Sin Chew Jit Poh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Sin Chew Jit Poh
Isu pertama
Isu pertama
JenisDaily newspaper
Diasaskan
  • 1928 (penerbit ditubuhkan)[1]
  • 15 Januari 1929 (isu pertama)
Bahasa
Dihentikan penerbitan1983
NegaraSingapura
Akhbar saudara
Sin Chew Jit Poh(Edisi Malaysia)
Sin Pin Jit Poh(diasaskan oleh Aw di Pulau Pinang)
Sing Tao Daily(diasaskan oleh Aw di Hong Kong)
Sing Sian Yer Pao(diasaskan oleh Aw di Bangkok)
Pemilik
Aw family (melalui kaedah pelaburan pelbagai)(1929–1975)
Pemegangan saham Sin Chew Jit Poh (Singapore) Limited(1975–1982)
Singapore News and Publications(1982–1983)
PengasasAw Boon Haw
Penerbit
Sin Chew Jit Poh Ltd.[1](1929–1941)
Sin Poh
Amalgamated Ltd.
[1]
(1941–1975)
Sin Chew Jit Poh
(Singapore) Ltd.
[2]
(1975–1982)
Singapore News
and Publications Ltd.
(1982–1983)
Nombor OCLC222378503
Arkib dalam talian percuma
Singapore National Library
Sin Chew Jit Poh
Cina Tradisional: 星洲日報
Cina Ringkas: 星洲日报
Maksud harfiah: Singapore Daily

Sin Chew Jit Poh ialah sebuah bekas akhbar Singapura. Ia diasaskan oleh Aw Boon Haw di Singapura. Pada 1960-an, ia memulakan dengan biro Malaysia di Petaling Jaya, dengan kilang percetakan yang berfungsi penuh. Edisi Malaysia mula menjadi penerbitan kembar yang berasingan sejak mereka mula memperoleh fungsi penuh dalam penulisan laporan berita dan percetakan. Disebabkan Akta Akhbar dan Media Cetakan yang digazet pada 1974, bermula 1975, pemilikan kedua-dua akhbar Singapura dan Malaysia telah dipisahkan, yang mana di Singapura ia dimiliki oleh Sin Chew Jit Poh (Singapore) Limited;[2]sementara di Malaysia ia dijual oleh Sin Poh Amalgamated pada 1982.

Akhbar Sin Chew Jit Poh Singapura telah menutup penerbitan pada Mac 1983[3] dan bergabung dengan Nanyang Siang Pau SIngapura menjadi Lianhe Zaobao dan Lianhe Wanbao; syarikat naungan mereka, yang bergabung pada 1982[4][5], menjadi Singapore News and Publications Limited, syarikat pendahulu kepada Singapore Press Holdings.

Akhbar Sin Chew Jit Poh versi Malaysia (kini Sin Chew Daily), masih diedarkan.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Sin Poh (Star News) Amalgamated (24 February 1971). "星系報業有限公司來函照登". Nanyang Siang Pau (dalam bahasa Chinese). Singapore. Dicapai pada 7 October 2017 – melalui Singapore National Library.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ a b Sin Chew Jit Poh (Singapore) Limited (21 October 1977). "Offer for sale of 5,322,236 ordinary shares of S$1.00 each at S$1.05 per share by the public trustee". The Straits Times. Singapore. m/s. 34 to 35. Dicapai pada 7 October 2017 – melalui Singapore National Library.
  3. ^ Ditulis pada Singapore. "由南洋商報與星洲日報合併 新「聯合早報」正式刊印發行". The Kung Sheung Daily News (dalam bahasa Chinese). Hong Kong: The Industrial and Commercial Daily Press. Associated Press. 17 March 1983 [Written on 16 March 1983]. m/s. 2 – melalui Hong Kong Public Libraries.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Ditulis pada Singapore. "新加坡報紙大改革 兩家中文報將合併 《南洋商報》《星洲日報》將聯組公司 另一家英文晚報轉入《新加坡導報》". Ta Kung Pao (dalam bahasa Chinese). Hong Kong. Reuters. 21 April 1982 [Written on 20 April 1982]. m/s. 2 – melalui Hong Kong Public Libraries.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ Nanyang Siang Pau Singapore Limited; Sin Chew Jit Poh (Singapore) Limited (21 April 1982) [Written on 20 April 1982]. "Joint Announcement". Business Times. Singapore. Dicapai pada 8 October 2017 – melalui Singapore National Library.