Pulau Pom Pom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pulau Pom Pom
Geografi
Pentadbiran

Pulau Pom Pom ialah pulau kecil terumbu karang di Laut Sulawesi kira-kira 30 kilometer di timur laut kota Semporna, Sabah, Malaysia Timur.

Pulau ini adalah 2.3 kilometer di lilitan di garisan air pasang dengan terumbu karang fringing panjang 4 kilometer. Pulau ini pasir rata dengan ketinggian maksimum kurang dari 2 meter di atas garisan HT. Flat terumbu hanya 50-75 meter lebar ke barat dan beberapa ratus meter di sekitar kebanyakan pulau. Pulau ini mempunyai pantai karang pasir putih dan merupakan tapak lokasi bersarang penting untuk kura-kura hijau dan penyu. Relatif belum berkembang, pulau ini merupakan salah satu destinasi menyelam paling popular di daerah Semporna.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Pantai Pom Pom yang menghadap ke Taman Marin Tun Sakaran
Kelas TRACC di jeti nelayan

Terdapat enam pulau di timur laut Semporna, di luar Taman Marin Tun Sakaran. Pulau-pulau dihubungkan dengan kehadiran penyu. Pulau-pulau ini kebanyakannya dipisahkan oleh air dalam dan semua dikelilingi oleh terumbu karang fringing dengan pembangunan laguna yang minimum. Terdapat kampung pesisir pantai di pulau Kalapuan dan Bohayan, manakala pulau-pulau lain mempunyai penduduk yang lebih sedikit. Terdapat resort beroperasi di Pom Pom, Mataking dan Kalapuan, manakala resort yang dirancang untuk pulau Timba Timba dan Pandanan.

Pom Pom sedang terhakis dari sisi timur laut dan dalam usaha untuk menstabilkan garis pantai, Pom Pom Island Resort telah membina dinding laut yang panjang di garisan air pasang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kedua-dua Pom Pom dan Pulau Mataking dipaparkan dalam versi Sweden (edisi kedua 1998) Ekspedisi Robinson, atau Survivor seperti yang dirujuk di beberapa negara.[1]

Biodiversiti[sunting | sunting sumber]

Terestrial[sunting | sunting sumber]

Pulau Pom Pom padat dengan pepohonan kecil, terutamanya dari keluarga pandanus. Tiada cicak monitor atau ular, walaupun ini terdapat di pulau-pulau lain.

Marin[sunting | sunting sumber]

Ikan Katak Gergasi

Kepelbagaian biologi marin Pulau Pom Pom kaya dengan spesies yang jarang dan tidak biasa. Rantau ini adalah sebahagian daripada segi tiga karang yang mempunyai spesies karang 500-plus. Satu kajian baru-baru ini [2] oleh UMS, WWF, Sabah Parks dan Naturalis Biodiversity Center, Belanda di Taman Marin Tun Sakaran yang berhampiran mendapati terdapat 43 spesies karang cendawan dan mencadangkan bahawa rantau ini mungkin mempunyai kepelbagaian biodiversiti laut yang tertinggi di dunia: "Di beberapa terumbu karang yang lebih pelbagai, spesies ikan mengira bersaing dengan tuduhan tertinggi bahawa pasukan ikan ditemui di Filipina dan lebih besar daripada apa yang mereka temui di Indonesia. "Pasukan ikan menemui 844 spesies ikan di Semporna.[3]

Kajian berterusan oleh TRACC [4] berdasarkan pulau Pom Pom, mempunyai kiraan ikan 220+ spesies dan kiraan karang lebih daripada 250 spesies. berdasarkan pulau Pom Pom, pulau-pulau Timur laut Semporna adalah sebahagian daripada Sulu-Sulawesi Marine Ecoregion dan diberi keutamaan oleh WWF[5] dan Jabatan Perikanan Sabah.[6]

Pulau Pom Pom adalah tempat bersarang dan penyu yang penting untuk penyu hijau dan penyu. Kesemua 6 timur laut Kepulauan Semporna adalah pantai bersarang dan banyak pihak berkepentingan di kawasan ini berusaha untuk melindungi kawasan penyu dan terumbu karang yang lebih baik. Penyu hijau sepanjang tahun tetapi puncak bersarang adalah Mei hingga September. Sarang burung hawksbill dalam jumlah kecil. Kedua-dua kura-kura hadir di karang sepanjang tahun dengan rata-rata 7 kura-kura hijau dilihat sejam pada perjalanan menyelam atau snorkeling. Huruf hawksbill ini kurang biasa dan lebih banyak wilayah dengan individu yang sering dilihat di dinding lobster, Petua Utara dan Magic Rocks.

