Pengguna:GinormousBuildings/Bahasa Cabakanu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chavacano
Chabacano
Asli kepadaPhilippines
KawasanZamboanga City and Basilan (Zamboangueño and Basileño), Cavite City (Caviteño) and Ternate, Cavite (Ternateño/Bahra)
Etnik
Penutur bahasa
(700,000 native speakers; 1.2 million as a second language;[1] setakat 1992)[2][3]Templat:Update span
Latin (Spanish alphabet)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
Regional language in the Philippines
Dikawal selia olehKomisyon sa Wikang Filipino
Kod bahasa
ISO 639-3cbk
Glottologchav1241
Linguasphere51-AAC-ba
  Areas where Chavacano is mainly spoken
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Bahasa Chavacano atau Chabacano (Sebutan Sepanyol: [tʃabaˈkano]) ialah sekumpulan ragam bahasa kreol berumpun Sepanyol yang dituturkan di Filipina. Ragam bahasa yang dituturkan di Bandar Zamboanga, terletak di kepulauan Mindanao di Filipina selatan, mempunyai tumpuan penutur yang terbanyak. Ragam bahasa semasa yang lain terjumpa di Bandar Cavite dan Ternate yang terletak di wilayah Cavite di pulau Luzon.[4] Bahasa Chavacano sahaja kreol berumpun Sepanyol yang terdapat di Asia.[5] Banci Populasi dan Perumahan 2020 menghitung 106,000 rumah menuturkan bahasa Chavacano.

Taburan dan varian[sunting | sunting sumber]

Ragam[sunting | sunting sumber]

Penutur Natif bahasa Zamboangueño di Mindanao

[[Kategori:Bahasa di Tawi-Tawi]] [[Kategori:Bahasa di Sulu]] [[Kategori:Bahasa di Basilan]] [[Kategori:Bahasa di Filipina]] [[Kategori:Webarchive template wayback links]] [[Kategori:Semua rencana Wikipedia yang perlu dikemaskinikan]]

  1. ^ Rubino (2008:279)
  2. ^ HOLA Y BIENVENIDOS By Richard Collet. February 19, 2020. (Publisher: GLOBE)
  3. ^ Número de hispanohablantes en países y territorios donde el español no es lengua oficial Diarkibkan 29 April 2012 di Wayback Machine, Instituto Cervantes.
  4. ^ "Chavacano". Ethnologue (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-16.
  5. ^ "The Early History of Chavacano de Zamboanga: Chabacano versus related creoles". www.zamboanga.com. Dicapai pada 2018-11-16.