Perlembagaan Meiji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perlembagaan Empayar Jepun (Bahasa Jepun: Tulisan Kyūjitai: 大日本帝國憲法 Tulisan Shinjitai: 大日本帝国憲法 Rumi: Dai-Nippon Teikoku Kenpō), lebih dikenali sebagai Perlembagaan Imperial atau Meiji, merupakan undang-undang tertinggi Empayar Jepun dari 29 November 1890 sehingga 2 May 1947. Diperbuat selepas Pemulihan Meiji, ia memperkenalkan sejenis sistem raja berperlembagaan berdasarkan model Prussia, di mana Maharaja Jepun adalah suatu pemerintah aktif dan punyai kuasa politik yang meluas, tetapi berkongsikannya dengan dewan diet. Selepas pemulihan Meiji yang memulihkan kuasa politik secara terus kepada maharaja pada kali pertama dalam lebih seribu tahun, Jepun mengalami suatu tempoh reformasi politik dan sosial yang menyeluruh, dengan dasar pembaratan yang bertujuan memajukan Jepun ke status yang sama dengan negara-negara di Barat. Kesan daripada Perlembagaan ini adalah pembukaan kerajaan berparlimen yang pertama di Asia.[1]

Perlembagaan Meiji memperlihatkan pengehadan pada kuasa-kuasa cabang eksekutif dan kemutlakan maharaja. Ia juga mewujudkan kehakiman bebas. Akan tetapi ia amat kabur dalam perkataan-perkataan yang digunakan, dan pada banyak tempat bertentangan dengan dirinya sendiri. Pemimpin-pemimpin kerajaan dan parti politik dibiarkan menafsir sama ada Perlembagaan Meiji boleh digunakan untuk menjustifikasikan pemerintahan kuku besi atau liberal-demokratik. Inilah perbezaan pendapat ketara yang wujud pada ketika era zaman empayar Jepun.

Perlembagaan Meiji digunakan sebagai model untuk Perlembagaan Habsyah 1931 oleh golongan intelek Tekle Hawariat Tekle Mariyam di Habsyah. Inilah antara sebab golongan cendakiawan Habsyah yang mempunyai hubungan dengan Tekle Hawariat dikenali sebagai "Pengjepun".[2]

Selepas kekalahan Jepun dan pendudukannya pada pengakhiran Perang Dunia Kedua, Perlembagaan Meiji digantikan dengan perlembagaan baru yang berpandukan demokrasi liberal Barat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum terpakainya Perlembagaan Meiji, Jepun pada dasarnya suatu negara tidak berperlembagaan. Pada akhir tempoh Asuka dan awal tempoh Nara, sistem perundangan dan berperlembagaan berdasarkan model China yang dikenali sebagai ritsuryō berkuatkuasa; ia menghuraikan suatu kerajaan yang berdasarkan bureaukrasi meritokrasi tersusun dan secara teori rasional, dengan berpandukan kekuasaan maharaja Jepun sebagai tonggaknya, dan didirikan menurut modal-modal China. Dalam teori, kanun ritsuryō terakhir, Kanun Yōrō yang diperkuatkuasakan pada tahun 752, masih berkuatkuasa pada masa Pemulihan Meiji, Akan tetapi dalam keadaan realiti, sistem kerajaan ritsuryō menjadi tidak lebih dari kata-kata sahaja kerana pada awal tempoh Heian pada abad ke 10 dan ke 11, perkembangan yang menjadi sistem pemerintahan shogun Kamakura pada tahun 1185 bermula. Kedudukan-kedudukan tinggi dalam sistem ritsuryō tertinggal sebagai gelaran tinggi tanpanya kuasa yang bererti, dan maharaja dipernyahkuasakan dan diketepikan sebagai satu tanda simbolik yang 'bertahkta, tetapi tidak memerintah' (pada dasar suatu "tuhan yang hidup" tidak patut merendahkan martabatnya dengan perihal kerajaan di dunia).

Cadangan perlembagaan bertulis telah menjadi subjek debat yang hangat dalam dan luar kerajaan semenjak bermulanya pemerintahan Meiji. Oligarki Meiji yang konservatif melihat demokrasi dan kerepublikan dengan sangsi dan rasa takut perubahan, serta mahukan perubahan beransur-ansur tetapi Gerakan Kebebasan dan Hak Rakyat menuntut dewan kebangsaan yang dipilih mengikut lunas dekorasi dan penguatkuasaan satu perlembagaan.

Penggubalan[sunting | sunting sumber]

Pada 21 Oktober 1881, Ito Hirobumi dipilih mengetuai suatu bureau kerajaan untuk menyelidik sistem-sistem kerajaan berperlembagaan dan pada 1882, Ito mengetuai delegasi ke luar negara untuk melihat dan mengkaji pelbagai sistem secara langsung. Perlembagaan Amerika Syarikat ditolak disebabkan terlalu liberal, dan sistem Great Britain pula disifatkan tidak stabil dan memberikan terlalu banyak kuasa pada Parlimen. Sistem Perancis dan Sepanyol disifatkan despotik. Struktur Empayar Jerman dan Prusia akhirnya yang menarik perhatian delegasi berkenaan.

Majlis Negara digantikan pada tahun 1885 oleh satu kabinet yang diketuai Ito sebagai Perdana Menteri. Kedudukan Canselor, Menteri Kiri, dan Menteri Kanan, yang wujud semenjak abad ke tujuh, dihapuskan. Penggantian mereka adalah majlis Privi yang ditubuskan pada tahun 1888 untuk menimbangkan perlembagaan yang bakal dirangkakan, dan menasihati Maharaja.

Jawatankuasa penggubalan termasuk Inoue Kowashi, Kaneko Kentaro, Ito Miyoji dan Iwakura Tomomi, termasuk beberapa penasihat-penasihat luar, seperti cendakiawan Jerman Rudolf von Gneist dan Lorenz von Stein. Isu utama adalah timbangan antara kedaulatan diraja yang terletak dalam mahajara, dan satu perundangan berwakil yang dipilih rakyat yang akan mengehadkan kuasa diraja itu. Selepas beberapa percubaan pada 1886-1888, versi terakhir dihantar ke Maharaja pada April 1888, Perlembagaan Meiji digubal secara rahsia oleh jawatankuasa, tanpa debat umum, dan dipakai dengan referandum.

Penguatkuasaan[sunting | sunting sumber]

Perlembagaan baru kemudian mendapat perkenan Maharaja Meiji pada 11 Februari 1889 dan berkuatkuasa pada 29 November 1890.[3] Diet imperial pertama, satu dewan berwakil baru, bersidang pada hari Perlembagaan Meiji berkuatkuasa.[1] Struktur organisasi Diet melihat kedua-dua pengaruh Prussia dan British, dengan kemasukan Dewan Peers (yang menerupai Herrenhaus Prussia dan House of Lords British), dan Suara daripada Tahkta yang diberikan oleh Maharaja pada hari Pembukaan. Babak kedua perlembagaan yang menyenaraikan hak-hak dan tanggungjawab rakyat, meyerupai rencana-rencana sama dalam kedua-dua perlembagaan Eropah dan Amerika Utara.

Peruntukan utama[sunting | sunting sumber]

Struktur[sunting | sunting sumber]

Perlembagaan Meiji terdiri daripada 76 perkara dalam tujuh babak, bersama berjumlah sebanyak 2,500 perkataan. Ia juga lazimnya dicetak bersama Mukadimahnya, Pengakuan Bersumpah Imperial di Istana Imperial, dan Penulisan Semula Imperial pada Perkenanan Perlembagaan yang bersama membentuk lagi 1,000 patah perkataan.[4] Tujuk babak-babak adalah:

  • I. Maharaja (1-17)
  • II. Hak dan Tanggungjawab Rakyat (18-32)
  • III. Diet Imperial (33-54)
  • IV. Menteri-Menteri Negara dan Majlis Privi (55-56)
  • V. Kehakiman (57-61)
  • VI. Kewangan (62-72)
  • VII. Peraturan-peraturan lanjutan (73-76)

Kedaulatan maharaja[sunting | sunting sumber]

Tidak seperti waris modennya, Perlembagaan Meiji didasarkan prinsip bahawa kedaulatan adalah milik Maharaja, melalui aliran nenek moyangnya yang suci "tidak terputus buat sekian lamanya", tidak kepada rakyat. Perkara 4 mengatakan bahawa "Maharaja adalah ketua empayar, dengan kedaulatan termasuk di dalamnya". Maharaja secara nominal menggabungkan dalam dirinya kesemua cabang pentadbiran, perundangan dan kehakiman kerajaan, akan tetapi dengan "persetujian Diet". Undang-undang dan keadilan yang ditadbir mahkamah "dengan nama Maharaja".

Peruntukan Perlembagaan berbeza-beza mengenai sama ada Perlembagaan sendiri atau Maharaja yang punyai kuasa tertinggi. Meskipun Perkara 4 megikat Maharaja supaya menggunakan kuasanya "mengikut lunas Perlembagaan ini", Perkara 3 mengatakan bahawa Maharaja adalah suci dan tidak boleh dinodai. Akan tetapi Perkara 55 mengesahkan bahawa perintah-perintah Maharaja (termasuk Ordinan Diraja, Edik, Pengskriptan semula, dll.) tidak ada kuatkuasa perundangan dengan sendirinya tetapi perlukan tandatangan Menteri Negara, pada masa yang sama, menteri-menteri ini dipiluh dan disingkirkan oleh Maharaja sahaja, dan bukan Perdana Menteri atau Diet.

