Perbincangan:Tarian Barongan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Ini adalah tarian yang 100% menjiplak tarian Reog di Indonesia, lebih baik digabung ke artikel Reog ReogpunyaIndonesia 08:30, 28 November 2007 (UTC)

Tarian ini telah diamalkan di Malaysia sudah lama, dan corak dan bentuknya sudah melalui perubahan. Ia telah menjadi warisan beberapa generasi. Patut dikekalkan kerana ia adalah variasi yang berlainan dari induknya (jika benar, pending verification by schooler). Tidak perlu digabungkan. Yosri 12:24, 28 November 2007 (UTC)

Kalau memang warisan dari beberapa generasi kenapa dadak meraknya tidak buat sendiri yaa? Malah import dari Ponorogo, sangat aneh rasanya apabila seni dan kebudayaan yang dijadikan warisan kok malah TIDAK MAMPU dan TIDAK BISA membuat dadak merak sendiri. Lakonnya udah islami, ceritanya juga islami ya semestinya dadak merak juga dibuat dengan kreatifitas sendiri yang berbeda dengan dadak merak reok Ponorogo. Boleh saja terjadi akulturasi budaya dari pendatang, tapi tidak begitu bentuknya.

Dadak merak adalaha reog dan reog itu identik dengan dadak merak. Kalau Malaysia mengklaim itu warisan budayanya mustinya namanya tetap reog ponorogo, bukan tarian barongan. Terlalu dibuat buat.

Keturunan Jawa Islam telah ada di Malaysia sejak kesultanan Melaka sebagai tentera upahan. Mereka mengikut raja Melaka ke Johor (kerajaan Johor Riau). Tarian Rogo tidak diterima guna oleh suku kaum lain, hanya keturunan Jawa, antaranya kerana ajaran Islam menegah menyimpan patung. Yang mengamal Rego sekarang pun adalah golongan tua. Lihat rujukan yang diberi. Kerajaan Malaysia cuba mengenegahkan tarian ini agar tidak pupus tetapi ini dibatalkan kerana adanya bantahan negara asing. Lihat rujukan yang diberi. Yosri (bincang) 04:27, 23 Mac 2012 (UTC)

Tunjukan dengan bukti otentik dan ilmiah tentang sejarah orang jawa yang ada di malaysia, dalam beragumentasi. Ada tidaknya catatan sejarah yang tertulis yang menyatakan dadak merak masuk ke malaysia. Tunjukan secara ilmiah kalau orang jawa yang dimaksud berasal dari ponorogo, dengan melakukan tes DNA atas mereka yang menjalani praktik barongan di malaysia. Buktikan juga secara visual orang jawa malaysia membuat dadak merak singa barongan saat ini. Jadi jangan banyak berbicara secara desas desus yang tidak jelas kalau bukti kongkrit tidak ada. Indonesia secara ilmiah telah membuktikan bahwa lagu Rasa Sayang adalah asli dari maluku, dengan menciptakan program komputer yang dapat mempetakan asal usul lagu dari nada-nada lagu yang dibuat.

Sila lihat pautan akhbar yg diberi, pernyataan oleh pengamal barungan itu sendiri, bukannya oleh pihak ketiga. Selain itu kebanyakan pengamal barungan itu sendiri orang tua yang tidak lagi mampu menghasilkan sendiri dada merak kerana tidak diminati oleh golongan muda. "...kebanyakan penggiat tarian barongan di Johor ini adalah warga emas dan mereka mewarisinya daripada nenek moyang terdahulu dan terus dipertahankan agar warisan seni kebudayaan ini tidak hilang begitu sahaja. (Jupri Wagimon, 70 (tahun 2007) ..... Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=1206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_08.htm#ixzz2A2fNaHHw

© Utusan Melayu (M) Bhd ...." Yosri (bincang) 12:47, 22 Oktober 2012 (UTC)