Pertanian di Lubnan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kambing biri-biri dan ladang di Lembah Bekaa (2021)

Pertanian di Lubnan adalah sektor ketiga paling produktif di negara ini selepas sektor tertiari dan perindustrian. Ia menyumbang 5 peratus daripada KDNK dan 8 peratus daripada tenaga buruh berkesan.[1] Sektor ini termasuk buruh Syria tidak rasmi[2] dan bergantung kepada buruh asing untuk produktivitinya.[3] Tanaman utama termasuk bijirin (terutamanya gandum dan barli), buah-buahan dan sayur-sayuran, buah zaitun, anggur, dan tembakau, bersama-sama dengan penggembalaan biri-biri dan kambing. Sumber galian adalah terhad dan hanya dieksploitasi untuk kegunaan domestik.[4] Lubnan, yang mempunyai pelbagai tanah pertanian, dari dataran tinggi pedalaman Lembah Beqaa hingga ke lembah sempit menuju ke laut, membolehkan petani menanam tanaman Eropah dan tropika. Tembakau dan buah ara ditanam di selatan, buah sitrus dan pisang di sepanjang pantai, buah zaitun di utara dan sekitar Pergunungan Shouf, dan buah-buahan dan sayur-sayuran di Lembah Beqaa. Tanaman yang lebih eksotik termasuk avokado, ditanam berhampiran Byblos, dan hashish (tanaman utama di Lembah Beqaa).[5]

Pertanian Lubnan, yang menawarkan tanah yang subur, teres berlandskap, dan hasil segar dan sihat, menghadapi beberapa cabaran dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Amalan pertanian yang tidak betul yang membawa kepada hakisan dan pemiskinan tanah, penyusutan sumber air bawah tanah, pencemaran air dan kesan kesihatan daripada penggunaan racun perosak dan baja yang tidak sesuai, dan pencemaran alam sekitar daripada pembuangan sisa penyembelihan dan ladang haiwan secara sembarangan adalah daripada masalah utama sektor ini. Pertanian juga semakin berkurangan kepada pembandaran yang berleluasa, seperti di dataran pantai dan di bahagian Lembah Beqaa. Dasar kerajaan nampaknya menyasarkan peningkatan ketersediaan pengairan air (terutamanya di Selatan) dan mengawal penggunaan racun perosak, tanpa atau sedikit pelaburan atau insentif untuk teknik pengairan pemuliharaan air dan tanah. Sektor swasta secara beransur-ansur mengambil kesempatan daripada peluang baru tetapi berskala kecil yang ditawarkan oleh pertanian organik dan hasil pertanian bernilai tinggi.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lebanon at a glance | FAO in Lebanon | Food and Agriculture Organization of the United Nations". www.fao.org. Dicapai pada 23 November 2021.
  2. ^ Turkmani, Nour; Hamade, Kanj (Januari 2020). "DYNAMICS OF SYRIAN REFUGEES IN LEBANON'S AGRICULTURE SECTOR" (PDF). AUB. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 15 Julai 2020. Dicapai pada 23 November 2021.
  3. ^ Nour Turkmani, Kanj Hamade (Januari 2020). "DYNAMICS OF SYRIAN REFUGEES IN LEBANON'S AGRICULTURE SECTOR" (PDF). AUB. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 15 Julai 2020.
  4. ^ http://www.fita.org/countries/lebanon.html Diarkibkan 4 Mac 2016 di Wayback Machine, Lebanon, Main branches of industry, January 2008. Dicapai pada 22 Jun 2008.
  5. ^ http://countrystudies.us/lebanon/71.htm, Crop Production. Dicapai pada 25 Jun 2008.
  6. ^ "Lebanon State of the Environment Report" (PDF). Ministry of Environment/LEDO. Diarkibkan daripada yang asal (.pdf) pada 5 Oktober 2007. Dicapai pada 22 Jun 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]