Z

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Z
Z
Abjad Rumi dasar
  Aa Bb Cc Dd  
Ee Ff Gg Hh Ii Jj
Kk Ll Mm Nn Oo Pp
Qq Rr Ss Tt Uu Vv
  Ww Xx Yy Zz  

Z ialah huruf Rumi moden yang ke-26 dan terakhir, disebut zed (IPA: [zɛd]). Di Amerika, nama Z disebut zi /ziː/.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Z Proto-Semitik Z Phoenicia Z Etruskan Zeta Yunani

Nama huruf Semitik asalnya ialah zayin, yang mungkin membawa maksud "senjata", serta merupakan huruf ketujuh dalam abjad berkenaan.

Bentuk Z Yunani amat menyerupai huruf Phoenicia I, dan begitulah bentuk hurufnya sepanjang zaman kuno. Orang Yunani memanggilnya Zeta, berasaskan nama-nama huruf Eta (η) dan Theta (θ).

Dalam abjad Etruskan, huruf Z munngkin menandakan bunyi /ts/; dalam bahasa Latin pula, /dz/. Dalam bahasa Latin awal, bunyi /z/ berubah menjadi /r/ maka lapuknya huruf Z. Maka pada tahun 300 SM huruf Z digugurkan oleh Censor Appius Claudius Caecus, lalu diganti huruf baru G di tempatnya.

Pada abad pertama SM, huruf Z diterapkan kembali ke dalam abjad Rumi agar menandakan bunyi zeta Yunani dengan lebih tepat berbanding transkripsi S di awal kata dan ss di tengah kata-kata berkenaan sebelum ini, cth. sona = ζωνη, "tali pinggang"; trapessita = τραπεζιτης, "jurubank". Huruf ini hanya kelihatan dalam kata-kata pinjaman Yunani, dan Z bersama Y merupakan dua huruf yang dipinjam oleh bangsa Rom terus dari Yunani.

Dalam Bahasa Latin Kasar, huruf Zeta Yunani nampaknya menandakan bunyi (IPA: [dj]), dan kemudian (IPA: [dz]); d dipakai untuk bunyi /z/ dalam kata-kata seperti baptidiare sebagai ganti baptizare ("baptis"); sebaliknya Z dijadikan tanda bunyi /d/ dalam bentuk-bentuk seperti zaconus bagi diaconus ("paderi"); dan zabulus untuk diabulus ("iblis"). Z juga sering ditulis sebagai gantian konsonan I (iaitu, J, /j/) seperti zunior untuk junior "lebih muda".

Bentuk-bentuk Z[sunting | sunting sumber]

Bentuk lainan glif Z yang berasal dari ruoa huruf/mukataip Goth dan huruf patah moden awal ialah "z berekor". Bentuk huruf z berekor ini bergabung dengan bentuk huruf s panjang, menjadi huruf kembar ß dalam ejaan bahasa Jerman.

Satu bentuk z berekor iaitu Ezh, diterima guna dalam IPA sebagai tanda konsonan frikatif belakang gusi bersuara (IPA: [Ʒ]).

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Dalam bahasa Melayu, huruf "z" berbunyi konsonan frikatif alveolar bersuara yang terdapat dalam kata-kata pinjaman bahasa Arab, Parsi dan Eropah; misalnya: "ziarah", "zapin" dan "zoo", begitu juga dengan bahasa Inggeris seperti dalam perkataan "zip", "realize" dan sebagainya. Adakalanya dalam bahasa Inggeris, "z" membawa bunyi frikatif belakang gusi bersuara (IPA: [Ʒ]) seperti dalam perkataan "azure".

Dalam bahasa Itali, huruf Z menandakan dua fonem iaitu /ts/ dan /dz/; dalam bahasa Jerman, huruf Z membawa /ts/; dalam bahasa Sepanyol Castellano pula /θ/ (iaitu th dalam thing Inggeris), tetapi dalam loghat-loghat lain (Amerika Latin, Andalusia) bunyinya /s/.

Dalam sistem pinyin bahasa Mandarin "z" disebut [ts]. Dalam perumian bahasa Jepun pula, huruf z menandakan bunyi [z] dan [dz].

Sistem IPA memakai simbol [z] untuk konsonan frikatif alveolar bersuara. Dalam bahasa Inggeris, sesetengah kegunaan huruf S disebut /z/, seperti dalam perkataan "closed", ""

Kod-kod pengkomputeran[sunting | sunting sumber]

Titik kod Huruf besar
Z
Huruf kecil
z
Unikod U+005A U+007A
ASCII Perpuluhan 90 122
Perduaan 01011010 01111010
EBCDIC 233 169

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Abjad Rumi/Latin
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz