Species (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Species
PengarahRoger Donaldson
PenulisDennis Feldman
Dihasilkan olehFrank Mancuso, Jr.
DibintangiBen Kingsley
Forest Whitaker
Natasha Henstridge
Michael Madsen
Alfred Molina
Marg Helgenberger
SinematografiAndrzej Bartkowiak
Disunting olehConrad Buff
Muzik olehChristopher Young
Diedarkan olehMetro-Goldwyn-Mayer
Tarikh tayangan
7 Julai, 1995
Durasi tayangan
108 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$30 juta
Pecah panggung$113,374,103

Species ialah filem sains fiksyen seram Amerika tahun 1995 yang diarahkan oleh Roger Donaldson, dan dibintangi oleh Ben Kingsley, Forest Whitaker, Natasha Henstridge, Michael Madsen, Alfred Molina dan Marg Helgenberger. Filem ini diberi rating R untuk "keganasan sci-fi, seksualiti kuat, dan beberapa bahasa". Filem ini asalnya ditulis oleh Feldman pada tahun 1987, dan awalnya ia dijadikan sebagai sebuah filem yang hampir sama dengan gaya prosedur penyiasatan kepolisan, berjudul The Message. Apabila The Message gagal menarik perhatian studio, Feldman menuliskannya semula sebagai skrip spesifikasi, yang akhirnya menyebabkan pembuatan filem tersebut. Aspek fiksyen di luar bumi melalui watak Sil diciptakan oleh H. R. Giger, yang juga bertanggungjawab terhadap makhluk ini berdasarkan dari filem francais siri Alien. Kesannya ia menggabungkan model praktikal yang direka oleh kolaborator Giger Steve Johnson dan XFX, dengan imejan komputer (C.G.I) yang dihasilkan oleh Richard Edlund's Boss Film Studios. Giger merasakan bahawa filem dan wataknya terlalu mirip dengan filem Alien, jadi dia melakukan perubahan skrip buat kali kedua. Sebahagian besar sesi pengambaran utama dilakukan di Los Angeles, California, di mana filem ini dihasilkan. Beberapa adegan di filemkan di Utah dan di Observatorium Arecibo di Puerto Rico. Filem Spesies disambut dengan ulasan yang pelbagai melalui para pengkritik, yang berpendapat bahawa pelaksanaan filem itu tidak mencapai dengan cita rasa umum, akan tetapi tetap menjadi sebuah filem box office. Species menjana AS $113 juta ($192 juta pada tahun 2020 dolar). Filem ini meneruskan sekuelnya Spesies II, Spesies III dan Spesies: Awekening. Spesies diadaptasi menjadi sebuah novel karya Yvonne Navarro dan dua siri buku komik oleh Dark Horse Comics, salah satunya ditulis oleh Feldman sendiri.

Plot[sunting | sunting sumber]

Semasa program SETI, para saintis di Bumi mengirimkan satu transmisi (ditunjukkan sebagai pesan Arecibo) dengan maklumat mengenai Bumi dan penduduknya, struktur DNA, dan sebagainya. Dengan harapan dapat menemukan sesuatu kehidupan di luar Bumi. Mereka kemudian menerima penghantaran dari sumber asing mengenai cara membuat bahan bakar tanpa henti dengan mudah. Oleh itu, para saintis menganggap bahawa ini adalah spesies asing yang agak agresif. Dari penularan makhluk asing kedua, para saintis menerima maklumat mengenai DNA makhluk asing boleh digabungkan bersama dengan DNA manusia. Pasukan pemerintah yang diketuai oleh Xavier Fitch (Ben Kingsley) maju dengan percubaan genetik yang berusaha mendorong seorang wanita, dengan anggapan bahawa seorang wanita akan mempunyai sifat "lebih jinak dan terkawal". Salah satu berjaya menhasilkan seorang gadis bernama Sil (Michelle Williams), yang kelihatan seperti seorang manusia normal tetapi berkembang menjadi umur 12 tahun dalam masa 3 bulan sahaja.

Sil kemudiannya meletus semasa tidur membuat para saintis menganggapnya sebagai satu ancaman. Suatu hari mereka cuba untuk membunuhnya dengan menggunakan gas sianida tetapi dia sempat keluar dari sel simpanannya lalu melarikan diri. Ketua pasukan makmal, mengumpulkan pasukan yang terdiri daripada ahli antropologi, Dr. Stephen Arden (Alfred Molina), ahli biologi molekul Dr. Laura Baker (Marg Helgenberger), Smithson (Forest Whitaker) dan Preston Lennox (Michael Madsen) untuk mencari dan memusnahkan Sil. Sil yang sudah matang dengan cepat menjadi orang dewasa (Natasha Henstridge). Pada awal usia dua puluh an, dia berjalan di bandar Los Angeles. Kekuatan tubuhnya, kemampuan cepat untuk regenerasi dan kecerdasan fikirannya menjadikan pengesanannya sangat sukar. Para saintis mulai takut bahawa spesis ini boleh bersenyawa dengan mana-mana manusia lelaki untuk menghasilkan keturunan yang dapat menghapuskan populasi manusia kelak. Realitinya, Sil berniat membiakkan baka keturunannya dengan secepat mungkin, dan membunuh mangsanya selepas dari proses persetubuhan bersama.

Sil pertama kali cuba mengawan dengan Robbie (Anthony Guidera), tetapi setelah merasakan bahawa dia menghidap diabetes. Akibat nafsunya tidak mencapai kepuasan, dia cuba memperkosa, kemudian membunuhnya dengan menusuk tengkorak Robbie dengan tantekel lidahnya. Dia kemudian berusaha untuk berkawan dengan John Carey (Whip Hubley), seorang lelaki yang dia temui setelah kemalangan kereta. Mereka berenang di dalam sebuah kolam renang di mana Sil memaksanya untuk bersetubuh, tetapi John menolak kerana merasakan ia agak terburu-buru. Dalam masa sama, peristiwa ini terganggu oleh kedatabgan Preston dan Laura di premis John. Sil segera membunuh Carey dan berubah menjadi bentuk asalnya seekor alien. Dia kemudian berpura-pura menjadi mangsa rogol untuk menculik seorang wanita (Marliese K. Schneider) untuk mengambil identitinya. Duduk di dalam kereta berhampiran rumah Carey, dia membaca bibir Fitch, seperti yang dia lakukan sebelumnya. Selepas pulang dari kelab malam, dia dilihat oleh Dan lalu mengejarnya dengan sebuah kereta. Sil merempuh kereta tersebut dan menyebabkan berlakunya kebakaran akibat pelanggaran ke dalam Transformer elektrik voltan tinggi.

Setelah memotong dan mewarnai rambutnya, Sil mula menarik perhatian Preston, setelah memimpikannya pada malam sebelumnya. Dia mula mengekorinya di hotel itu. Preston dan pasukannya tidak dapat mengecam identiti Sil. Manakala Arden, yang masih bujang, terus masuk ke bilik Sil untuk melakukan persetubuhan lalu membunuhnya ketika dia menyedari perempuan tersebut adalah Sil. Dan pula merasakan bahawa Sil ada di hotel itu dan dia juga ada memberitahu Preston, Laura, dan anggota pasukan yang lain. Sil terus melarikan diri hingga ke tempat pembuangan sampah di mana Fitch kemudiannya dibunuh. Sil yang bunting terus melahirkan zuriatnya dan Dan menemukannya sebagai alien spesis jantan (Kurtis Burow) di dalam sebuah gua di belakang saluran pembuangan sampah. Anak Sil itu berubah menjadi bentuk makhluk asing dan menyerangnya. Dan sempat membakarnya sehingga mati. Preston juga berjaya membunuh Sil. Mereka bertiga berasa sangat lega dan bersyukur kerana berjaya menghapuskan keturunan Sil tersebut sebelum meninggalkan kawasan itu. Adegan terakhir menunjukkan seekor tikus mengunyah salah satu tentakel Sil yang terputus; ia mula berubah menjadi binatang buas dan memakan tikus lain.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]