Rasammah Bhupalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rasammah Bhupalan (dilahirkan pada 1 Mei 1927), juga dikenali sebagai Rasammah Naomi Navarednam atau Puan FR Bhupalan, ialah seorang pejuang kebebasan dan aktivis sosial Malaysia.

Beliau telah memperjuangkan hak-hak seperti gerakan anti-penyalahgunaan dadah, hak-hak wanita, pendidikan dan keadilan sosial.

Pra-Kemerdekaan[sunting | sunting sumber]

Rasammah adalah antara wanita terawal yang terlibat dalam memperjuangkan kemerdekaan Malaysia (Malaya pada ketika itu). Beliau menyertai Rani dari Rejimen Jhansi, sayap wanita Tentera Kebangsaan India, untuk menentang British. [1] Beliau berkhidmat di Burma semasa Perang Dunia II.

Hak wanita[sunting | sunting sumber]

Sebagai seorang presiden pengasas Kesatuan Guru Wanita, beliau berjuang untuk mendapatkan gaji yang sama untuk guru wanita dan cuba untuk membawa kesatuan guru yang berbeza di bawah satu payung yang sama.

Bekas pengetua sekolah itu adalah wakil Asia pertama bagi Konfederasi Pertubuhan-Pertubuhan Profesion Perguruan selama dua penggal berturut-turut. Beliau juga sangat aktif dalam Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO) dan Pemadam.

Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Bhupalan merupakan seorang guru di Methodist Boys School Kuala Lumpur (MBSSKL) dari tahun 1959 hingga 1964 serta merupakan pengetua Methodist Girls School Kuala Lumpur (MGSKL) selama 14 tahun dari 1969 sehingga dia bersara pada tahun 1982. Pada 11 November 2007, Pn. Bhupalan menjadi antara beberapa guru veteran yang diberi penghormatan pada Majlis Makan Malam Sambutan Ulang Tahun ke-110 MBSSKL. Majlis makan malam itu dianjurkan khas bagi menghormati semua bekas guru dan guru semasa sekolah itu.

Pada 21 November 2006, sebuah buku bertajuk Footprints on The Sands of Time, Rasammah Bhupalan: A Life of Purpose yang telah dikarang oleh Profesor Madya Dr Aruna Gopinath dilancarkan oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Datuk Dr Rais Yatim .

Sebuah biografi yang diterbitkan dengan sokongan Arkib Negara, kementerian dan NCWO, adalah mengenai kehidupan Rasammah yang dilihat dalam konteks sejarah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Looking East to Look West: Lee Kuan Yew's Mission India By Sunanda K. Datta-Ray, p.71