Penyu Hijau

Kawasan Laut Sulawesi antara Mabul dan Kapalai di selatan Pom Pom, Mataking, dan Taman Marin Tun Sakaran di utara boleh dikatakan beberapa destinasi paling kaya untuk kehidupan marin kecil eksotik di mana-mana di dunia. Kawasan ini berada dalam segitiga karang dan rekod kepelbagaian biologi lebih besar bagi kebanyakan spesies di sana daripada di tempat lain di planet ini. Ikan sotong flamboyan, sotong biru berongga, menyerupai sotong, wonderpus dan cacing bobtail adalah hanya beberapa jenis cephalopod yang terdapat di banyak terumbu karang. Banyak jenis gobies yang boleh didapati termasuk goby spike-fin, goby kapal layar hitam dan goby udang metalik. Ikan katak ada di mana-mana; gergasi, ikan rusa dan badut yang biasa dilihat bersama-sama dengan kebanyakan spesies seluruh keluarga ikan kala jengking.

Aktiviti[sunting | sunting sumber]

Menyelam[sunting | sunting sumber]

Belut reben biru

Terumbu itu berada di pinggir rak benua dan dasar laut mengelilingi terumbu karang sehingga 100 hingga 130 meter. Terdapat dinding mendalam, hampir menegak, bermula pada 27-30m dalam yang terletak di hujung utara, dataran tinggi, dan dinding lobster. Bergantung pada air pasang, arus di lokasi-lokasi ini boleh menjadi kuat, menawarkan penyelaman drift yang sangat baik dengan banyak ikan laut dan ikan pelagik. Terdapat dua resort menyelam, (Pom Pom Resort dan Celebes Beach Resort), dan sebuah projek pemuliharaan marin projek Tropical Research and Conservation Centre (TRACC) yang beroperasi di pulau Pom Pom.

Starfish in Pom Pom Island lagoon
Tapak sulaiman di lagun
Bottle reef shark in Pom Pom Island
Penanaman semula terumbu karang menggunakan botol

Pulau ini adalah syurga penyelam makro 'dengan banyak makhluk kecil yang terletak di cetek di depan resort. Perlindungan daripada resort dan penanaman karang oleh TRACC telah membantu mengurangkan penangkapan ikan dan meningkatkan bilangan dan kepelbagaian spesies ikan. Air bervariasi dari 25 hingga 29 darjah C, dengan penglihatan yang baik. Pulau ini terletak di bawah tali monsun dan mendapat cuaca yang baik sepanjang tahun; sementara terdapat sesak pendek kadang-kadang semasa ribut petir, mereka jarang bertahan lebih daripada satu jam.

Kedua resort menyediakan pelbagai kursus PADI, menyelam & penginapan untuk penyelam skuba rekreasi. Pelajar sains marin dan sukarelawan pemuliharaan laut sedang bekerja di bawah air untuk menanam semula karang, berdasarkan kemunculan TRACC Expedition

.

Menuju ke Pulau[sunting | sunting sumber]

Tiada pengangkutan awam ke pulau itu. Resort mengangkut tetamu mereka sendiri, dan TRACC menguruskan pengangkutan untuk pelajar dan sukarelawannya sendiri. Terdapat perjalanan sehari sekali dari pusat menyelam di Semporna. Perjalanan bot di sana mengambil masa 35-60 minit di bot resort.

Penculikan 2013[sunting | sunting sumber]

Pada 15 November 2013, sekumpulan militan Abu Sayyaf menyerbu sebuah resort di pulau itu.[7][8] Semasa serangan hendap itu, beberapa orang dari Taiwan berada di tempat kejadian apabila salah seorang ditembak mati oleh militan dan yang lain diculik dan dibawa ke Kepulauan Sulu di selatan Filipina.[7] Mangsa kemudiannya dibebaskan di Wilayah Sulu oleh pasukan keselamatan Filipina.[9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Svensson, p. 45
  2. ^ Semporna Marine Ecological Expedition 2010
  3. ^ Semporna Marine Ecological Expedition Report 2010
  4. ^ Marine Biodiversity project Diarkibkan 11 September 2012 di Wayback Machine
  5. ^ SSME project
  6. ^ Fisheries Dept Sabah SSME project Diarkibkan 25 Oktober 2012 di Wayback Machine
  7. ^ a b "Pom Pom Island: Tourist killed, wife kidnapped". Emirates 24/7. 16 November 2013. Dicapai pada 6 April 2014.
  8. ^ "Militant group Abu Sayyaf behind Taiwanese woman's kidnapping". Want China Times. 22 Disember 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Oktober 2014. Dicapai pada 6 April 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ Farik Zolkepli (20 December 2013). "Semporna kidnap: Rescued - Taiwanese tourist kidnapped from Pom Pom island resort (Update)". The Star. Dicapai pada 6 April 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]