Sistem sokongan perniagaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sistem sokongan perniagaan (Business Support System, BSS) ialah komponen yang digunakan oleh penyedia perkhidmatan telekomunikasi (atau syarikat telekomunikasi) untuk menjalankan operasi perniagaannya terhadap pelanggan.

Bersama-sama dengan sistem sokongan operasi (Operation Support System, OSS), ia digunakan untuk menyokong pelbagai perkhidmatan telekomunikasi hujung ke hujung (seperti perkhidmatan telefon). [1] BSS dan OSS mempunyai data tersendiri dan tanggungjawab perkhidmatan mereka sendiri. Kedua-dua sistem bersama-sama disingkatkan dalam pelbagai cara, seperti OSS/BSS, BSS/OSS, B/OSS, BSSOSS, OSSBSS atau BOSS. Sesetengah pengulas dan penganalisis mengambil pendekatan rangkaian kepada sistem ini (oleh itu OSS/BSS) dan yang lain mengambil pendekatan turun perniagaan (oleh itu BSS/OSS).

Terminologi BSS secara asas juga digunakan dalam bentuk tunggal untuk merujuk kepada semua sistem sokongan perniagaan, dilihat sebagai keseluruhan sistem.

Peranan[sunting | sunting sumber]

BSS berurusan dengan pengambilan pesanan, isu pembayaran, pendapatan, dsb. Ia menyokong empat proses: (1) pengurusan produk, (2) pengurusan pesanan, (3) pengurusan hasil dan (4) pengurusan pelanggan.

Pengurusan produk[sunting | sunting sumber]

Pengurusan produk menyokong pembangunan produk, jualan dan pengurusan produk, tawaran dan himpunan kepada perniagaan dan pelanggan pasaran massa. Pengurusan produk selalunya membuat penawaran termasuklah menawarkan diskaun merentas produk, penetapan harga yang sesuai dan mengurus cara produk berkaitan antara satu sama lain.

Pengurusan pelanggan[sunting | sunting sumber]

Pembekal perkhidmatan memerlukan pandangan tunggal terhadap pelanggan dan sentiasa perlu menyokong hierarki kompleks merentas aplikasi yang dihadapi pelanggan (pengurusan perhubungan pelanggan). Pengurusan pelanggan juga meliputi keperluan untuk pengurusan rakan kongsi dan layan diri pelanggan berasaskan web sepanjang 24 jam 7 hari seminggu. Pengurusan pelanggan juga boleh dianggap sebagai sistem pengurusan perhubungan pelanggan sepenuhnya yang dilaksanakan untuk membantu ejen penjagaan pelanggan mengendalikan pelanggan dengan cara yang lebih baik dan lebih termaklum.[2]

Pengurusan hasil[sunting | sunting sumber]

Pengurusan hasil fokus kepada pengebilan, pengecasan dan penyelesaian. Ia termasuklah pengebilan untuk perkhidmatan pengguna, perusahaan dan borong, termasuk interkoneksi dan perayauan. Ini termasuk sistem pengantaraan pengebilan, penjanaan bil dan pembentangan bil.[3] Pengurusan hasil juga mungkin termasuk pengurusan penipuan dan jaminan hasil.

Pengurusan pesanan[sunting | sunting sumber]

Pengurusan pesanan merangkumi empat bidang:

  • Penguraian pesanan memperincikan peraturan untuk menguraikan Pesanan Jualan kepada berbilang pesanan kerja atau pesanan perkhidmatan. Contohnya, pesanan Jualan Telco Triple Play dengan tiga perkhidmatan - talian tetap, Internet dan wayarles - boleh dipecahkan kepada tiga sub-pesanan, satu untuk setiap baris perniagaan. Setiap sub-pesanan akan dipenuhi secara berasingan dalam sistem peruntukannya sendiri. Walau bagaimanapun, mungkin terdapat kebergantungan dalam setiap sub-perintah; cth, sub-pesanan Internet boleh dipenuhi hanya apabila talian tetap telah berjaya dipasang, disediakan dan diaktifkan di premis pelanggan.
  • Orkestrasi pesanan ialah aplikasi objektif yang digunakan oleh syarikat telekomunikasi untuk mengurus, memproses dan mengendalikan pesanan pelanggan mereka dengan tepat merentasi pelbagai rangkaian pemenuhan dan tangkapan pesanan. Ia membantu dalam pengagregatan data secara melintang daripada pelbagai tangkapan pesanan dan sistem pemenuhan pesanan serta menyampaikan platform yang merangkumi semua untuk pengurusan pesanan pelanggan. Ia telah digunakan secara meluas sejak kebelakangan ini, disebabkan kecekapan maklumat pesanannya yang maju dan tepat serta kos pemenuhan pesanan yang rendah, sekali gus mengagregatkan proses manual yang lebih rendah, dan output yang lebih pantas. Fungsi berasaskan tindak balas pengecualian radikal dan pemantauan proaktif membolehkannya memusatkan data pesanan dengan cara yang tepat dengan mudah.
  • Kemerosotan pesanan, juga dikenali sebagai Kegagalan Pesanan, merujuk kepada keadaan apabila pesanan gagal semasa pemprosesan. Kejatuhan pesanan berlaku disebabkan oleh berbilang senario; seperti kegagalan sistem hiliran, yang berkaitan dengan ralat dalaman bukan data berkaitan; atau apabila sistem menerima data yang salah atau tiada, yang kemudiannya gagal dalam pesanan. Keadaan Order Fallout lain termasuk kegagalan pangkalan data atau ralat yang berkaitan dengan sambungan rangkaian. Pengesahan atau pengiktirafan pesanan juga berlaku, di mana sistem menandakan pesanan rosak yang diterima daripada sistem luaran sebagai gagal. Keadaan Order Fallout yang lain merujuk kepada keadaan kegagalan masa jalan, di mana pesanan dihalang daripada diproses kerana pergantungan yang tidak ditentukan. Pengurusan Fallout Pesanan membantu menyelesaikan masalah kegagalan pesanan melalui pengesanan, pemberitahuan dan proses pemulihan, membantu pesanan diproses secara mampan dan tepat.
  • Pengurusan status pesanan

Pengurusan pesanan sebagai permulaan jaminan biasanya dikaitkan dengan OSS, walaupun BSS juga sering menjadi pemacu perniagaan untuk pengurusan pemenuhan pemesanan dan penyediaan pesanan. [4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Rangka Kerja Proses Perniagaan (eTOM)
  • Operasi, pentadbiran dan pengurusan (OAM)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Microsoft (1 December 2022). "What are OSS and BSS in telecommunications?". Microsoft.
  2. ^ Department for Business, Energy & Industrial Strategy (23 January 2019). "Business support evaluation framework".
  3. ^ M. Schall IT-Services (1 December 2022). "ERP Software" (dalam bahasa Jerman).
  4. ^ Infosys (1 December 2022). "The New Order in Order Management" (PDF).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]