Satu Kecupan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Satu Kecupan
PengarahFindo Purwono HW
PenulisVe Handojo
Dihasilkan olehRaam Punjabi
DibintangiHengky Kurniawan
Masayu Anastasia
Dimas Seto
Ratu Felisha
Tommy Kurniawan
Imelda Therinne
Aimee Juliet
Irfan Hakim
Muzik olehJoseph S. Djafar
Diedarkan olehMultivision Plus Pictures
Tarikh tayangan
  • 20 April 2004 (2004-04-20)
Masa tayangan
87 minit
Negara Indonesia
BahasaIndonesia

Satu Kecupan (awalnya bernama Buruan Cium Gue) merupakan sebuah filem Indonesia yang mula ditayangkan pada 20 April 2004. Filem yang diarahkan oleh Findo Purwono HW ini dibintangi antara lain oleh Hengky Kurniawan, Masayu Anastasia, Dimas Seto, Ratu Felisha, Tommy Kurniawan, Imelda Therinne, Aimee Juliette, Irfan Hakim, dan Dewi Rezer.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Walaupun sudah dua tahun berpacaran, Ardi (Hengky Kurniawan) tidak pernah mencium bibir kekasihnya, Desi (Masayu Anastasia), pelajar sekolah menengah dan penyampai radio. Ardi tidak mahu mencium Desi, kerana dia tidak mahu menganggu hubungan cinta mereka dengan perkara yang melibatkan keinginan fizikal lebih-lebih lagi Desi masih bergelar pelajar.

Desi sendiri sangat merindui ciuman Ardi, kerana beberapa rakannya sudah pun mencium teman lelaki mereka. Pada suatu hari, semasa siaran radio, Desi ditanya oleh pendengar tentang pengalaman pertamanya bercium dengan teman wanitanya, Desi berbohong. Pembohongan ini berterusan, kerana Desi terpaksa muncul di televisyen untuk bercerita tentang ciuman pertamanya. Ardi berang dengan pembohongan ini, lebih-lebih lagi sejak kenduri Desi yang didorong oleh kawan-kawannya cuba mendapatkan ciuman Ardi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]