Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
English Language Teaching Centre
Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris
Lokasi
Lebuh Enstek
Maklumat
Ditubuhkan1 Jun 2002
PengarahPuan Farah Mardhy Aman
Timbalan PengarahDr.Kalminderjit Kaur

Di Malaysia, English Language Teaching Centre atau Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris ialah sejenis pusat pendidikan guru yang diwujudkan untuk memperluaskan Bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi antarabangsa dan tuntutan pengajaran bahasa yang lebih cekap dan berkesan untuk semua peringkat. Sebagai gerak balas terhadap keperluan ini, Kabinet Malaysia memberikan persetujuan untuk pembentukan lembaga yang akan menjalankan fungsi meningkatkan kecekapan mengajar guru Bahasa Inggeris.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tarikh 1 Jun 2002, Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris, Malaysia (ELTC) ditubuhkan untuk melatih guru supaya pakar dalam Bahasa Inggeris. ELTC merupakan salah satu lembaga dari Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pendidikan, Malaysia. Sebuah unit tugas dari sepuluh pensyarah senior dipercayai dengan tanggung jawab membina kemudahan infrastruktur awal dan arah profesional Pusat. Dr Rabiah Ghani dilantik sebagai Pengarah pertama ELTC pada tarikh 1 Disember 2002. Seorang Pengarah timbalan dan Ketua dari tujuh jabatan Pusat juga dilantik saat ini.

ELTC bertujuan untuk menjadi pusat terkemuka di rantau ini untuk latihan profesional pengajaran Bahasa Inggeris. Pusat ini juga akan membangunkan secara inovatif program Pengajaran Bahasa Inggeris (ELT) yang akan merujuk kepada standard antarabangsa. Program ini akan melatih para profesional in-service ELT dalam penggunaan amalan ELT terbaik yang telah dibangunkan dan diaktifkan melalui penelitian. ELTC juga akan memainkan peranan penting dalam pembangunan dasar ELT dan inisiatif dalam negeri, dan akan menyediakan perunding yang akan membantu dalam mempromosikan pembangunan ELT di rantau ini.

Visi[sunting | sunting sumber]

Untuk menjadi pusat kecemerlangan dalam pengajaran & pembelajaran Bahasa Inggeris.

Misi[sunting | sunting sumber]

Untuk meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran guru Bahasa Inggeris melalui penyelidikan, pedagogi kepelbagaian, latihan kualiti dan inovasi.

Alamat[sunting | sunting sumber]

English Language Teaching Centre,
Lebuh Enstek,

Bandar Enstek,

71890 Labu,

Negeri Sembilan ,

Malaysia .

Tel: +606-7979000

Faks: +606-7979113/114

URL: www.eltc.edu.my

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]