Hak dan tanggunjawab rakyat[sunting | sunting sumber]

  • Tanggungjawab: Perlembagaan mensyariatkan tanggunjawab rakyat Jepun untuk meneggakkan Perlembagaan (mukadimah), membayar cukai (Perkara 21) dan berkhidmat dalam ketenteraan sekiranya diperlukan (Perkara 20).
  • Hak: Perlembagaan memberi beberapa hak yang rakyat boleh mengguna hanya apabila undang-undang tidak mencampurinya. Ini termasuk hak untuk:
  • Hak-hak yang tidak banyak bersyarat:
    • Hak untuk "dilantik ke jabatan-jabatan kerajaan atau ketenteraan secara saksama" (Perkara 19).
    • 'Prosidur' proses adil (Perkara 23).
    • Hak diadili di hadapan hakim (Perkara 24).
    • Kebebasan beragama (Perkara 28 "dalam lingkungan yang tidak mengancam pada keamanan dan keselamatan dan tidak bercanggah dengan tanggunjawab sebagai rakyat").
    • Hak menuntut dari kerajaan (Article 30).

Organ-organ kerajaan[sunting | sunting sumber]

Batu bersurat Yokohama

Maharaja Jepun punyai hak untuk mentadbir, dan melantik dan menyinkirkan kesemua pegawai kerajaan. Maharaja Jepun juga punyai hak untuk menistiharkan perperangan, keamanan, menandatangani persetujuan antarabangsa, membubarkan dewan bawahan Diet, dan membuat Ordinan Diraja apabila Diet tidak bersidang. Paling penting, komander Tentera Diraja Jepun dan Tentera Laut Diraja Jepun dipegang terus oleh Maharaja, dan bukannya Diet. Perlembagaan Jepun juga memperuntukkan kabinet menteri-menteri negara yang bertanggungjawab pada Maharaja, bukan Diet, dan pada penubuhan Majlis Privi. Tidak disebut dalam Perlembagaan adalah golongan genro yang terdiri daripada orang-orang yang dekat dengan Maharaja yang punyai pengaruh besar.

Di bawah Perlembagaan Meiji, suatu perundangan diwujudkan dengan dua Dewan. Dewan atasan, atau Dewan Peers terdiri daripada ahli keluarga diraja, bangsawan berwaris dan ahli yang dilantik oleh Maharaja. Dewan Bawahan, atau Dewan Rakyat dipilih oleh rakyat lelaki yang punyai harta. Penggubalan undang-undang dikongsi bersama Diet, dan kedua-dua Maharaja dan Diet harus bersetuju sebelum rang boleh menjadi undang-undang. Pada masa yang sama, Diet juga diberikan kuasa untuk memulakan perundangan, meluluskan kesemua undang-undang dan meluluskan belanjawan.

Pindaan[sunting | sunting sumber]

Pindaan pada Perlembagaan diperuntukkan dalam Perkara 73. Ini meletakkan bahawa untuk meminda, cadangan harus diberikan pada Diet oleh Maharaja, dengan cara perintah diraja atau penulisan semula. Untuk diluluskan oleh Diet, satu pindaan barus dipersetujui dua pertiga semua ahli-ahli semua dewan-dewan Diet. Apabila ia diluluskan oleh Diet satu pindaan kemudian diperkenankan menjadi undang-undang oleh Maharaja, yang punyai hak mutlak untuk menolaknya. Tiada pindaan boleh dilakukan pada masa darurat. Meskipun begini, tiada pindaan yang dilakukan pada masa Perlembagaan ini diperkenalkan sehnggalah tahun 1947, dengan kekalahan Jepun, satu Perlembagaan baru diperkenalkan dan pengenalannya mengikut lunas-lunas Perkara 73.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan dan bacaan selanjutnya[sunting | sunting sumber]

  • Akamatsu, Paul. Meiji 1868: Revolution and Counter-Revolution in Japan. Trans. Miriam Kochan. New York: Harper & Row, 1972.
  • Akita, George. Foundations of constitutional government in modern Japan, 1868-1900. Cambridge, Harvard University Press, 1967
  • Beasley, W. G. The Meiji Restoration. Stanford: Stanford University Press, 1972.
  • Beasley, W. G. The Rise of Modern Japan: Political, Economic and Social Change Since 1850. St. Martin's Press, New York 1995.
  • Craig, Albert M. Chōshū in the Meiji Restoration. Cambridge: Harvard University Press, 1961.
  • Jansen, Marius B. and Gilbert Rozman, eds. Japan in Transition: From Tokugawa to Meiji. Princeton: Princeton University Press, 1986.
  • Jansen, Marius B. The Making of Modern Japan. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2000.