Perbincangan:Bugis

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Perbincangan:Orang Bugis)
Indonesia Rencana Bugis ini merupakan sebahagian daripada WikiProjek Indonesia. Ia ialah satu usaha kerjasama bagi memperbaiki liputan rencana-rencana dan topik-topik yang berkaitan dengan Indonesia. Jika anda mahu menyertai, lawatilah laman projek. Sebarang pertanyaan dan komen mengenai laman projek, silalah kemukakannya di laman perbincangan projek.
Mula Rencana ini telah digolongkan dalam Kelas mula pada skala kualiti.
Tinggi Rencana ini telah didapati berkepentingan Tinggi pada skala kepentingan.


Malaysia Rencana Bugis ini merupakan sebahagian daripada WikiProjek Malaysia. Ia ialah satu usaha kerjasama bagi memperbaiki liputan rencana-rencana dan topik-topik yang berkaitan dengan Malaysia. Jika anda mahu menyertai, lawatilah laman projek. Sebarang pertanyaan dan komen mengenai laman projek, silalah kemukakannya di laman perbincangan projek.
Mula Rencana ini telah digolongkan dalam kelas mula pada skala kualiti.
Tinggi Rencana ini telah didapati berkepentingan Tinggi pada skala kepentingan.


Apa perbezaan antara orang bugis dengan orang makassar?[sunting sumber]

Di wikipedia Indonesia dinyatakan terdapat perbezaan di antara suku bugis dengan suku makassar dari segi bahasa dan juga sejarah politik. Dinyatakan bahawa kesultanan gowa (makassar) telah dikalahkan oleh belanda yang dibantu oleh kerajaan bone (bugis), menyebabkan tersebarnya suku makassar ke seluruh nusantara, termasuklah 5 daing yang mencampuri politik kerajaan tanah melayu di johor. jadi kelihatan di sini bahawa suku yang di malaysia dikenali sebagai 'bugis' sebenarnya adalah suku makassar. ini berbeza dengan bugis di sabah yang memang suku bugis. (Oleh pengguna 210.19.13.194)

Dakwaan tanpa rujukan tidak diterima di sini. Sila beri rujukan professor mana yang berkata sedemikian. Sila rujuk hanya pakar sahaja, bukan dari blog/facebook. Yosri (bincang) 10:56, 6 Januari 2014 (UTC)[balas]