Perbincangan:Raego

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Saya Minta Maaf, Mengenai Wiki Raego : Saya orang indonesia yang baru belajar bahasa malaysia, saya sudah berusaha untuk berbahasa malaysia dengan benar, bisa dibaca dari tulisan di wiki Raego saya, bolehkah saya untuk membuat yang baru WIKI Raego kembali dengan bahasa malaysia yang baik dan benar ???? Saya akan berusaha berbahasa malaysia yang benar.

Tolong bantu saya mencipta semula halaman wiki RAEGO[sunting sumber]

Peserta Tari Raego ialah pasangan muda Suku Bare'e di wilayah Lore

Tari Moraego[1] (Moraego) merupakan salah satu tarian khas yang dipersembahkan oleh Suku Bare'e sambil memegang pinggang (Raego,aigo), suku bare'e berasal dari Kabupaten Poso, dan Kabupaten Tojo Una-Una, Sulawesi Tengah.

Tari Moraego berasal dari Bahasa Bare'e yaitu Mo dan Raego (Aigo), Mo artinya nak buat sesuatu, dan Raego atau Aigo artinya pinggang, jadi Tarian (Tari) Moraego ialah tarian yang dilakukan sambil memegang pinggang, dan apabila selesai menari barulah Bare'e yang menari tadi boleh dikatakan sudah habis menari Tarian Moraego.[2] Tari Moraego juga biasa disebut Tari Raego, dan Tari Moraego adalah adalah tarian yang bertujuan untuk menghiburkan lelaki dan wanita dari Suku Bare'e dan anak muda dalam satu kain sutra, dan orang muda dalam satu kain sutera, tetapi tidak untuk wanita yang sudah berkahwin..[3]

Fungsi Tarian[sunting sumber]

Selain sebagai tarian untuk anak muda yang sedang mencari pasangan, tarian Moraego juga merupakan tarian yang menggambarkan kemenangan dalam perniagaan, kegembiraan dan kesyukuran atas hasil tuaian Padungku.[4] Limpahan kegembiraan ini diungkapkan melalui gerak isyarat dan ungkapan dalam Bahasa Bare'e yang merupakan Bahasanya Suku Bare'e yang mengandungi ibadah ke Sang Pencipta. Tarian Moraego di TanaNto Bare'e (wilayah suku bare'e) sudah sangat popular di wilayah Kerajaan Tojo, terutamanya wilayah Suku Bare'e di Tojo, Tolage, Bada, Besoa, Bancea, kecuali Napu karena Napu wilayah kerajaan sigi.[5]

Nicolaas Adriani mengambil contoh Tarian Raego yang diadakan di Pusat Kerajaan Tojo di Taliboi :

" Dia bagaimanapun lebih berkemungkinan, Itulah suara bagus yang dibawa oleh Moraego, yang menjerit dan bersorak serta menghentak tanah dianggap berbahaya. Di sawah juga diharamkan memukul kayu atau lembing ke tanah malah di masjid di Todjo juga diharamkan khatib mengecap kayunya di lantai mimbar. "

Nicolaas Adriani menyebut bahawa tarian Moraego pada tahun 1914 telah dilarang daripada ditarikan di masjid-masjid di Tojo, tetapi ia masih sering diamalkan semasa Pesta Menuai (Padungku), Festival Pengorbanan (Motompo Moraa), dan Festival Lobo  (Moncojo), dan menjadi idola pada saat setelah Indonesia merdeka sehingga bersaing dengan Tari Dero.

Tarian Moraego hanya dilarang dipersembahkan semasa musim menuai padi.Menurut orang-orang bare'e, ini dimulakan atas sebab-sebab praktikal, kerana tarian Moraego bermula pada satu petang dan sering berlangsung hingga keesokan harinya, yang tentunya akan sangat menarik. menghalang semangat yang meletihkan untuk mengaut padi. Moraego dan Mowurake pada tahun 1914 sering diamalkan di kawasan mereka tetapi tujuannya berbeza, matlamat Moraego adalah untuk bermain dan berseronok, manakala Mowurake sedang ibadah diiringi oleh Wurake atau Dukun.

