Perikatan Rakyat Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perikatan Rakyat Singapura
Nama Bahasa Cina新加坡人民联盟
Nama Bahasa InggerisSingapore People's Alliance
PengasasLim Yew Hock
Ditubuhkan10 November 1958; 65 tahun yang lalu (1958-11-10)
Dibubarkan16 Mei 1965; 58 tahun yang lalu (1965-05-16)
Didahului olehParti Liberal Sosialis
IdeologiSosialisme
Kedudukan politikHaluan kiri
Penggabungan kebangsaanPerikatan Singapura
Politik Singapura
Parti politik
Pilihan raya

Perikatan Rakyat Singapura ialah gabungan politik di Singapura yang diasaskan pada 1958, yang terdiri daripada Barisan Buroh dan Parti Liberal Sosialis. Ia tidak pernah memenangi mana-mana kerusi di Parlimen Singapura. Walau bagaimanapun, parti itu memenangi 4 kerusi di Dewan Undangan Singapura dalam pilihan raya umum Singapura 1959 di bawah pimpinan bekas ketua menteri Lim Yew Hock, dengan undi popular sebanyak 107,755 atau 20.7% daripada jumlah undi. Berikutan pilihan raya ini, Parti Sosialis Liberal bergabung dengannya..[1]

Selepas kemasukan Singapura ke dalam Malaysia dalam konteks penggabungan, ia tidak memainkan peranan penting dalam pungutan suara kebangsaan 1962 yang meluluskan penggabungan itu. Ia bertanding dalam pilihan raya umum 1963 sebagai sebahagian daripada Perikatan Singapura yang konservatif, yang juga merupakan cawangan Parti Perikatan persekutuan. Kehadirannya dalam Perikatan Singapura mencetuskan pergeseran dengan UMNO cawangan Singapura, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu Singapura.

Perikatan Singapura bernasib buruk semasa pilihan raya menentang penyandang Parti Tindakan Rakyat (PAP) dengan Perikatan Rakyat Singapura kehilangan keempat-empat kerusi. Ini sebahagiannya telah dikaitkan oleh ahli sejarah Albert Lau dengan kegagalan Lim Yew Hock untuk bertanding dalam pilihan raya. Sementara itu, tumpuan politik beralih kepada persaingan PAP-UMNO di Malaysia dan persaingan antara PAP dan Barisan Sosialis.

Perikatan Rakyat Singapura akhirnya dibubarkan pada 16 Mei 1965.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lau, Albert (1998). A Moment of Anguish: Singapore in Malaysia and the Politics of Disengagement (dalam bahasa Inggeris). Singapura: Times Academic Press. ISBN 981-210-1349.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]