Projek Rumah Demokrasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Projek Rumah Demokrasi ialah organisasi bukan untung dan pengasasnya adalah Profesor Jeffrey Nielsen dari Westminster College, Salt Lake City dan Utah Valley University, Orem, Utah .

Projek ini adalah inisiatif pendidikan menggunakan model berasaskan teman sebayanya untuk mengajar celik politik dalam komuniti, program pendidikan dewasa, dan sekolah untuk mencipta semula dan meremajakan demokrasi satu orang, satu rumah tangga, dan satu isu pada satu waktu. Projek Rumah Demokrasi juga membantu kerajaan tempatan dalam menganjur dan melatih dewan warga sebagai lembaga audit dan penasihat dalam isu kebijakan publik..

Objektif[sunting | sunting sumber]

Tujuan yang dinyatakan oleh DHP adalah untuk mengubah budaya politik negara-negara demokratis. DHP mencapai transformasi ini dengan melatih warga negara dalam literasi politik. DHP juga mengadakan kelompok isu yang terdiri dari warga negara yang dipilih secara acak untuk mempertimbangkan solusi yang masuk akal dan etis terhadap masalah-masalah yang dihadapi negara kita melalui proses musyawarah sesama anggota. Democracy House Project menyatakan bahwa mereka berusaha untuk mewujudkan cita-cita Jeffersonian dalam mengalami kebebasan publik dan kebahagiaan publik melalui partisipasi yang sungguh-sungguh di dalam demokrasi kita sebagai sesama.

Kemampuan warga negara untuk memahami dan membahas secara cerdas hal-hal berikut ini telah didefinisikan oleh Profesor Nielsen sebagai literasi politik:

  1. Maksud dan asal usul demokrasi - terutamanya makna moral dan asas demokrasi.
  2. Sifat kuasa untuk memerintah dalam demokrasi (kedaulatan rakyat sebagai pengantara melalui kedaulatan undang-undang ), dan cita-cita demokrasi yang mengawal selia; iaitu: kebebasan, kesaksamaan, hak, dan keadilan.
  3. Bentuk asas kerajaan demokratik: demokrasi langsung dan demokrasi tidak langsung (atau demokrasi perwakilan): presiden / kongres dan ahli parlimen, bersama dengan pemahaman tentang sifat dan fungsi cabang kerajaan yang berasingan; seperti, eksekutif, perundangan, dan kehakiman.
  4. Peringkat kerajaan dari peringkat komuniti tempatan sehingga ke peringkat persekutuan dan bagaimana undang-undang dan peraturan dibuat, dan bagaimana ia bersama-sama membentuk dasar awam pelbagai institusi pemerintahan; dan bagaimana untuk terlibat sebagai pelobi rakyat untuk menuntut penyertaan sebenar dalam penciptaan dasar awam.
  5. Kemahiran berfikir kritis asas – cara menilai hujah, bukti dan sumber maklumat termasuk media.
  6. Kemahiran komunikasi asas - bercakap dengan baik dan mendengar dengan ikhlas sudut pandangan yang berbeza, bersama-sama dengan kemahiran penyelesaian konflik.
  7. Kemahiran musyawarah berasaskan rakan untuk dapat membentuk konsensus dalam kumpulan dan mencapai keputusan yang munasabah.
  8. Kepelbagaian tradisi budaya, agama, dan etnik yang terdapat dalam masyarakat.
  9. Bagaimana untuk menjalinkan rangkaian dan melibatkan diri dengan kumpulan masyarakat tempatan untuk mengambil bahagian secara aktif dalam kehidupan awam dan mencari cara baharu untuk terlibat di peringkat akar umbi.
  10. Pemahaman asas tentang - atau cara mendapatkan maklumat - isu penting yang dihadapi oleh kehidupan bersama kita semasa kita hidup bersama dalam demokrasi yang tulen.