Rushdan Mustafa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rushdan Mustafa
Ketua Parti Amanah Negara
Kawasan Pasir Mas
Memegang jawatan
2019
Butiran peribadi
Lahir1963
Parti politik Parti Amanah Negara
Laman web rasmihttps://amanahkelantan.com/hj-rushdan/

Rushdan bin Mustafa ialah seorang ahli politik di Malaysia dari Kelantan. Beliau ialah Ketua Parti Amanah Negara Kawasan Pasir Mas sejak 2019.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Rushdan dilahirkan pada 27 Oktober 1963 di Pasir Mas, Kelantan. Beliau telah melanjutkan pendidikan di Universiti Malaya, dan memperoleh ijazah sarjana muda.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sebelum terlibat dalam politik, Rushdan ialah seorang guru. Kemudian beliau telah meninggalkan kerjaya tersebut dan melibatkan diri dalam arena politik dengan menyertai UMNO sehingga tahun 1998. Kini, beliau berkhidmat dalam beberapa jawatan penting dalam Parti Amanah Negara, termasuk sebagai Setiausaha PH Kelantan, Naib I Amanah Kelantan, dan Ketua Amanah Kawasan Pasir Mas.

Rushdan juga merupakan seorang aktivis masyarakat dan terlibat dalam beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Beliau adalah Pengerusi Pertubuhan Salam Dunia dan Setiausaha Pertubuhan Pilihan Rakyat Kelantan. Penglibatan beliau dalam NGO menunjukkan komitmen beliau dalam membantu rakyat miskin dan yang memerlukan.

Penglibatan politik[sunting | sunting sumber]

Rushdan telah mengambil bahagian secara aktif dalam politik dan memegang beberapa jawatan penting dalam Parti Amanah Negara. Beliau merupakan Setiausaha Pakatan Harapan Kelantan, Naib I AMANAH Kelantan, dan Ketua AMANAH Kawasan Pasir Mas. Penyertaan beliau dalam politik menunjukkan kesungguhan dan semangatnya untuk memperjuangkan kepentingan rakyat dan masyarakat di kawasan yang beliau wakili.

Keputusan pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Tahun Kawasan Nama Parti Undi Nama Parti Undi Majoriti
2023 DUN Pengkalan Pasir Rushdan Mustafa PH (Amanah) Mohamad Nasriff Daud PN (PAS)

Rujukan[sunting | sunting sumber]