Simferopol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Simferopol

Simferopol (Ukraine: Сімферополь, Aqmescit) merupakan sebuah bandar di Ukraine. Bandar ini letaknya di bahagian selatan. Tempatnya di Republik Autonomi Krimea. Pada tahun 2006, bandar ini memiliki jumlah penduduk sebesar 340,600 jiwa dan memiliki luas wilayah 107 km².

Bandar ini memiliki angka kepadatan penduduk sebesar 3,183 orang/km².

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penempatan kuno pertama muncul pada abad III SM. sebagai ibu kota Scythians di Tavria, Naples Scythian. Pada pergantian abad II-III SM. Napoli mula merosot di bawah pukulan orang Yunani; Akhirnya, kota itu hilang akibat pencerobohan Goth pada abad ketiga dan Hun pada abad keempat, dan peninggalannya secara tidak sengaja hanya ditemui pada abad kesembilan belas.

Sejak awal abad XVII - sebuah Ak-Masjid penempatan Tatar Krimea yang penting, kediaman Sultan Tatar Kalga Crimean. Setelah penangkapan Crimea oleh Empayar Rusia pada tahun 1784, Permaisuri Catherine II mengeluarkan keputusan mendirikan sebuah kota berhampiran Ak-Mechet, yang menerima nama moden Simferopol dan menjadi pusat pentadbiran wilayah Tavriya yang baru dibuat.

1954 - Wilayah Crimean sebagai sebahagian daripada USSR

Sejak 1998 - ibu negara Republik Crimea yang Berautonomi.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen keretapi Simferopol

Lapangan Terbang Antarabangsa Simferopol Sultan Amet-Khan

Terdapat perkhidmatan bas dan troli di bandar itu sendiri.

Bandar kembar[sunting | sunting sumber]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]