Reka bentuk penyelidikan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Reka bentuk penyelidikan merujuk kepada keseluruhan strategi yang digunakan untuk menjalankan penyelidikan[1] yang mentakrifkan rancangan yang ringkas dan logik untuk menangani persoalan kajian yang telah ditetapkan melalui pengumpulan, tafsiran, analisis, dan perbincangan data.

Perkara yang diterapkan dalam reka bentuk kajian penyelidikan akan bergantung pada pendirian penyelidik terhadap kepercayaan mereka terhadap sifat pengetahuan (lihat epistemologi) dan realiti (lihat ontologi), selalunya dibentuk oleh bidang disiplin yang dimiliki oleh penyelidik.[2][3]

Reka bentuk kajian mentakrifkan jenis kajian (deskriptif, korelasi, separa eksperimen, eksperimen, ulasan, metaanalitik) dan subjenis (cth. kajian kes deskriptif-membujur), masalah kajian, hipotesis, pemboleh ubah bebas dan bersandar, reka bentuk eksperimen, dan, jika berkenaan, kaedah pengumpulan data dan rancangan analisis statistik.[4] Reka bentuk kajian ialah rangka kerja yang telah dicipta untuk mencari jawapan kepada persoalan kajian.

Jenis reka bentuk dan subjenis[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak cara untuk mengelaskan reka bentuk penyelidikan. Walau bagaimanapun, senarai di bawah menawarkan beberapa perbezaan yang berguna antara reka bentuk penyelidikan yang mungkin. Reka bentuk penyelidikan ialah susunan keadaan atau koleksi.[5]

  • Deskriptif (cth. kajian kes, pemerhatian naturalistik, tinjauan)
  • Korelasi (cth. kajian kawalan kes, kajian pemerhatian)
  • Eksperimen (cth. eksperimen lapangan, eksperimen terkawal, kuasieksperimen)
  • Tinjauan (tinjauan kepustakaan, tinjauan sistematik)
  • Metaanalisis

Kadangkala perbezaan dibuat antara reka bentuk "tetap" dan "fleksibel". Dalam sesetengah kes, jenis ini bertepatan dengan reka bentuk penyelidikan kuantitatif dan kualitatif masing-masing,[6] walaupun ini tidak semestinya berlaku. Dalam reka bentuk tetap, reka bentuk kajian ditetapkan sebelum peringkat utama pengumpulan data berlaku. Reka bentuk tetap biasanya didorong oleh teori; jika tidak, adalah mustahil untuk mengetahui terlebih dahulu pembolehubah yang perlu dikawal dan diukur. Selalunya, pemboleh ubah ini diukur secara kuantitatif. Reka bentuk yang fleksibel membolehkan lebih banyak kebebasan semasa proses pengumpulan data. Satu sebab untuk menggunakan reka bentuk penyelidikan yang fleksibel boleh jadi kerana pembolehubah minat tidak boleh diukur secara kuantitatif, seperti budaya. Dalam kes lain, teori mungkin tidak tersedia sebelum seseorang memulakan penyelidikan.

Pengelompokan[sunting | sunting sumber]

Pilihan cara mengelompokkan peserta bergantung pada hipotesis kajian dan cara peserta dijadikan sampel. Dalam kajian eksperimen biasa, akan terdapat sekurang-kurangnya satu keadaan "eksperimen" (cth. "rawatan") dan satu keadaan "kawalan" ("tiada rawatan"), tetapi kaedah pengelompokan yang sesuai mungkin bergantung pada faktor seperti tempoh fasa pengukuran dan ciri-ciri peserta:

Masalah keadaan lawan masalah proses[sunting | sunting sumber]

Perbezaan boleh dibuat antara masalah keadaan dengan masalah proses. Masalah keadaan bertujuan untuk menjawab apakah keadaan fenomena pada masa tertentu, manakala masalah proses menangani perubahan fenomena dari semasa ke semasa. Contoh masalah keadaan ialah tahap kemahiran matematik kanak-kanak berumur 16 tahun, kemahiran komputer orang tua, tahap kemurungan seseorang dsb. Contoh masalah proses ialah perkembangan kemahiran matematik dari akil baligh hingga dewasa, perubahan dalam kemahiran komputer apabila orang semakin tua, dan bagaimana gejala kemurungan berubah semasa terapi.

Masalah keadaan lebih mudah diukur daripada masalah proses. Masalah keadaan hanya memerlukan satu ukuran fenomena untuk dikaji, manakala masalah proses sentiasa memerlukan beberapa ukuran. Reka bentuk penyelidikan seperti pengukuran berulang dan kajian membujur diperlukan untuk menangani masalah proses.

Contoh reka bentuk tetap[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk penyelidikan eksperimen[sunting | sunting sumber]

Dalam reka bentuk eksperimen, penyelidik secara aktif cuba mengubah situasi, keadaan, atau pengalaman peserta (manipulasi), yang mungkin membawa kepada perubahan tingkah laku atau hasil untuk peserta kajian. Penyelidik secara rawak memberikan peserta kepada keadaan yang berbeza, mengukur pembolehubah yang diminati, dan cuba mengawal pemboleh ubah yang mengelirukan. Oleh itu, percubaan selalunya sangat ditetapkan walaupun sebelum pengumpulan data bermula.

