Persatuan Unggas Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Persatuan Unggas Amerika
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan Sunting ini di Wikidata
TujuanMenyokong dan mempromosi unggas baka "Standard"
Tapak webamerpoultryassn.com
Sejarah
Dibentuk1873
Pengurusan
PresidenJohn Monaco[1]
GabunganPersatuan Unggas Amerika
Lokasi
Lokasi
  • Amerika Syarikat Sunting ini di Wikidata
  • PO Box 306 Burgettstown, PA
Kawasan perkhidmatanA.S. & Kanada
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Persatuan Unggas Amerika (bahasa Inggeris American Poultry Association -APA) merupakan pertubuhan unggas tertua di Amerika Utara. Ia telah ditubuhkan pada tahun 1873, dan diperbadankan di Indiana pada tahun 1932.[2]

Pertunjukan unggas pertama kali diadakan pada tahun 1849, di mana APA kemudian ditubuhkan ekoran keperluan sebuah badan untuk mengawasi standard baka-baka unggas dan mentadbir proses poenghakiman.[3] Setahun selepas penubuhannya, persatuan ini menerbitan Standard Kesempurnaan Amerika edisi sulungnya, yang mana kini digunakan dengan meluas menjadi sebuah buku rujukan standard baka unggas yang dihormati.[4] APA terus menerbitkan dan meluaskan Standard, bertujuan untuk mempromosi keseluruhan aspek unggas hias dengan pensijilan hakim rasmi, mendanai pertunjukan, menggalakan penyertaan remaja dan memberi nasihat kepada ahli-ahlinya, di Kanada dan Amerika Syarikat.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-13. Dicapai pada 2013-12-13.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ Ekarius p. 7
  3. ^ Percy p. 38
  4. ^ Staples p. 12

Rujukan[sunting | sunting sumber]