Persatuan Macau Baharu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Persatuan Macau Baharu

Persatuan Macau Baharu ( Portugis: Associação de Novo Macau ) telah ditubuhkan pada 10 Julai 1992. Ia merupakan parti politik demokrasi utama di Macau dan salah satu daripada beberapa kumpulan komunikasi politik yang ditubuhkan di Macau yang bebas daripada Kerajaan Wilayah Pentadbiran Khas Macau [1] . Pengerusi lembaga pertama ialah Wu Guochang, dan pengerusi semasa ialah Gan Xueling .

Pada awal penubuhannya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1980-an, politik Macau mendapat peluang bermula untuk berkembang. Pada tahun 1984, Gabenor Macau Costa membubarkan Majlis Perundangan dengan perselisihan faham, dan kemudiannya memberi orang Cina hak untuk mengundi ; puak Minsheng yang diketuai oleh He Siqian memenangi kerusi dalam pilihan raya perbandaran. Penandatanganan Pernyataan Bersama Sino-Portugis dan penggubalan Undang-undang Asas, serta gerakan demokrasi yang tercetus di Beijing pada tahun 1989, memberikan latar belakang untuk kemunculan Persatuan Macao Baharu. Pada tahun 1990, Wu Guochang, yang menyertai "Persatuan Promosi Persahabatan" yang diketuai oleh He Siqian, menyertai pilihan raya kecil tambahan Majlis Perundangan tetapi tewas pada akhirnya. Bersama Au Jinxin, Tong Jiayao dan Lu Weicong, mereka membangunkan platform politik yang sistematik. Pada 10 Julai 1992, mengumumkan penubuhan New Macao Institute dan 11 pasukan petugasnya termasuk sistem politik dan hak asasi manusia, keselamatan sosial, pembangunan ekonomi, pembinaan bandar, hak pengguna, pentadbiran awam, kesihatan dan perlindungan alam sekitar, wanita, pendidikan dan budaya, kewangan awam dan buruh; Atas nama "Democratic New Macau", ia memenangi lebih daripada 3,000 undi dan memasuki parlimen buat kali pertama .

Persatuan Macau Baru mencalonkan Ou Jinxin untuk menyertai pilihan raya majlis perbandaran dan keputusannya berjaya memenangi kerusi pada Mei 1993. Pada tahun 1996 dan 1997, Wu Guochang dan Ou Jinxin telah dipilih semula sebagai ahli Majlis Perundangan dan ahli majlis perbandaran masing-masing.

Selepas penyerahan Macau[sunting | sunting sumber]

Selepas penyerahan Macao pada tahun 1999, Institut New Macao menganjurkan "anti rasuah, perjuangan untuk demokrasi, dan perlindungan mata pencarian rakyat." Institut menyelia kerajaan SAR melalui kerja parlimen, dan berturut-turut mempromosikan sekatan ke atas pengimportan pekerja asing, 15 tahun pendidikan percuma, dan pembinaan perumahan awam.

Pada tahun 2001, Wu Guochang bertanding untuk Majlis Perundangan buat kali ketiga dan dipilih semula sebagai "raja undi" , iaitu jumlah undian tertinggi. Untuk pemilihan semula, Chen Weizhi, yang menduduki tempat ketiga, gagal menjadi dipilih dengan ratusan undi. Pada tahun 2005, Zhou Tingxi, Liang Bowenhe dan lain-lain yang belajar di Universiti Macau mengasaskan Love Concealment Daily, yang dimodelkan pada Macau Daily . Dengan slogan "Terbitkan sehelai kertas besar dan menipu rakyat Macau", ia menyindir rasuah pilihan raya dan kelulusan tanah pada harga rendah dalam bentuk palsu ., kes rasuah Owen Long, harga hartanah yang tinggi, kesesakan lalu lintas dan isu-isu lain.

Institut Macao Baharu menerbitkan "Pelan Pembangunan Demokrasi" pada tahun 2007, menyokong hak pilih sejagat untuk ketua eksekutif pada tahun 2019, secara beransur-ansur mengurangkan pilihan raya tidak langsung perundangan dan kerusi lantikan kerajaan, dan akhirnya mencapai hak pilih sejagat penuh dan penubuhan majlis perbandaran yang dipilih secara langsung. Perarakan Demokrasi Hari Penyerahan telah dilancarkan pada kali pertama pada tahun yang sama, dengan lebih daripada 1,500 orang mengambil bahagian. Dalam pilihan raya Majlis Perundangan 2009, Ng Kwok-cheong dan Au Kam-sin berpecah kepada dua kumpulan, menggunakan slogan "1+1=4" untuk menyeru agar pengagihan undi sama rata dalam kalangan pengundi. Akibatnya, Chen Weizhi dipilih dengan jayanya.

