Snow White and the Seven Dwarfs (filem 1937)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Snow White and the Seven Dwarfs
Fail:Snow White 1938 poster.jpg
Original theatrical one-sheet poster
PengarahDavid Hand (penyelia)
William Cottrell
Wilfred Jackson
Larry Morey
Perce Pearce
Ben Sharpsteen
PenulisTed Sears
Richard Creedon
Otto Englander
Dick Rickard
Earl Hurd
Merrill De Maris
Dorothy Ann Blank
Webb Smith
BerdasarkanSnow White oleh
The Brothers Grimm
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiAdriana Caselotti
Lucille La Verne
Harry Stockwell
Pinto Colvig
Roy Atwell
Otis Harlan
Moroni Olsen
Billy Gilbert
Stuart Buchanan
Eddie Collins
Muzik olehFrank Churchill
Paul Smith
Leigh Harline
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehMetro Goldwyn Mayer
Tarikh tayangan
  • 21 Disember 2006 (2006-12-21) (premiere)
  • 4 Februari 2012 (2012-02-04) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
83 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$1,488,423[1]
Pecah panggung$416 juta[2]

Snow White and the Seven Dwarfs (Puteri Salji dan Tujuh Orang Kerdil) ialah sebuah filem animasi Amerika Syarikat 1938 yang diterbtikan oleh Walt Disney dan dikeluarkan oleh RKO Radio Pictures. Berdasarkan cerita dongeng Jerman oleh Brothers Grimm, filem ini ialah filem cetera animasi sel panjang penuh pertama diterbitkan di Amerika Syarikat, yang pertama diterbitkan dalam warna penuh, yang pertama untuk diterbtikan oleh Walt Disney Productions, dan yang pertama dalam siri Filem Klasik Animasi Walt Disney.[3] Cerita ini diadaptasi oleh artis papan cerita Dorothy Ann Blank, Richard Creedon, Merrill De Maris, Otto Englander, Earl Hurd, Dick Rickard, Ted Sears dan Webb Smith. David Hand ialah pengarah menyelia, sementara William Cottrell, Wilfred Jackson, Larry Morey, Perce Pearce, dan Ben Sharpsteen mengarah susunan individu filem ini.

Snow White and the Seven Dwarfs ditayang perdana di Carthay Circle Theatre pada 21 Disember 1938, diikuti oleh keluaran seluruh negara pada 4 Februari 1939. Pulangan kasarnya adalah sebanyak $8 juta dalam resit antarabangsa pada pengeluaran pembukaannya. Filem ini ditambah ke dalam Pejabat Pendaftaran Filem Kebangsaan Amerika Syarikat sebagai "bermakna dari segi budaya, sejarah atau estetik" pada 1990. Filem ini antara dua buah filem animasi Disney yang mendapat pangkat dalam senarai 100 buah filem Amerika Syarikat terbaik sepanjang masa Institut Filem Amerika Syarikat pada 1998 (yang lagi satu ialah Fantasia), pada pangkat bilangan 49. Filem ini mencapai bilangan 34 dalam semakan semula 2008 senarai, kali ini merupakan filem animasi tradisional dalam senarai itu. AFI menamakan filem ini sebagai filem animasi Amerika Syarikat terbaik sepanjang masa pada 2009.

Plot[sunting | sunting sumber]

Setelah kematian kedua ibu bapa kandungnya pada usia muda, Snow White adalah seorang puteri namun dia tinggal bersama ibu tirinya, Permaisuri yang sangat jahat dan zalim. Permaisuri menyuruh Snow White bekerja menjadi pembantu rumah, dan dia bertanya kepada cermin ajaibnya setiap hari "siapa yang paling cantik antara semua". Selama bertahun-tahun, cermin itu sentiasa menjawab bahawa Permaisuri adalah menggembirakannya.

Suatu hari, Snow White bertemu dan dia mula berjatuh cinta dengan seorang putera raja yang mendengar nyanyiannya. Pada hari yang sama, cermin ajaib memberitahu Permaisuri bahawa Snow White kini adalah dialah yang paling cantik di seluruh negeri. Menjadi geram, Permaisuri memerintahkan pemburunya bernama Huntsman untuk membawa Snow White ke dalam hutan, membunuhnya dan membawa kembali hatinya ke dalam kotak permata sebagai bukti. Huntsman tidak boleh membawa dirinya untuk membunuh Snow White dan dia akan mendedahkan kepadanya rancangan Permaisuri yang licik. Dia kemudian menggesanya untuk melarikan diri ke dalam hutan dan tidak akan kembali lagi. Tiba-tiba keadaan menjadi sesat dan ketakutan, Snow White berkawan dengan haiwan-haiwan di hutan yang mereka membawa bersamanya ke sebuah pondok jauh di dalam hutan.

