Pokémon (siri permainan video)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pokémon
Genre
Pembangun
PenerbitNintendo
PenciptaSatoshi Tajiri
Keluaran pertamaPokémon Red and Blue
February 27, 1996
Keluaran terkiniP****** Go
July 6, 2016

Pokémon adalah satu siri permainan video yang dibangunkan oleh Game Freak dan Creatures Inc. dan diterbitkan oleh Nintendo sebagai sebahagian daripada francais media Pokémon. Pertama kali dikeluarkan pada tahun 1996 di Jepun untuk Game Boy, siri utama permainan video berperanan (RPG) terus pada setiap generasi peralatan bimbit Nintendo. Permainan biasanya dikeluarkan pada pasangan—masing-masing dengan sedikit variasi—dan satu pembuatan semula dipertingkatkan daripada permainan keleuaran beberapa tahun selepas keluaran asal. Walaupun siri utama terdiri daripada RPG, limpahan merangkumi genre lain, seperti permainan aksi berperanan, teka-teki dan haiwan peliharaan digital. Setakat Februari 2016, lebih daripada 279 juta unit telah dijual di seluruh dunia, lebih daripada 200 juta yang dari siri utama, [1] menjadikannya francais permainan video terlaris yang kedua, hanya di belakang francais sendiri Nitendo Mario. Maskot francais ini adalah Pikachu.

Generasi[sunting | sunting sumber]

Garis masa pelancaran
1996Red and Green
Blue
1997
1998Yellow
1999Gold and Silver
2000Crystal
2001
2002Ruby and Sapphire
2003
2004FireRed and LeafGreen
Emerald
2005
2006Diamond and Pearl
2007
2008Platinum
2009HeartGold and SoulSilver
2010Black and White
2011
2012Black 2 and White 2
2013X and Y
2014Omega Ruby and Alpha Sapphire
2015
2016Sun and Moon
2017Ultra Sun and Ultra Moon
2018Let's Go, Pikachu! and Let's Go, Eevee!
2019Sword and Shield
2020
2021Brilliant Diamond dan Shining Pearl
2022Legends Arceus

Semua hak Pokemon yang berlesen diselia oleh The Pokemon Company adalah dibahagi mengikut generasi. Pada masa kini, terdapat tiga generasi yang didefinisikan oleh Pokémon yang muncul pada generasinya, dan generasi keempat adalah dalam proses penciptaan. Setiap generasi ini, telah diperkenalkan pada pertama kali dengan sepasang permainan Pokémon untuk Gameboy atau versi Gameboy seterusnya. Versi pertama diperkenalkan oleh Pokémon Red dan Pokémon Blue. Setiap generasi baru memperkenalkan banyak Pokémon baru dan beberapa konsep baru.[2]


Generasi Pertama (1996–99)[sunting | sunting sumber]

Ambilan gambar daripada salah satu permainan Pokémon pertama, Pokémon Red. Charmander pemain kelihatan berlawan dengan satu Squirtle.
Pokémon Red

Generasi pertama ini dimulakan dengan Pokémon Red dan Pokémon Blue. Generasi pertama memperkenalkan 151 Pokémon yang asal, konsep asas untuk bertukar dan berlawan Pokémon. Di Jepun, generasi pertama ini terdiri daripada Pokémon Red, Pokémon Green, dan kemudian Pokémon Blue (beberapa perubahan grafik dan peta bawah tanah), manakala di negara lain pula terdapat Pokémon Red dan Blue (sebahagiannya diperbaharui), tetapi tiada Pokémon Green.

Generasi ini diakhiri dengan Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition, berdasarkan animasi TVnya, yang mana pemain akan menggunakan Pikachu sebagai teman Pokémon. Pikachu enggan masuk ke dalam Poké Ball. Oleh itu, Pikachu akan sentiasa mengikut ke mana sahaja tuannya pergi. Apabila tuannya menghadap Pikachu, pemain akan dapat melihat muka Pikachu sama ada gembira dengan tuannya atau tidak. Kebanyakan unsur yang dimasukkan ke dalam Pokémon Yellow ini sama sahaja seperti animasi TVnya. Beberapa bahagian dalam game ini diubah supaya sifat pelatih Pokémon, ahli Team Rocket dan Pokémon-Pokémon yang dipaparkannya adalah sama seperti dengan jalan cerita yang ditunjukkan dalam animasi TVnya.

Kesemua versi game dalam generasi pertama ini berkisar tentang kawasan Kanto. Generasi ini juga memperkenalkan idea musuh pelatih yang mana pemain akan berjumpa dengannya beberapa kali (berlawan dengannya), begitu juga dengan perlawanan dengan pasukan pelatih Pokémon yang jahat.

