Sepakan basikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Photograph of a man who is about to kick a football
Penyerang tengah Athlético Madrid, Diego Costa menyepak bola dengan sepakan basikal semasa perlawanan menentang Almería pada tahun 2013

Sepakan basikal, dikenali dengan nama lain sebagai sepakan gunting, ialah menyepak dengan gaya akrobatik yang mana seorang pemain menendang bola yang digelecek, dipas atau direbut dari pemain lain ke bahagian atas kepala, selepasnya melompat dan menempatkan tubuh ke belakang. Sebelum pemain yang menyepak mendarat di rumput, pemain membuat pergerakan ricih sebelum membidik bola untuk menjaringkan gol. Sempena gerakan ini ialah daripada menyerupai tumpuan kaki orang yang sedang berbasikal atau menggunting sesuatu. Sepakan basikal salah satu daripada kemahiran bola sepak yang paling terkenal.

Asal sepakan basikal berasal daripada buruh yang bekerja di pelabuhan Pasifik Chile dan Peru. Bola sepak moden yang pertama kali diasas oleh Inggeris menyebar ke daerah itu dan membuat sukan itu popular dimainkan oleh penduduk kelas ekonomi bawah semasa luang atau cuti. Beberapa sejarahwan percaya bahawa pemain senior yang pertama kali menyepak dengan gaya sepakan basikal ialah Ramon Unzaga dari Chile pada tahun 1914. Leônidas da Silva dari Brazil mengklaim bahawa dirinya yang mengasas sepakan basikal pada satu perlawanan tahun 1932. Pemain bola sepak pada dekad 50-60an, Pelé mempopularkan kebolehan itu di peringkat antarabangsa. Pada 2016, FIFA mengiktiraf sepakan basikal sebagai salah satu kemahiran paling tinggi dari seorang pemain semasa perlawanan profesional bola sepak.

Sebagai kemahiran yang ikonik, sepakan basikal merupakan bahagian penting dalam budaya bola sepak. Membina sepakan basikal dalam perlawanan bola sepak yang kompetitif, terutama apabila berjaya membuahkan sebuah gol awamnya pemain itu akan mendapat banyak perhatian daripada Kewartawanan sukan. Gerakan ini juga dikagumi dalam varian sukan bola menyepak yang lain seperti futsal dan bola pantai.