Dalam reka bentuk eksperimen yang baik, beberapa perkara adalah sangat penting. Pertama sekali ialah keperluan untuk memikirkan cara terbaik untuk mengoperasikan pemboleh ubah yang akan diukur serta kaedah statistik yang paling sesuai untuk menjawab soalan kajian. Justeru, pengkaji harus mempertimbangkan apakah jangkaan kajian serta cara menganalisis sebarang hasil yang berpotensi. Akhir sekali, dalam reka bentuk eksperimen, penyelidik mesti memikirkan batasan praktikal, termasuk ketersediaan peserta serta bagaimana perwakilan peserta kepada populasi sasaran. Adalah penting untuk mempertimbangkan setiap faktor ini sebelum memulakan eksperimen. Selain itu, ramai penyelidik menggunakan analisis kuasa sebelum mereka menjalankan eksperimen untuk menentukan berapa besar sampel mestilah untuk mencari kesan saiz tertentu dengan reka bentuk tertentu pada kebarangkalian yang diingini bagi ralat Jenis I atau Jenis II. Pengkaji mempunyai kelebihan untuk meminimumkan sumber dalam reka bentuk penyelidikan eksperimen.

Reka bentuk penyelidikan bukan eksperimen[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk penyelidikan bukan eksperimen tidak melibatkan manipulasi situasi, keadaan atau pengalaman peserta. Reka bentuk penyelidikan bukan eksperimen boleh dikelaskan secara meluas kepada tiga kategori. Pertama, dalam reka bentuk hubungan, pelbagai pembolehubah diukur. Reka bentuk ini juga dipanggil kajian korelasi kerana data korelasi paling kerap digunakan dalam analisis. Memandangkan korelasi tidak membayangkan sebab musabab, kajian sedemikian hanya mengenal pasti pergerakan bersama pemboleh ubah. Reka bentuk korelasi membantu dalam mengenal pasti hubungan satu pemboleh ubah dengan pemboleh ubah lain, dan melihat kekerapan kejadian bersama dalam dua kumpulan semula jadi. Jenis kedua ialah kajian perbandingan. Reka bentuk ini membandingkan dua atau lebih kumpulan pada satu atau lebih pemboleh ubah seperti kesan jantina pada gred. Jenis penyelidikan bukan eksperimen yang ketiga ialah reka bentuk membujur. Reka bentuk membujur mengkaji pemboleh ubah seperti prestasi yang dipamerkan oleh kumpulan atau kumpulan dari semasa ke semasa.

Contoh reka bentuk penyelidikan fleksibel[sunting | sunting sumber]

Kajian kes[sunting | sunting sumber]

Kajian kes yang terkenal adalah sebagai contoh penerangan tentang pesakit Freud yang telah dianalisis dan diterangkan dengan teliti.

Bell (1999) menyatakan bahawa "pendekatan kajian kes amat sesuai untuk penyelidik individu kerana ia memberi peluang untuk satu aspek masalah dikaji secara mendalam dalam skala masa yang terhad".[7]

Kajian etnografi[sunting | sunting sumber]

Jenis penyelidikan ini terlibat dengan kumpulan, organisasi, budaya, atau komuniti. Biasanya, penyelidik berkongsi banyak masa dengan kumpulan.[8]

Kajian teori bersebab[sunting | sunting sumber]

Penyelidikan teori bersebab ialah proses penyelidikan sistematik yang berfungsi untuk membangunkan "suatu proses, dan tindakan atau interaksi tentang satu topik substantif."[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Claybaugh, Zach. "Research Guides: Organizing Academic Research Papers: Types of Research Designs". library.sacredheart.edu (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-28.
  2. ^ Wright, Sarah; O'Brien, Bridget C.; Nimmon, Laura; Law, Marcus; Mylopoulos, Maria (2016). "Research Design Considerations". Journal of Graduate Medical Education. 8 (1): 97–98. doi:10.4300/JGME-D-15-00566.1. ISSN 1949-8349. PMC 4763399. PMID 26913111.
  3. ^ Tobi, Hilde; Kampen, Jarl K. (2018). "Research design: the methodology for interdisciplinary research framework". Quality & Quantity. 52 (3): 1209–1225. doi:10.1007/s11135-017-0513-8. ISSN 0033-5177. PMC 5897493. PMID 29674791.
  4. ^ Creswell, John W. (2014). Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (ed. 4th). Thousand Oaks: SAGE Publications. ISBN 978-1-4522-2609-5.
  5. ^ Muaz, Jalil Mohammad (2013), Practical Guidelines for conducting research. Summarizing good research practice in line with the DCED Standard
  6. ^ Robson, C. (1993). Real-world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers. Malden: Blackwell Publishing.
  7. ^ Bell, J. (1999). Doing your research project. Buckingham: OUP.
  8. ^ "Obliq Design". Sunday, 13 February 2022
  9. ^ Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.