Pengangkutan di Mesir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengangkutan di Mesir berpusat di Kaherah dan sebahagian besarnya mengikut corak penempatan di sepanjang Sungai Nil. Kementerian Pengangkutan dan badan kerajaan lain bertanggungjawab untuk pengangkutan di Mesir, sama ada melalui laut, sungai, darat atau udara.

Berkenaan dengan perjalanan kereta api, udara dan jalan air, laluan utama sistem kereta api negara mengikuti sepanjang sungai Nil dan dikendalikan oleh Kereta Api Nasional Mesir. Selain laluan luar negara, EgyptAir menyediakan perkhidmatan udara domestik ke destinasi pelancongan utama dari hab Kaherahnya. Sistem Sungai Nil (kira-kira 1,600 km (990 bt)) dan terusan utama (1,600 km (990 bt)) adalah penting secara tempatan untuk pengangkutan. Orang ramai masih mengembara melalui Sungai Nil, terutamanya antara Kaherah dan Aswan. Terusan Suez ialah laluan air utama untuk perdagangan dan pelayaran antarabangsa, menghubungkan Mediterranean dan Laut Merah. Pelabuhan utama ialah Iskandariah, Port Said, Damietta di Mediterranean dan Suez dan Safaga di Laut Merah.

Berkenaan dengan pemanduan, Mesir mempunyai salah satu insiden kematian jalan raya tertinggi, setiap batu yang dipandu, di dunia.[1] Rangkaian jalan raya yang tidak diselenggara dengan baik telah berkembang pesat sehingga lebih 33,796 km (21,000 bt), meliputi Lembah Nil dan Delta Nil, pantai Mediterranean dan Laut Merah, Sinai dan oasis Barat. Peraturan lalu lintas selalu diabaikan oleh pemandu yang tidak sabar.[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Egypt" Diarkibkan 22 Oktober 2013 di Wayback Machine. Travel.state.gov (19 Mac 2008). This article incorporates text from this source, which is in the public domain.
  2. ^ "Two Ukrainian tourists killed in Hurghada bus crash". English Ahram. 12 Mei 2015. Dicapai pada 20 September 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Pengangkutan di Mesir di Wikimedia Commons