Kesemua game ini sesuai dengan game N64 Pokémon Stadium dan sambungannya, Pokémon Stadium 2. Pembuatan semula dan penambahbaikan grafik bagi Pokémon Red dan Pokémon Blue dibuat pada generasi ketiga dan masing-masing dinamakan Pokémon FireRed dan Pokémon Leafgreen.

Generasi Kedua (1999-02)[sunting | sunting sumber]

Bermula dengan Pokémon Gold and Pokémon Silver, generasi kedua ini memperkenalkan seratus Pokémon baru, dan daerah baru iaitu daerah Johto. Inovasi termasuk satu sistem pagi dan malam dan konsep tumbuhan yang membesar dan menghasilkan "Berries" (item yang boleh menyembuh) dan "Apricorns" (untuk membuat Poké Balls). Dalam permainan ini, pemain boleh membiak Pokemon. Dua jenis Pokémon baru diperkenalkan iaitu Steel (Logam/Besi) dan Dark (Gelap/Kegelapan).

Generasi ini dilengkapkan oleh Pokémon Crystal, dimana ia adalah permainan Pokémon yang pertama membolehkan pemain memilih jantina watak protagonist. Versi Crystal juga mempunyai perubahan dari segi tiga Legendary Pokémon (Pokemon Legenda), dimana pemain akan bertemu dengan Suicune dan menangkapnya.

Generasi Ketiga (2002-06)[sunting | sunting sumber]

Pokémon Ruby dan Pokémon Sapphire menambah 135 Pokémon dari daerah Hoenn, perwatakan Pokémon (25 personaliti Pokémon berbeza), Pokémon Abilities, Pokéblocks, Pokémon Contests, dan pelawanan dua Pokémon melawan dua Pokémon serentak. Permainan ketiga dalam generasi ini ialah Pokémon Emerald.

Generasi ini dilengkapi dengan Pokémon FireRed dan Pokémon LeafGreen.Firered dan Leafgreen adalah pembuatan semula untuk pokemon red dan blue(gameboy colour).Antara ciri-ciri baru yang diperkenalkan ialah kita boleh tukar pokemon dari daerah lain .Selain itu,terdapat pulau baru(sevii island).

Generasi Keempat (2006-10)[sunting | sunting sumber]

Pokemon Diamond dan Pearl ialah versi terbaru yang menggunakan daerah baru iaitu Sinnoh. Pemain bermula bersama dengan salah satu antara tiga Pokemon permulaan(Chimchar, Piplup, Turtwig).Selain itu, elemen terbaru Nintendo DS iaitu bermain tanpa talian digunakan sepenuhnya di dalam permainan ini. Elemen siang dan malam digunakan semula di dalam Diamond and Pearl. Antara Pokemon legenda terbaru ialah Dialga, Palkia, Uxie, Mesprit dan banyak lagi. Permainan ketiga dalam generasi ini ialah Pokémon Platinum.

Generasi ini akan dilengkapi dengan Pokémon HeartGold dan Pokémon SoulSilver . HeartGold dan SoulSilver adalah pembuatan semula untuk Pokémon Gold dan Silver(Gameboy Advance).

Generasi Kelima (2010-13)[sunting | sunting sumber]

Pokemon Black dan Pokemon White dalam bahasa Jepun dilancarkan pada 18 September 2010 di Jepun. Permainan itu menggunakan daerah baru ialah Unova. Pemain bermula bersama dengan salah satu antara tiga Pokemon permulaan (Snivy, Tepig & Oshawott). Permainan ini menggunakan konsol Nintendo DS dan Nintendo 3DS. Permainan ini buat pertama kalinya akan menggunakan sistem bermusim.

Generasi keenam (2013–16)[sunting | sunting sumber]

Pada 24 Disember 2012, majalah Jepun Nintendo Dream mencatatkan kad ucapan dihantar oleh Game Freak. Dalam kad itu, Junichi Masuda bertegas bahawa pada tahun 2013, mereka berhasrat untuk perkembangan dunia Pokémon. Pada 29 Disember 2012, komersial Pokémon Black 2 dan White 2 yang baru disiarkan di Jepun, dan berakhir dengan mesej, memberitahu peminat Pokémon yang berita terkini akan diumumkan pada 8 Januari, 2013. Pada januari 4, 2013, kedua-dua laman web Pokémon Jepun dan rasmi Inggeris mengesahkan bahawa pengumuman akan dibuat pada 8 Januari. Pada 7 januari 2013, laman web Jepun rasmi menjelaskan bahawa Presiden Nintendo itu, Satoru Iwata akan mengadakan persidangan video 10 minit "Pokémon Direct" untuk mengumumkan berita besar Pokémon. Pada 8 Januari 2013, Satoru Iwata mengumumkan generasi keenam Pokémon, dengan permainan baru berpasangan, Pokémon X dan Y, yang telah dikeluarkan pada Nintendo 3DS pada 12 Oktober 2013 di seluruh dunia.[2] Permainan X dan Y diberikan dalam 3D penuh;[3] bagaimanapun, hanya bahagian dipilih bagi permainan boleh dipaparkan dalam 3D stereoskopik.[4] Video ini memperkenalkan watak-watak pemain, Pokémon permulaan; Chespin (Jepun: Harimaron (Jepun: ハリマロン)) jenis Rumput, Fennekin (Jepun: Fokko (Jepun: フォッコ)) jenis Api, dan Froakie (Jepun: Keromatsu (Jepun: ケロマツ)) jenis Air, dan dua Pokémon lain, tidak dinamakan sehingga kemudian; Pokémon kelihatan seperti burung dipanggil Yveltal (Jepun: イベルタル, Hepburn: Iberutaru) mempunyai bentuk yang sama dengan huruf Y dan Pokémon kelihatan seperti rusa dipanggil Xerneas (Jepun: ゼルネアス, Hepburn: Zeruneasu) dengan bentuk X dalam matanya. Sebulan kemudian, Sylveon (Jepun: Nymphia (Jepun: ニンフィア, Hepburn: Ninfia)), satu bentuk baru berkembang daripada Eevee milik baru permainan Jenis Pari-pari telah didedahkan.[5][6]

Greninja, bentuk berkembang akhir Froakie, kemudian akan pergi untuk mewakili generasi keenam Pokémon dalam pertempuran permainan hit, Super Smash Bros. untuk Nintendo 3DS dan Wii U.

Pada 7 Mei, 2014, Nintendo mendedahkan permainan Pokémon Omega Ruby and Alpha Sapphire dalam treler penggoda, buatan semula permainan generasi ketiga Pokémon Ruby and Sapphire. Mereka telah dikeluarkan di seluruh dunia pada bulan November 2014.[7]

Pada Ogos 26, 2014, Pokkén Tournament telah diumumkan dan telah dibebaskan pada 16 Julai 2015 di arked Jepun dan telah dikeluarkan pada 18 Mac 2016 di seluruh dunia untuk Wii U. Ia telah dibangunkan oleh Bandai Namco Entertainment.[8]

Generasi ketujuh (2016–19)[sunting | sunting sumber]

Semasa penyampaian Nintendo Direct pada Februari 26, 2016, dua tajuk Pokémon terbaru diumumkan: Pokémon Sun and Moon. Ansuran pertama dalam generasi ketujuh permainan Pokémon, mereka dijangka akan dikeluarkan pada bulan November 2016.Permainan yang akan serasi dengan tajuk Nintendo 3ds lain, termasuk Pokémon X dan Y ; Pokémon Omega Ruby dan Alpha Sapphire ; dan keluaran semula Konsol Maya Pokemon Red, Blue, dan Yellow.

Generasi kelapan (2016-19)[sunting | sunting sumber]

Pada 15 November 2019, Pokémon Sword and Shield dikeluarkan di seluruh dunia di Nintendo Switch

Ringkasan tajuk siri teras[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Matt. "Total sales for mainline Pokémon games surpass 200 million". Nintendo Everything. Dicapai pada 17 March 2016.
  2. ^ a b Goldfarb, Andrew (June 11, 2013). "E3 2013: Pokemon X & Y Release Date Announced". IGN. Dicapai pada October 15, 2013.
  3. ^ "Pokémon X and Pokémon Y announcement on Nintendo Direct". nintendo.com.
  4. ^ Quillen, Dustin (October 4, 2013). "Pokémon X & Y Versions Revie". US Gamer. Dicapai pada October 15, 2013.
  5. ^ CoroCoro Comic, March 2013 Issue, Shogakukan.
  6. ^ "Meet Sylveon, Pokémon X And Pokémon Y′s Eighth Eeevee Evolution". Siliconera. Dicapai pada February 14, 2013.
  7. ^ Scullion, Chris (May 7, 2014). "Pokemon Ruby & Sapphire remakes coming to 3DS". CVG Online. Dicapai pada May 7, 2014.
  8. ^ "Pokkén Tournament, A Pokémon Fighting Game, Announced For Arcades". Siliconera. Dicapai pada August 26, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Pokémon spin-offs