Pilihan raya umum India 2024

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

← 2019 April-Mei 2024 2029 →
 
Parti BJP Kongres Kebangsaan India
Gabungan Perikatan Demokrasi Kebangsaan Perikatan Inklusif Pembangunan Kebangsaan India

Jumlah kursi berdasarkan daerah pemilihan (constituency). Penghitungan jumlah kursi dilakukan menggunakan sistem elektoral FPTP (First-past-the-post).

PM India sebelum pilihan raya

Narendra Modi
BJP (Perikatan Demokrasi Kebangsaan)

PM India terpilih

TBD

Artikel ini adalah sebahagian daripada siri:
Politik dan Kerajaan India


 ·  Portal Politik
Portal Kerajaan India


Pilihan raya umum India 2024 ialah pilihan raya umum di India yang dijadualkan diadakan pada Mei 2024..[1]Pilihan raya ini bertujuan untuk memilih ahli parlimen India, Lok Sabha.Tempoh Lok Sabha ke-17 dijadualkan berakhir pada 16 Jun 2024[2]

Menurut data rasmi daripada Suruhanjaya Pilihan Raya India, dalam Pilihan Raya India 2019, Parti Bharatiya Janata (BJP) memegang majoriti Lok Sabha dengan 303 kerusi, diikuti oleh Parti Kongres (INC) di tempat kedua dengan 52 kerusi.[3]

Sistem pilihanraya[sunting | sunting sumber]

Kesemua 543 ahli parlimen yang dipilih dipilih daripada kawasan pilihan raya ahli tunggal menggunakan sistemPemenang undi terbanyak[4].Pindaan ke-104 kepada Perlembagaan India telah memansuhkan dua kerusi yang dikhaskan untuk masyarakat Anglo-India[5]

Pengundi yang layak mestilah warganegara India, 18 tahun ke atas, penduduk biasa di kawasan mengundi di kawasan pilihan raya dan berdaftar untuk mengundi (nama termasuk dalam daftar pemilih), memiliki kad pengenalan pemilih yang sah yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya India atau yang setaraf dengannya

Parti dan Pakatan[sunting | sunting sumber]

Terdapat 6 parti kebangsaan yang bertanding dalam pilihan raya umum India 2024: Parti Bharatiya Janata,Kongres Kebangsaan India, Parti Komunis India (Marxist), Parti Bahujan Samaj, Parti Rakyat Kebangsaan India dan Parti Aam Aadmi. Kesemua parti ini mebentuk pakatan dengan parti kebangsaan dan parti negeri kecuali Parti Bahujan Samaj.

Perikatan Demokrasi Kebangsaan[sunting | sunting sumber]

Perikatan Demokratik Kebangsaan yang disingkatkan sebagai NDA ialah sebuah pakatan khemah besar, kebanyakannya parti dalam pakatan ini mempunyai ideologi Politik kanan tengah dan Politik haluan kanan. Ia diketuai oleh Parti Bharatiya Janata.

Perikatan Inklusif Pembangunan Nasional India[sunting | sunting sumber]

Perikatan Inklusif Pembangunan Nasional India juga merupakan pakatan khemah besar. Pakatan ini terdiri daripada kebanyakannya parti-parti berhaluan tengah-kiri ke sayap kiri . Ia diketuai oleh Kongres Kebangsaan India.

Parti dan pakatan penting lain[sunting | sunting sumber]

Pemimpin Parti Bahujan Samaj Mayawati mengumumkan bahawa partinya akan bertanding dalam pilihan raya atas kekuatannya sendiri di kebanyakan negeri dan akan bersekutu dengan parti bukan bukan [[Pemimpin Parti Bahujan Samaj Mayawati mengumumkan bahawa partinya akan bertanding dalam pilihan raya atas kekuatannya sendiri dan tidak akan membentuk pakatan di kebanyakan negeri.

Tinjauan awam[sunting | sunting sumber]

Menurut tinjauan pendapat TV-CNX India yang dikeluarkan pada 3 Oktober 2023, 61% peserta memilih penyandang Narendra Modi (BJP) diikuti Rahul Gandhi (INC) pada 21% sebagai Perdana Menteri India seterusnya..[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Indian opposition parties form 'INDIA' alliance for 2024 election". Aljazeera (dalam bahasa Inggeris). 18-07-2023. Dicapai pada 3 Agustus 2023. Check date values in: |access-date= dan |date= (bantuan)
  2. ^ "Terms of the Houses". Election Commission of India (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 March 2022.
  3. ^ "India elections 2019: All the latest updates". Aljazeera (dalam bahasa Inggeris). 26-05-2019. Dicapai pada 15 Juli 2023. Check date values in: |access-date= dan |date= (bantuan)
  4. ^ Electoral system Diarkibkan 6 Mei 2017 di Wayback Machine IPU
  5. ^ "House ratifies quota for SC/STs in Assembly, Lok Sabha". The Hindu (dalam bahasa Inggeris). 2020-01-10. ISSN 0971-751X. Dicapai pada 2021-01-19.
  6. ^ Bhandari, Shashwat (3 October 2023). "India TV-CNX Survey: 61% of voters prefer Narendra Modi as PM, Rahul Gandhi at 21%". India TV (dalam bahasa Inggeris).