Zhou Tingxi mengambil alih sebagai pengerusi Persatuan Macao Baharu, menyokong perhatian kepada isu-isu seperti perlindungan alam sekitar, kebebasan akhbar dan perlindungan hak asasi manusia pada tahun 2010. Pada tahun 2012, kerajaan Macao SAR melancarkan reformasi politik pertama dalam sejarah. Persatuan Macao Baharu menganjurkan referendum, tinjauan pendapat umum, berpuasa dan tindakan lain untuk memperjuangkan lebih separuh daripada kerusi dalam Majlis Perundangan. Bagaimanapun, pembaharuan politik gagal. Seorang pengulas membuat komen berikut dalam Zhengbao: "Memalukan gerakan demokrasi di Macau ialah kekurangan pergerakan sosial. Perkara yang paling biasa ialah menghantar surat dalam demonstrasi. "Demokrat" tempatan mempunyai beberapa hujah, tetapi sedikit Tiada hala tuju yang jelas untuk membimbing perjuangan demokrasi, apatah lagi program tindakan. Mengetahui bahawa mereka semua ialah orang yang siuman, walaupun mereka memahami kebenaran "tiada perjuangan, akan ada perubahan", mereka tidak akan bertindak terburu-buru. Mungkin "demokrat" di sini hanya berpuas hati menjadi "burung berkabung", memberitahu orang di mana terdapat kebakaran dan di mana terdapat tanaman dicuri (malah peranan penyelia tidak dikira, dan ia tidak boleh dilakukan dengan baik. Sudah tentu, ini adalah masalah sistem, bukan jenayah perang. )” Kemudian, Institut New Macau menyusun laporan hak asasi manusia bukan kerajaan yang pertama di Macau di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, menuduh kerajaan mempunyai maklumat palsu dan palsu dalam laporan itu, dan juga melaporkan kepada prokurator bahawa bekas ketua eksekutif disyaki menyalahgunakan kuasa untuk memberikan lesen perjudian .

Zhou Tingxi dan Chen Weishi telah kalah dalam pemilihan Majlis Perundangan pada 2013. Pada tahun 2014, Su Jiahao, ahli pertubuhan yang mengambil tindakan dalam gerakan anti-Libao, telah dipilih sebagai pengerusi baharu.

Pada 2015, Su Jiahao telah meletak jawatan daripada pengerusi atas sebab melanjutkan pelajaran ke Taiwan untuk belajar ijazah sarjana, dan Zheng Mingxuan telah dipilih sebagai pengerusi baharu menggantikan Su Jiahao untuk baki penggal satu tahun.

Pada Julai 2016, Insitut New Macao mengadakan mesyuarat agung dan memilih lembaga pengarah baharu, di mana Zheng Mingxuan telah dilantik semula sebagai pengerusi, dua bekas pengarah, Su Jiahao dan Zhou Tingxi, masing-masing berkhidmat sebagai naib pengerusi, dan Ahli Majlis Perundangan Wu Guochang memilih untuk tidak Dalam pemilihan pengarah, Yu Xueshe kali pertama tidak dilantik sebagai pengarah.

Di bawah satu cadangan pertubuhan itu, So Jiahao telah berjaya dipilih dengan 9212 undi atas nama "Study Society Advance", menjadi ahli majlis termuda dalam sejarah Macau pada September 2017,. Wu Guochang terus bertanding atas nama "Democracy Prosperity Macau" dan berjaya dipilih semula. Pada 2018, pertubuhan itu juga berpindah dari harta yang disewa dari Wu Guochang di Bazhangweixie Lane, dan berpindah ke lokasi baharu di Jalan Shalanzai bersama-sama dengan pejabat Encik Su.

