Puncak besi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Puncak besi (Jawi: ڤونچق بسي) ialah maksimum tempatan di sekitar Fe (Cr, Mn, Fe, Co dan Ni) pada graf kelimpahan unsur kimia.

Untuk unsur yang lebih ringan daripada besi pada jadual berkala, pelakuran nuklear membebaskan tenaga. Untuk besi, dan untuk semua unsur yang lebih berat, pelakuran nuklear menggunakan tenaga. Unsur kimia sehingga ke puncak besi dihasilkan dalam nukleosintesis bintang biasa, dengan unsur alfa sangat banyak. Beberapa unsur yang lebih berat dihasilkan oleh proses yang kurang cekap seperti proses r dan proses s . Unsur-unsur dengan nombor atom yang hampir dengan besi terhasil dalam kuantiti yang banyak dalam supernova disebabkan oleh letupan oksigen dan pelakuran silikon, diikuti oleh pereputan radioaktif nukleus seperti Nikel-56. Secara purata, unsur-unsur yang lebih berat adalah kurang banyak di alam semesta, tetapi beberapa unsur yang berdekatan dengan besi secara perbandingannya adalah lebih banyak daripada yang dijangkakan daripada trend ini.[1]

Kelimpahan unsur kimia dalam Sistem Suria. Hidrogen dan helium adalah yang paling biasa terhasil dari Ledakan Besar. Tiga unsur seterusnya (Li, Be, B) jarang berlaku kerana ia kurang disintesis dalam Ledakan Besar dan juga dalam bintang. Dua arah aliran umum dalam unsur-unsur yang dihasilkan bintang yang tinggal ialah: (1) naik turun kelimpahan unsur kerana ia mempunyai nombor atom genap atau ganjil, dan (2) penurunan umum dalam kelimpahan, apabila unsur menjadi lebih berat. "Puncak besi" boleh dilihat dalam unsur berhampiran besi sebagai kesan sekunder, meningkatkan kelimpahan relatif unsur dengan nukleus yang terikat paling kuat.

Tenaga pengikat[sunting | sunting sumber]

Lengkung tenaga pengikat

Graf tenaga pengikat nuklear bagi setiap nukleon untuk semua unsur menunjukkan peningkatan mendadak kepada puncak berhampiran nikel dan kemudian penurunan perlahan kepada unsur yang lebih berat. Peningkatan nilai tenaga pengikat mewakili tenaga yang dibebaskan apabila koleksi nukleus disusun semula menjadi koleksi lain yang mana jumlah tenaga pengikat nuklear lebih tinggi. Unsur ringan seperti hidrogen membebaskan sejumlah besar tenaga (peningkatan besar dalam tenaga pengikat) apabila digabungkan untuk membentuk nukleus yang lebih berat. Sebaliknya, unsur berat seperti uranium membebaskan tenaga apabila ditukar kepada nukleus yang lebih ringan melalui pereputan alfa dan pembelahan nuklear . 56
28
Ni
adalah yang paling baik secara termodinamik dalam teras bintang berjisim tinggi. Walaupun besi-58 dan nikel-62 mempunyai tenaga pengikat yang lebih tinggi (setiap nukleon), sintesis mereka tidak dapat dicapai dalam kuantiti yang banyak, kerana bilangan neutron yang diperlukan biasanya tidak terdapat dalam bahan nuklear bintang, dan ia tidak dapat dihasilkan dalam proses alfa (nombor jisim mereka bukan gandaan 4).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Erikson, K.A.; Hughes, J.; Fontes, C.J.; Colgan, J.P. (2013). Progress in Understanding Iron Peak Elements in Young Supernova Remnants. Los Alamos National Laboratory.