Pergi ke kandungan

Rhodotypos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rhodotypos
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Rosales
Keluarga: Rosaceae
Subkeluarga: Amygdaloideae
Tribus: Kerrieae
Genus: Rhodotypos
Siebold & Zucc.
Spesies:
R. scandens
Nama binomial
Rhodotypos scandens

Rhodotypos scandens, satu-satunya spesies dari genus Rhodotypos, adalah semak berdaun gugur dalam keluarga Rosaceae, berkait rapat dengan Kerria dan termasuk dalam genus tersebut oleh beberapa ahli botani. Ia berasal dari China, Korea, mungkin juga Jepun.

Penerangan

[sunting | sunting sumber]
Daun
Rhodotypos scandens - MHNT

Ia tumbuh hingga 2–5 m tinggi, dengan daun berseberangan (bukan berselang) yang sederhana ovate-acute, 3–6 cm panjang dan 2–4 cm lebar dengan margin bergerigi. Bunganya berwarna putih, diameter 3–4 cm, dan (juga tidak biasa) mempunyai empat (bukan lima) kelopak; berbunga dari akhir musim bunga hingga pertengahan musim panas. Buahnya adalah sekumpulan 1-4 drupes hitam berkilat diameter 5–8 mm.

Ia tidak mempunyai nama Inggeris yang digunakan secara meluas, yang paling sering dikenali dengan nama genus rhodotypos, juga kadang-kadang dikenali sebagai jetbead[1] atau jet-bead. Ia adalah spesies invasif di beberapa bahagian timur Amerika Utara.

Keteracunan

[sunting | sunting sumber]

Buahnya dianggap sangat toksik kepada manusia. Mungkin menyebabkan simptom seperti kesukaran bernafas, kelemahan, kegembiraan, pengembangan anak mata, sakit perut, muntah, kekejangan, sawan, koma, dan kegagalan pernafasan. Buahnya boleh membawa maut jika dimakan.[2]

Rujukan dan pautan luar

[sunting | sunting sumber]
  1. ^ USDA, NRCS (n.d.). "Rhodotypos scandens". Pangkalan Data PLANTS (plants.usda.gov) (dalam bahasa Inggeris). Greensboro, Carolina Utara: Pasukan Data Tumbuhan Kebangsaan. Dicapai pada 21 October 2015.
  2. ^ "Rhodotypos scandens (Black Jetbead, Jetbead, Jetberry Bush, White Kerria) | North Carolina Extension Gardener Plant Toolbox". plants.ces.ncsu.edu. Dicapai pada 2024-03-18.


Here’s the translation to Bahasa Melayu: