Purmamarca

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Templat:Ficha de localidad de Argentina Purmamarca adalah sebuah bandar di jabatan Tumbaya di provinsi Jujuy di Bendera Argentina Argentina.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Orang-orang Purmamarca (purma berasal dari bahasa Aymara yang bermakna padang pasir and marca bermakna bandar, secara harfiah bermakna "orang-orang di padang pasir", tetapi kosong dalam bahasa yang juga bererti digarap tanah, tak tersentuh oleh tangan manusia, maka terjemahan yang paling tepat dalam Bahasa is 'orang-orang dari Tanah Dara'[1] dan di Quechua orang-orang dari Singa) Jalan Nasional N ° 52, 3 km sebelah barat Rute 9, 65 km dari [[San Salvador de Jujuy] ] dan 25 km dari Tilcara. Mungkin kampung yang paling indah dan menawan adalah Quebrada de Humahuaca meskipun secara geografi milik senama lain sungai lintas, dikelilingi oleh pegunungan warna-warni. Luas Purmamarca Gorge, seperti sebuah lembah besar di depan Rio Grande. Cacti adalah khas ekosistem perbukitan dan ciri-ciri daerah.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Dahulu diturunkan ke daerah komersial dari Provinci Jujuy, daerah mengambil beberapa tahun yang lalu dorongan ekonomi sederhana sebagai hasil dari dua peristiwa yang berasingan tetapi berkaitan:

Di satu sisi, orang telah terintegrasi ke dalam paksi disebut Capricorn 20PDF/mer_santiago07_ppt_vn_capricornio.pdf, sebahagian daripada koridor bi-samudera Mercosur, di mana sungai mana bandar duduk daerah transit melalui Lipan Cerun oleh Paso de Jama, hanya sebahagian daripada aci sepenuhnya berturap dan boleh dilalui sepanjang tahun. Sementara bergerak belum dihasilkan kegiatan ekonomi berkaitan dengan perkhidmatan yang sama di bandar, membuka laluan Andes pelancongan. [[Arkib:Cuesta-of-Lipan.jpg|thumb|200px|koridor Cuesta del Lipán Chile.]]

Di sisi lain, pernyataan Quebrada de Humahuaca sebagai Warisan Dunia juga telah meningkat pelancongan di daerah tersebut. Dalam hal ini baik ciri-ciri penduduk kampung untuk gaya hidup tradisional konservatif dan santai dan gaya senibina rakyat, keindahan alam sekitarnya (kota yang di kaki Bukit Tujuh Warna dan dari tangannya pada [Paseo [de los Colorado]]) membuat kota tempat yang bagus untuk berehat dan kontemplasi.

Berkaitan dengan kegiatan ekonomi bangsa ini gerakan pelancongan adalah pembuatan dan penjualan kerajinan, hotel kecil dan tur bercuti ke daerah tetangga terutama Salinas Grandes dan Laguna de Guayatayoc, badan air di Puna di mana mereka dapat melihat pelbagai jenis burung, termasuk spesies endogen flamingo pink.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Setelah tiba dari Sepanyol oleh bias Purmamarca milik warga Omaguaca, yang, tidak seperti masyarakat adat lain dari wilayah Argentina saat ini sangat dipengaruhi oleh budaya Inca pada tahun-tahun sebelum penaklukan, yang terintegrasi nya Empayar, lebih khusus untuk wilayah Collasuyu.

Kegiatan utama desa ini adalah pertanian, terutama jagung tanam, yang dibina platform budaya dengan cara Inca. Juga dijinakkan llama dan mengambil daging, kulit dan bulu, dan camelids Amerika yang lain <ref> Bidondo., Emilio A. Sejarah Jujuy. 1535-1950. Plus Ultra, Buenos Aires, 1980 </ ref>

Medan, silang-silang oleh jurang sempit (penyergapan strategik), yang agresif dari omaguacas, dan penyelesaian ini kumpulan etnik, terletak daratan di pantai, membuat daerah ini ditakluk terlambat bahkan untuk tanah yang terletak selatan dan timur ( Santiago del Estero (1553), Tucumán (1565), Córdoba (1573) dan dasar terakhir dari [[San Salvador de Jujuy |] Jujuy], gerbang menuju Gorge, hanya pada tahun 1593).

Namun mereka telah berbaris tepi bahkan sebelum penerbitan Diego de Almagro dan Diego de Rojas untuk mencari mitos menyambar Kota Caesars.

Dengan suka berkelahi orang untuk menakluk resistansi ulet dan berpanjangan Purmamarca berada di rumah salah satu pemberontakan terbaru dan massa terhadap penjajahan Sepanyol di kawasan itu, Viltipoco Curaca Purmamarca mencapai mempunyai tentera lebih dari 10,000 orang, untuk mendominasi bidang Quebrada de Humahuaca, adalah untuk mengasingkan Tucumán dari Viceroyalty Peru, yang ketika itu milik. Hanya sebuah pengkhianatan dari Sepanyol membuat Viltipoco dipenjarakan di lokasi yang sama.

Gereja adalah 1648 (indah di atas pintu depan). Didedikasikan untuk Santa Rosa de Lima. pesta-Nya dirayakan pada tarikh 30 Ogos, ciri upacara keagamaan, sikuris misachicos s dengan menyertainya erke s dan drum s. Itu dinyatakan sebagai Monumentin Nasional1941, arsitektur sederhana, dinding batako, atap dan kaktus kue lumpur, sebuah nave dan sempit. Di dalamnya ada lukisan dari Sekolah Cuzco s XVIII, dan benda-benda seni. Buka dari Isnin hingga Sabtu dari 8 hingga 12:30 dan dari 16 hingga 20. Minggu 9 hingga 12 dan 18-21.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

persekitaran Purmamarca adalah indah: [bukit [tujuh warna]] dan Sungai Purmamarca. Keindahan yang menakjubkan dari 'merah' bukit-bukit Paseo de los Colorado adalah harus-lihat untuk semua orang. Dengan kenderaan atau berjalan kaki. Anda masuk dari pintu masuk desa adalah 4 km dan untuk pejalan kaki, ada jalan dan pemotongan.

Fail:Street purmamarca.jpg
Jalan Purmamarca dengan Cerro de los 7 Colores kembali

.

Pameran Kerajinan berjalan pada kekal. Dengan berjalan kaki ke Susques adalah [[site] arkeologi] dari Huachichocana.

Dari orang yang sama mulai wisata ke Salinas Grandes dan Tasik Guayatayoc cadangan Veradero flamingo burung mana boleh dilihat (drift Guayatayoc Quichua guayatas''' [wayata atau huayata], angsa liar di daerah itu, dan yok yang bermakna mana, yang lalu mana ada guayatas Toponymic Jujeño <ref> Kamus </ ref>), semua pelancongan melalui Lipan Cerun, yang dengan sendirinya merupakan daya tarik wisata alam yang mengesankan.

Kultus orang mati mempunyai makna besar di antara penduduk desa lembah. Mengunjungi kubur adalah sebuah perjumpaan dengan masa lalu dan perasaan yang ditemui di keunikan bangunan untuk menghormati Allahyarham.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Notas[sunting | sunting sumber]

  1. Diccionario General de Jujuy, tomo IX

Bibliografía[sunting | sunting sumber]

Véase también[sunting | sunting sumber]

Enlaces externos[sunting | sunting sumber]


Templat:Sucesión Templat:Sucesión

Categoría:Localidades de Jujuy Categoría:Comisiones municipales de Jujuy Categoría:Turismo en Jujuy