Siku Dalam Seribu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Siku Dalam Seribu"
Lagu oleh Masterpiece dan Lyssa Jean
daripada album Ngarap Ka Nuan Nikal Pulai
BahasaIban
Tajuk bahasa MelayuSatu Dalam Seribu
Dilancarkan pada2016 (2016)
Dirakamkan pada2015
StudioMasterjam Studio, Majestic Media Production
FormatMuat turun digital, CD
GenreBalada sentimen
Panjang5:03 (versi album)
4:51 (suntingan radio)
SyarikatPanggau Buluh Pengerindu
PenulisDepha Masterpiece
PenerbitEmbat Lala
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Siku Dalam Seribu ialah lagu yang ditulis oleh Depha Masterpiece dan dirakamkan sebagai duet antara beliau dan penyanyi yang juga bekas peserta Akademi Fantasia Musim 12, Allyssa Joanne atau lebih dikenali sebagai Lyssa Jean.[1] Lirik ini pada asasnya menerangkan tentang seorang wanita yang belajar menerima dan membuka hubungan baru selepas mengalami kecederaan. Dia diberitahu oleh lelaki itu, bahawa dia mungkin bukan cinta pertamanya, tetapi dia berjanji dengan sungguh-sungguh bahawa dia akan mencintainya tanpa syarat.[2][3]

Lagu ini dirakamkan di Masterjam Studio dan Majestic Media Production pada 2015, juga dimuatkan dalam album Masterpiece, Ngarap Ka Nuan Nikal Pulai pada 2016.[4] Lagu ini menjadi single kedua Masterpiece paling hits selepas single pertama, "Ngarap Ka Nuan Nikal Pulai". "Siku Dalam Seribu" melayakkan kumpulan ini & Lyssa Jean menerima dua anugerah 'Persembahan Pentas Terbaik' danjuara 'Lagu Terbaik' di Anugerah Muzik ACSJ 2017, di Betong, Sarawak, pada 23 September 2017.[5]

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

  • "Siku Dalam Seribu" (Versi Album) - 5:03
  • "Siku Dalam Seribu" (Suntingan Radio) - 4:51

Muzik video[sunting | sunting sumber]

Video muzik itu difilemkan di Kuching dan Sibu, Sarawak, oleh Brodie William, pengarah Do Records Entertainment. Ia dirakamkan di dua lokasi di Kuching; Satu adegan menunjukkan Depha dan Lyssa menyanyikan lagu di kafe Betarak Mayau di Kuching. Ia kemudiannya bersatu dengan adegan yang lain di mana kumpulan itu membuat persembahan secara berasingan di satu bar di Sibu.

Kredit[sunting | sunting sumber]

Masterpiece
Penyanyi jemputan
  • Lyssa Jean
Penerbitan
  • Dirakamkan di Masterjam Studio, Sibu dan Majestic Media Production, Bintulu
  • Diadun dan dimasteringkan di iMusik Studio, Sibu
  • Jurutera oleh Iskandar Bujang
  • Videografi: Brodie William @ DO Records Entertainment
  • Penerbit: Embat Lala, Panggau Buluh Pengerindu Records, Sibu

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 2016, Masterpiece. "Masterpiece new album Ngarap Ka Nuan Nikal Pulai - March 2016". Ruai Lagu Iban Kitai.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  2. ^ 2016, Siku Dalam Seribu. "Siku Dalam Seribu lyrics". Leka Lagu Iban. Leka Lagu Iban.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  3. ^ 2016, Siku Dalam Seribu. "Siku Dalam Seribu". Lirik Lagu Iban. Lirik Lagu Iban.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  4. ^ Masterpiece New Album 2016, Ngarap Ka Nuan Nikal Pulai. "Masterpiece new album 2016". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-02. Dicapai pada 2017-10-18.
  5. ^ 2017, ACSJ (16 August 2017). "Anugerah Carta Sapa Juara". ACSJ 2016. Utusan Borneo. Utusan Borneo. Dicapai pada 16 August 2017.CS1 maint: numeric names: authors list (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]