Su Jiahao terus bertanding atas nama "School Advance" pada September 2021, tetapi telah dilucutkan kelayakan oleh pihak berkuasa atas sebab "tidak setia kepada Undang-undang Asas" dan sebab lain. Pejabat Ahli Majlis di Jalan Shalanzai, Su juga berpindah. Disebabkan oleh "perubahan alam sekitar yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan kekurangan sumber", operasi media platform masyarakat "Love Concealment Media" telah berhenti.

Pilihanraya Majlis Perundangan[sunting | sunting sumber]

tahun pilihanraya undi popular Peratusan undi Bilangan senarai pendek Nama Calon Mendapat kerusi
1992 3,412 12.39% 1 Macau Baharu Demokratik 1
1996 6,331 8.73% 1 Macau Baharu Demokratik 1
2001 16,961 20.95% 1 Macau Baharu Demokratik 2
2005 23,489 18.81% 1 Macau Baharu Demokratik 2
2009 27,448 19.35% 2 Demokrasi Kemakmuran Macau, Demokrasi Macau Baharu 3
2013 23,041 15.73% 3 Macau Baharu Percuma, Macau Baharu Demokrasi, Macau Sejahtera Demokrasi 2
2017 9,213 5.34% 1 Kemajuan masyarakat 1 [a]
2021 0 0% 0 Kemajuan masyarakat 0
  1. ^ 「民主昌澳門」及原身為「民主新澳門」的「民主新動力」,在當屆被用作代表因學社分裂而衍生的另一組織——澳門社區發展新動力,故該兩名單合共所得的2個議席,並不計算於此。

Pengerusi[sunting | sunting sumber]

  1. Wu Guochang (Julai 1992-Julai 1994)
  2. Lu Weicong (Julai 1994-Julai 1996)
  3. Tang Jiayao (Julai 1996-Julai 1998, Julai 2000-Julai 2002)
  4. Au Jinming (Julai 1998-Julai 2000, Julai 2002-Julai 2004)
  5. Xian Daoning (Julai 2004-Julai 2006)
  6. Chen Weizhi (Julai 2006-Julai 2010)
  7. Zhou Tingxi (Julai 2010-Julai 2014)
  8. Su Jiahao (Julai 2014-Ogos 2015)
  9. Zheng Mingxuan (September 2015-November 2017)
  10. Gan Xueling (November 2017 - sekarang)

Struktur organisasi dan ahli kepimpinan semasa (2020-2022)[sunting | sunting sumber]

Ahli-ahli Perhimpunan Agung[sunting | sunting sumber]

  • Zhu Guoquan (Pengerusi)
  • seorang setiausaha

Majlis[sunting | sunting sumber]

Lembaga penyeliaan[sunting | sunting sumber]

  • Zhang Shujian (Pengerusi Penyelia)
  • seorang setiausaha
  • Audit seorang

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

"New Macau" diterbitkan secara tidak teratur, dan sejumlah 56 keluaran telah dicetak setakat Julai 2015. Dari keluaran ke-31, terdapat bahagian " Love Concealment Daily " yang menyindir senario semasa dalam bentuk komik dan bentuk lain.

Pembangunan Perlembagaan[sunting | sunting sumber]

"Rancangan Pembangunan Demokrasi Wilayah Pentadbiran Khas Macao" telah diterbitkan pada 1 Julai 2007, , dan perkara-perkara berikut telah dikemukakan [2] :

  1. Gantikan jawatankuasa pilihan raya semasa dengan jawatankuasa pencalonan dan secara beransur-ansur meningkatkan komponen demokrasi;
  2. Mengurangkan secara beransur-ansur pilihan raya tidak langsung dan kerusi yang dilantik dalam Majlis Perundangan dan akhirnya mencapai hak mengundi sejagat dalam Majlis Perundangan melalui pindaan kepada Undang-undang Asas ;
  3. Memperkukuh kuasa pemantauan Majlis Perundangan;
  4. Penubuhan badan perbandaran yang dipilih secara langsung mengikut daerah; dan
  5. Organisasi perundingan memperkenalkan pilihan raya terus mengikut sektor.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 《新聞學研究》(第102-105期),國立政治大學新聞研究所,2010年,第272頁
  2. ^ 新澳門學社:澳門特別行政區民主政制發展方案 存檔,存档日期2008-04-14.

Lihat[sunting | sunting sumber]

  • politik Macau
  • Demokrat Macau
  • Chen Weizhi
  • Zhou Tingxi
  • Su Jiahao
  • Demokrat Hong Kong

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]