Snow White mencari tujuh kerusi kecil di ruang makan kotej, Snow White bahawa kotej itu adalah rumah yang belum kemas kepada tujuh kerdil. Dengan bantuan pelbagai haiwan-haiwan hutan, dia mulai membersihkan pondok itu dan dia memasak makanan untuk tujuh kerdil. Snow White tidak lama kemudian mengetahui bahawa kotej itu adalah tempat tinggal rumah tujuh orang kerdil iaitu Doc, Grumpy, Happy, Sleepy, Bashful, Sneezy dan Dopey, yang mana mereka bekerja di lombong berdekatan. Semasa mereka pulang ke rumahnya, mereka berasa keliru apabila mendapati kotej mereka bersih, dan mengesyaki bahawa penceroboh itu telah menceroboh rumah mereka. Snow White memperkenalkan dirinya, dan orang kerdil menyambutnya selepas dia menawarkan diri untuk membersihkan dan memasak untuk mereka. Snow White menyimpan rumah untuk orang kerdil semasa mereka melombong permata di siang dan malam hari, mereka mengambil masa untuk menyanyi, bermain muzik, dan menari tarian bersamanya.

Di istana, cermin ajaib mendedahkan bahawa Snow White masih hidup, dan bersama kerdil. Menjadi geram kerana Huntsman menipunya, Permaisuri mencipta epal beracun yang akan membuatkan sesiapa yang memakannya tidur seperti maut. Dia mengetahui sumpahan itu boleh dimusnahkan dengan "ciuman pertama cinta," tetapi ianya pasti Snow White akan dikebumikan hidup-hidup sebelum itu boleh berlaku, dia menggunakan ramuan untuk menyamar dirinya sebagai wanita tua, Permaisuri pergi ke pondok sementara orang kerdil tiada di pondok. Pelbagai haiwan-haiwan menyaksikannya bahawa Permaisuri melalui penyamaran sebagai wanita tua, tetapi haiwan-haiwan tidak dapat memberi amaran kepada Snow White, mereka mencari orang kerdil dengan cepat tentang kejadian itu. Permaisuri memperbodohkan Snow White untuk menggigit epal, dan dia tertidur seperti maut.

Orang kerdil kembali dengan haiwan-haiwan ketika Permaisuri meninggalkan pondok itu, dan mereka cuba mengejarnya tetapi mereka memerangkapnya di atas tebing. Permaisuri cuba menggulingkan batu yang besar sebagai dia membunuh tujuh kerdil tetapi petir itu mengenakan tebing yang menyebabkan dia hilang kawalan, dia terjatuh hingga mati dan dihempap ​​oleh batu yang besar akibat balasannya. Di kotej mereka, tujuh kerdil mendapati Snow White tertidur dengan racun dan mereka sedih atas kematian Snow White. Mereka mengembumikan Snow White yang mereka menyimpan di kaca keranda.

Di musim bunga, putera raja mengetahui tentang tidur abadi Snow White dan dia melawat keranda. Dia melihat Snow White tertidur dan dia sedih dengan kematiannya yang jelas, dia cuba menciumnya, yang mana sihir dapat dimusnahkan dan Snow White akhirnya hidup semula. Orang kerdil dan haiwan-haiwan menyambut gembira setelah Snow White bangun daripada tidur manakala putera raja membawa Snow White pergi ke istana dan hidup bahagia bersamanya.

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • Adriana Caselotti sebagai Snow White
  • Lucile La Verne sebagai Permaisuri (termasuk wanita tua yang menyamarnya)
  • Roy Atwell sebagai Doc
  • Pinto Colvig sebagai Grumpy / Sleepy
  • Otis Harlan sebagai Happy
  • Scooty Mattraw sebagai Bashful
  • Billy Gilbert sebagai Sneezy
  • Eddie Collins sebagai Dopey
  • Harry Stockwell sebagai Putera raja
  • Moroni Olsen sebagai cermin ajaib
  • Stuart Buchanan sebagai Huntsman

Alih suara (bahasa Melayu):

  • Noorhayati Maslini Binti Omar sebagai Snow White (nyanyian Snow White oleh Suki Low)
  • Azizah Jais sebagai Permaisuri (termasuk wanita tua yang menyamarnya)
  • Jamalludin Zakaria sebagai cermin ajaib

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BarrierRelease1937 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan gross tidak disediakan
  3. ^ Smith, Dave. Disney A to Z, Third Edition, (2007), page 33.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]