RSSSF

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yayasan Statistik Rec.Sport.Soccer
RSSSF
Maklumat umum
URLwww.rsssf.com
JenisPertubuhan antarabangsa Edit the value on Wikidata
Tersedia dalamInggeris
Ditubuhkan1994 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
Pengasas
  • Lars Aarhus
  • Kent Hedlundh
  • Karel Stokkermans
Kandungan dan sokongan
Dilancarkan padaJanuari 1994; 30 tahun yang lalu (1994-01), sebagai Yayasan Statistik Rec.Sport.Soccer Eropah Utara (NERSSSF)
Status terkiniAktif
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Yayasan Statistik Rec.Sport.Soccer (RSSSF) ialah sebuah organisasi antarabangsa yang khusus untuk mengumpul statistik tentang persatuan bola sepak.[1] Yayasan ini bertujuan untuk membina arkib lengkap maklumat berkaitan bola sepak dari seluruh dunia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perusahaan ini, menurut pengasasnya, telah diwujudkan pada Januari 1994[2] oleh tiga orang tetap kumpulan berita Usenet Rec.Sport.Soccer (RSS): Lars Aarhus, Kent Hedlundh, dan Karel Stokkermans. Ia pada asalnya dikenali sebagai "Yayasan Statistik Rec.Sport.Soccer Eropah Utara", tetapi rujukan geografi telah digugurkan apabila keahliannya dari wilayah lain bertambah.

Hari ini[bila?] RSSSF mempunyai ahli dan penyumbang dari seluruh dunia, dan telah menghasilkan tujuh projek spin-off untuk mengikuti lebih dekat liga negara asal projek itu. Projek spin-off didedikasikan untuk Albania, Brazil, Denmark, Norway, Poland (90minut.pl), Romania, Uruguay, Venezuela, dan Mesir.

Perusahaan ini selama bertahun-tahun terikat rapat dengan kumpulan berita RSS, dan ia masih mengekalkan arkib (terakhir dikemas kini pada 15 Jun 2003) yang dianggap oleh sesetengah penyumbangnya sebagai siaran terbaik RSS.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pangkalan data RSSSF telah digambarkan sebagai "sangat terbaik" untuk data bola sepak.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Introduction Page of the RSSSF -- The Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation". RSSSF. Dicapai pada 19 March 2021.
  2. ^ a b Loek Groot (25 January 2008). Economics, Uncertainty and European Football: Trends in Competitive Balance. Edward Elgar Publishing. m/s. 5. ISBN 978-1-78100-823-2.
  3. ^ Richard Witzig (2006). The Global Art of Soccer. CusiBoy Publishing. m/s. 418. ISBN 978-0-9776688-0-9.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.