Portal:Chile/Selected article/3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anggur Carménère adalah kepelbagaian anggur wain yang asalnya ditanam di daerah Medoc di Bordeaux, Perancis, di mana ia digunakan untuk menghasilkan dalam wain merah dan kadang-kadang digunakan untuk tujuan mengadun dengan cara yang sama seperti Petit Verdot.

Seorang ahli keluarga anggur Cabernet, nama "Carménère" yang berasal daripada perkataan Perancis untuk lembayung (carmin) selepas warna anggur pada musim gugur. Anggur ini juga dikenali sebagai Grande Vidure, sinonim bersejarah Bordeaux, walaupun semasa Kesatuan Eropah peraturan melarang import-import Chile di bawah nama ini ke dalam EU. Bersama-sama dengan Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Malbec dan Petit verdot, Carménère dianggap sebahagian daripada asal enam anggur murni dari Bordeaux, Perancis.

Sekarang jarang ditemui di Perancis, kawasan terbesar di dunia ditanam dengan pelbagai ini adalah dalam Chile dalam Amerika Selatan, dengan lebih daripada 4000 Hektar s (2006) ditanam di Lembah Tengah. Oleh itu, Chile menghasilkan sebahagian besar wain Carménère yang terdapat hari ini dan apabila industri wain Chile tumbuh, lebih ujikaji sedang dijalankan ke atas potensi Carménère sebagai anggur mengadun, terutamanya dengan Cabernet Sauvignon.

Carménère juga ditanam di Veneto Timur dan wilayah Friuli-Venezia Giulia di Itali dan dalam kuantiti yang lebih kecil di daerah California dan Walla Walla di Amerika Syarikat.

Di Australia, 3 keratan Carmenère diimport dari Chile oleh pakar viticultural terkenal Dr Richard Smart pada lewat 1990-an. Selepas 2 tahun di kuarantin, hanya 1 terselamat rawatan haba untuk menghapuskan virus dan adalah mikro dibiakkan (segmen tunas individu yang ditanam di atas gel nutrien) dan bidang yang ditanam oleh Narromine Vine Nursery. Anggur pertama dari nurseri telah ditanam pada tahun 2002 oleh Amietta Ladang Anggur dan Kilang Wain di Lembah Moorabool (Geelong, Victoria) yang menggunakan Carmenère dalam gabungan Angels' Share mereka.