapi dalam kisah ini mereka tidak diterangkan dengan lebih terperinci dan kata-kata mereka tidak direkodkan.[11]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ William Lane Craig; Joe Gorra (1 September 2013). A Reasonable Response: Answers to Tough Questions on God, Christianity, and the Bible. Moody Publishers. m/s. 153. ISBN 978-0-8024-8384-3.
  2. ^ "William Lane Craig and Bart Ehrman Debate "Is There Historical Evidence for the Resurrection of Jesus?"". physics.smu.edu. Dicapai pada 24 June 2020.
  3. ^ a b c d Bart D. Ehrman (2008). Whose Word is It?: The Story Behind who Changed the New Testament and why. A&C Black. m/s. 143. ISBN 978-1-84706-314-4.
  4. ^ The Golden Legend
  5. ^ a b c d e Professor Bart D. Ehrman, The Historical Jesus, Part I, p. 6, The Teaching Company, 2000. Quote: "Scholars are fairly unanimous that they were written some decades after Jesus’ death: Mark, AD 65–70; Matthew and Luke, AD 80–85; and John, AD 90–95."
  6. ^ Ehrman (2000: 5). Quote: "Maybe we should begin with the earliest Gospel to be written, which most scholars agree was the Gospel of Mark."
  7. ^ Mark 15:27–32Template:Bibleverse with invalid book
  8. ^ Isaiah 53:12Template:Bibleverse with invalid book
  9. ^ Matthew 27:38–44Template:Bibleverse with invalid book
  10. ^ Luke 23:33–45Template:Bibleverse with invalid book
  11. ^ John 19:18–25Template:Bibleverse with invalid book

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:New Testament people