QWERTZ

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Papan kekunci QWERTZ atau QWERTZU ialah mesin taip dan tataletak papan kekunci yang digunakan secara meluas dalam Eropah Tengah. Nama itu berasal dari enam huruf pertama di kiri atas papan kekunci: (Q W E R T Z).

Gambaran umum[sunting | sunting sumber]

Perbezaan utama antara QWERTZ dan QWERTY ialah bahwa kedudukan tombol Z dan Y diaktifkan (sering dinamakan "kezboard"). Perubahan ini dibuat kerana dua alasan utama:

  • "Z" ialah huruf yang jauh lebih umum daripada "Y" dalam bahasa Jerman; status ini masih ada, dan yang terakhir jarang muncul kata-kata luar yang ejaannya mencerminkan import mereka dari bahasa asing atau Helenisasi bentuk Jerman yang lebih tua di bawah pengaruh Ludwig I dari Bavaria.
  • "T" dan "Z" sering muncul bersebelahan di ortografi Jerman, dan kemacetan mesin tik akan dikurangi dengan menempatkan dua kunci sehingga mereka dapat diketik dengan tangan yang terpisah.
  • "Z" dan "U" juga bersebelahan. Zu, artinya dalam bahasa Jerman, dan juga awalan yang sangat umum juga dapat ditulis dengan sangat mudah.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Microsoft Keyboard Layouts". Microsoft. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 July 2017. Dicapai pada 26 May 2017.