Maka dengan mengetahui maksud Tarian Moraego dan mendengar lirik lagu-lagu Moraego pada tahun 1914, yang kesemuanya menggunakan Bahasa Bare'e, kita boleh membuat kesimpulan bahawa Tarian Moraego atau Tarian Raego berasal dari TanaNto Bare'e, wilayah yang didiami oleh Suku Bare'e.[6]

Lirik Tarian[sunting sumber]

Lirik Tarian Moraego berbeza kerana disesuaikan dengan program yang dibuat. Jika Moraego dimainkan selepas musim menuai, rimanya adalah mengenai proses membersihkan sawah, menanam, meragut, dan menuai padi. Jika Moraego dimainkan sebagai saguhati keluarga yang ditinggalkan, puisinya mengandungi kitaran hidup manusia dari lahir hingga mati dan menceritakan kebaikan mereka yang mati ketika masih hidup. 

Salah satu lirik lagu daripada nyanyian tarian moraego dari Suku Bare'e, yang di sebut "RARONA"[7] tahun 1914, yaitu :

" Mengkinowia ntelauka reme. Wengimo se'i pantorata ende. Mengkinowia entelaukah lano. Wengimo se'i pantorata mawo. Hari sudah lewat petang dan matahari sudah redup. Malam ini kita akan berlatih menyanyi dan menari. Hari sudah lewat petang dan matahari sudah redup. Malam ini kita akan menyatakan cinta kita. Baris ini dinyanyikan pada tempo yang perlahan, berlarutan, dengan banyak ulangan, supaya setiap baris mengambil masa yang lama.

Jika seseorang tidak mengetahui teks, biasanya tidak untuk menulisnya semasa menyanyi. Sebagai contoh, baris pertama dinyanyikan Misal, baris pertama dinyanyikan seperti ini: .1 wam m• em me 1. %.J Mengkinowia ntelaoeka reme, reme wengimo se'i reine ntelaoekamo, dll. Biasanya para gadis menunggu sebentar. Lama juga sebelum empat baris yang disebutkan di atas dinyanyikan. Jika gadis-gadis itu belum datang, mereka menyanyi: Suara saya serak dari permulaan lagu. Beremo nganga panggalakoe ja Jika anda tidak datang sekarang, beritahu saya terus terang. Ba be da ma'i, pajoa mampaoe. Dari inisiasi lagu, saya sudah heeseh, sial. Beremo nganga manggala, pindo Sekarang katakan dengan jelas, jika anda tidak datang suatu masa. Ba be da ma'i, pajoa manto'o.

Apabila lafaz-lafaz ini juga telah dilaungkan, wanita-wanita itu menjawab seperti berikut: Bukan niat saya untuk membuat anda tidak sabar. Banja ngkoe'oa mawilai koro. Saya masih sibuk, saya sibuk dengan buah pinang. Yakoe terendo, tetala mamongo. Bukan tugas saya untuk membuat orang lain tidak sabar. Banja ngkoe'oa mawilai taoe. Saya masih sibuk dan sibuk bercakap. Terendo jakoe, tetala mompaoe. Apabila mereka melihat gadis-gadis bersiap-siap untuk menuruni tangga, lelaki-lelaki itu menyanyi: Moiwo-iwo nto mayse Rano. Gadis-gadis Danau bersiap-siap untuk datang. Mereka berpakaian di sana dan mereka akan turun. Ndate mopujoe, da ntoedu tanamo. ......dst "

  1. ^ MORAEGO, De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 1 halaman 119, [1]",
  2. ^ N.Adriani and A.C.Kruyt,[2]",
  3. ^ Tari Moraego suku bare'e di wilayah Tojo, To Lage, Bada, Besoa, dan Bancea ,[3]",
  4. ^ "TARIAN RAIGO SULAWESI TENGAH - PUSTAKA". www.pustaka-bpnbkalbar.org.
  5. ^ Sumber buku "POSSO" LIHAT & DOWNLOAD HALAMAN 151: MONANGU BUAJA (krokodilzwemmen),  ingatlah Lazarus dan bangsawan berbaju mewah (Inodo)nya , [4]
  6. ^ "POSSO", halaman 151:, krokodilzwemmen, [5]
  7. ^ "POSSO",page 151, [6]

Donovanpalu (bincang) 22:26, 7 September 2023 (UTC)[balas]