Perubahan fizikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perubahan fizikal ialah perubahan yang mempengaruhi bentuk bahan kimia, tetapi bukan komposisi kimianya. Perubahan fizikal digunakan untuk mengasingkan campuran ke dalam sebatian komponennya, tetapi biasanya tidak boleh digunakan untuk mengasingkan sebatian kepada unsur kimia atau sebatian yang lebih ringkas.[1]

Perubahan fizikal berlaku apabila objek atau bahan mengalami perubahan yang tidak mengubah komposisi kimianya. Ini berbeza dengan konsep perubahan kimia di mana komposisi sesuatu bahan berubah atau satu atau lebih bahan bergabung atau pecah untuk membentuk bahan baharu. Secara umum perubahan fizikal boleh diterbalikkan menggunakan cara fizikal. Sebagai contoh, garam yang dilarutkan dalam air boleh diperoleh semula dengan membenarkan air menyejat.

Perubahan fizikal melibatkan perubahan sifat fizikal. Contoh sifat fizikal termasuk lebur, peralihan kepada gas, perubahan kekuatan, perubahan ketahanan, perubahan kepada bentuk hablur, perubahan tekstur, bentuk, saiz, warna, isi padu dan ketumpatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Zumdahl, Steven S. and Zumdahl, Susan A. (2000), Chemistry, Houghton Mifflin, 5th ed., p. 27 ISBN 0-395-98583-8