Pengguna:26 Ramadan/Kotak pasir/Rencana/Dewan Pertuanan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dewan Pertuanan
ديوان ڤرتوانن
House of Lords
Logo yang digunakan untuk mewakili Dewan Pertuanan
Bendera Dewan Pertuanan
Jenis
Jenis
Kepimpinan
Lord McFall dari Alcluith
sejak 1 Mei 2021
Timbalan Speaker Kanan
Lord Gardiner dari Kimble
sejak 11 Mei 2021
Lord True, Konservatif
sejak 6 September 2022
Ketua Whip Kerajaan
Baroness Williams dari Trafford, Konservatif
sejak 7 September 2022
Ketua Whip Pembangkang
Lord Kennedy dari Southwark, Buruh
sejak 1 Jun 2021
Struktur
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dewan Pertuanan merupakan dewan atas dalam Parlimen United Kingdom. Seperti dewan rendah iaitu Dewan Rakyat, kedua-dua dewan tersebut berhimpun di Istana Westminster di London, England. Salah satu daripada institusi seumpamanya yang tertua di dunia, asal-usulnya terletak pada awal kurun ke-11 dan kemunculan sistem dwidewan pada abad ke-13.

Tidak seperti Dewan Rakyat, anggota Dewan Pertuanan (juga dikenali sebagai Lord atau "bangsawan") secara umumnya tidak dipilih melalui pilihan raya. Kebanyakan anggotanya dilantik untuk seumur hidup, sama ada atas dasar politik atau bukan politik. Keanggotaan turun-temurun dihapuskan pada tahun 1999, melainkan 92 orang anggota bangsawan keturunan, dimana 90 daripadanya dipilih melalui pilihan raya kecil dalaman, manakala dua lagi anggota merupakan anggota ex officio iaitu Earl Marsyal dan Lord Great Chamberlain. Tiada anggota yang mewarisi kerusi mereka secara terus lagi. Dewan Pertuanan juga terdiri daripada 26 biskop besar dan uskup Gereja England, yang dikenali sebagai Tuanan Rohaniah (atau Lord Spiritual). Sejak tahun 2014, keanggotaan di Dewan boleh dilepaskan atau ditamatkan secara sukarela apabila dipecat.

Sebagai dewan atas di Parlimen, Dewan Pertuanan mempunyai banyak fungsi yang serupa dengan Dewan Rakyat. Ia meneliti perundangan, memastikan kerajaan bersikap bertanggungjawab, dan mempertimbangkan serta melaporkan dasar awam. Anggota bangsawan juga berupaya untuk memperkenalkan undang-undang atau mengusulkan pindaan terhadap rang undang-undang. Walaupun Dewan Pertuanan tidak dapat menghalang rang undang-undang diluluskan, kecuali dalam keadaan terhad tertentu, ia mungkin menangguhkan penggubalan rang undang-undang sehingga satu tahun. Dalam kapasiti ini, sebagai sebuah badan yang bebas daripada tekanan proses politik, Dewan Pertuanan dikatakan bertindak sebagai "dewan penyemakan" yang memberi tumpuan kepada perincian perundangan, sambil sesekali meminta Dewan Rakyat untuk mempertimbangkan semula rancangannya.

Walaupun anggota Dewan Pertuanan juga berkhidmat sebagai menteri kerajaan, mereka biasanya hanya dipilih sebagai menteri muda. Dewan Pertuanan tidak mengawal tempoh penggal perdana menteri atau kerajaan; hanya Dewan Rakyat yang boleh mengundi untuk menghendaki perdana menteri meletakkan jawatan atau mengadakan suatu pilihan raya. Tidak seperti Dewan Rakyat yang mempunyai bilangan kerusi yang tetap, bilangan anggota Dewan Pertuanan boleh berubah-ubah; pada masa kini, terdapat 778 anggota. Dewan Pertuanan adalah satu-satunya dewan atas dalam parlimen dwidewan dengan bilangan yang lebih besar berbanding dewan rendahnya, dan ia merupakan dewan perundangan kedua terbesar di dunia selepas Kongres Rakyat Kebangsaan China.

Titah Ucapan Raja disampaikan di kamar Dewan Pertuanan semasa Pembukaan Parlimen Negara. Selain peranannya sebagai dewan atas, Dewan Pertuanan, melalui Tuanan Undang-undang, bertindak sebagai mahkamah rayuan terakhir dalam sistem kehakiman United Kingdom sehinggalah penubuhan Mahkamah Agung pada 2009. Dewan Pertuanan juga mempunyai peranan dalam Gereja England, dimana Langkah-langkah Gereja hendaklah dibentangkan di dalam dewan oleh Tuanan Rohaniah.