Portal:Chile

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laman utama   Penilaian   Rencana   Templat   Terjemahan   Papan tanda   Senarai perkara untuk dibuat   Portal

Chile

Flag of the Republic of Chile
Flag of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Location of Chile
Location of Chile

Chile, secara rasminya Republik Chile (Sepanyol: Mengenai audio iniRepública de Chile  ), ialah sebuah negara di Amerika Selatan menduduki pantai yang panjang dan sempit al jalur desak antara Andes pergunungan dan Lautan Pasifik. Lautan Pasifik membentuk keseluruhan sempadan barat negara, dengan Peru di utara, Bolivia di timur laut, Argentina di timur, dan Drake Passage di bahagian selatan negara itu. Chile mendakwa 1,250,000 kilometer persegi (480,000 bt2) dari wilayah di Antartika.

Rencana pilihan

Puyehue and Cordón Caulle adalah dua lubang gunung berapi bergabung yang membentuk gunung utama Massif dalam Puyehue Taman Negara dalam Andes dalam Wilayah Ranco, Chile. Dalam Vulkanologi Kumpulan ini dikenali dengan nama Gunung Berapi Kompleks Puyehue-Cordón Caulle dan dengan itu juga oleh singkatan PCCVC. Empat gunung berapi yang berbeza membentuk kumpulan gunung berapi atau kompleks, Cordillera Nevada kaldera, gunung berapi Mencheca Pliocene, Cordon Caulle fisur bolong dan Puyehue stratovolcano. Seperti kebanyakan stratovolaono di Gunung Berapi Zon Selatan di Andes Puyehue dan Cordon Caulle terletak di sepanjang persimpangan BL-TG sesar geologi dengan US yang lebih besar Sesar Liquiñe-Ofqui Fault. Kompleks gunung berapi telah membentuk landskap sekitar dan menghasilkan variery besar rupa bentuk bumi gunung berapi dan produk sepanjang 300 lepas ka. Kon Cinder, Lahar kubah kaldera dan maar boleh didapati di kawasan itu selain pelbagai terluas batu gunung berapi dalam semua yang Gunung Berapi Zon Selatan dan Chile, sebagai contoh kedua-dua MgO - kaya basalt dan rhyolites.

Selain daripada itu, kawasan Caulle Puyehue-Cordon adalah salah satu laman web utama panas bumi penerokaan di Chile. Kegiatan geoterma ditunjukkan pada permukaan Puyehue dan Cordon Caulle beberapa air panas dan geysernya s. Cordon Caulle juga ketara kerana telah meletus berikutan 9.5 Mw Gempa bumi Valdivia 1960 adalah gempa bumi terbesar yang dicatat dalam sejarah.

Biografi pilihan

Lautaro (Bahasa Mapudungun: [Lef-Traru] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), Speedy Caracara Selatan) adalah seorang pemimpin Mapuche tentera dan protagonis Perang Arauco di Chile. Dia dapat mengalahkan dan menghapuskan kuasa-kuasa Sepanyol Gabenor Pedro de Valdivia dalam Pertempuran Tucapel dalam 1553. Selepas kekalahan di Tucapel, yang Sepanyol tergesa-gesa menyusun semula tentera mereka, memperkukuhkan kubu Imperial untuk pertahanan dan meninggalkan batasan dan Arauco untuk mengukuhkan Concepción. Beliau kemudiannya mengetuai Mapuches sekali lagi ke dalam kemenangan di Pertempuran Marihueñu pada tahun 1554, tetapi kehilangan Pertempuran Peteroa pada 1556 dan Pertempuran Mataquito dalam 1557 di mana beliau juga telah meninggal dunia. Angka Lautaro menjadi penting sebagai Mapuche perang wira semasa konflik berikutnya dengan Sepanyol, dan juga merupakan simbol penting untuk moden revindikasi Mapuche.

Dalam berita

Gambar pilihan

Huaso di padang tepung Chile, 1940.

Tahukah kamu?

  • ... bahawa Ojos del Salado adalah gunung tertinggi di Chile dan gunung berapi tertinggi di dunia?
  • ... bahawa mumia Chinchorro adalah contoh mumia mayat manusia tertua, sejak beribu-ribu tahun sebelum mumia Mesir?

Kategori


Topik

Portal berkaitan

Wikimedia

Chile on Wikinews     Chile on Wikiquote     Chile on Wikibooks     Chile on Wikisource     Chile on Wiktionary     Chile on Wikimedia Commons
News Quotations Manuals & Texts Texts Definitions Images & Media

Purge server cache

  1. ^ Comisión aprueba HidroAysén pero exige medidas en favor de la zona
  2. ^ Al menos 30 detenidos deja nueva jornada de protestas contra HidroAysén en todo Chile
  3. ^ Associated Press (6 Mac 2011). "Magnitude-6.2 earthquake shakes northern Chile". Houston Chronicle. Dicapai pada 8 Mac 2011.
  4. ^ USGS (2 January 2011). "Magnitude 7.1 - Araucanía , Chile". Dicapai pada 8 March 2011.