Spider-Man: Far From Home

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Spider-Man: Far From Home
Poster teater
PengarahJon Watts
Penulis
  • Chris McKenna
  • Erik Sommers
BerdasarkanSpider-Man oleh
Stan Lee
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiMatthew J. Lloyd
Disunting oleh
  • Dan Lebental
  • Leigh Folsom Boyd
Muzik olehMichael Giacchino
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 26 Jun 2019 (2019-06-26) (TCL Chinese Theatre)
  • 2 Julai 2019 (2019-07-02) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
129 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
Bahasainggeris
Bajet$160 juta[2]
Pecah panggung$1.132 juta[2]

Spider-Man: Far From Home (terjemahan Lelaki Lelabah: Jauh Dari Rumah) ialah filem adiwira Amerika 2019 berdasarkan watak Marvel Comics Spider-Man, diterbitkan bersama oleh Columbia Pictures dan Marvel Studios, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Ia adalah sekuel kepada Spider-Man: Homecoming (2017) dan filem ke-23 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Jon Watts, ditulis oleh Chris McKenna dan Erik Sommers, dan dibintangi Tom Holland sebagai Peter Parker / Spider-Man, bersama Samuel L. Jackson, Zendaya, Cobie Smulders, Jon Favreau, J. B. Smoove, Jacob Batalon, Martin Starr, Marisa Tomei dan Jake Gyllenhaal. Dalam filem itu, Parker direkrut oleh Nick Fury (Jackson) dan Mysterio (Gyllenhaal) untuk menghadapi Elementals semasa dia dalam perjalanan sekolah ke Eropah.

Perbincangan untuk sekuel Spider-Man: Homecoming bermula pada Oktober 2016, dan projek itu telah disahkan lewat tahun itu. Holland, Watts, dan penulis bersedia untuk kembali pada penghujung 2017. Pada 2018, Jackson dan Gyllenhaal menyertai pelakon masing-masing sebagai Fury dan Mysterio. Holland mendedahkan tajuk sekuel itu sebelum penggambaran, yang bermula pada Julai dan berlangsung di England, Republik Czech, Itali, dan kawasan metropolitan New York. Pengeluaran dibalut pada Oktober 2018. Kempen pemasaran adalah yang paling mahal untuk filem yang pernah ada dan cuba mengelak daripada mendedahkan spoiler untuk Avengers: Endgame sebelum tayangan April 2019 .

Spider-Man: Far From Home ditayangkan di TCL Chinese Theatre pada 26 Jun 2019, dan telah ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 2 Julai, sebagai filem terakhir dalam Fasa Tiga MCU. Filem ini menerima ulasan positif dengan pujian untuk humor, urutan aksi, kesan visual, dan persembahan Holland dan Gyllenhaal. Ia memperoleh kutipan lebih $1.1 bilion di seluruh dunia, menjadikannya Filem Spider-Man yang pertama melepasi markah bilion dolar, filem Sony Pictures dengan kutipan tertinggi pernah, filem keempat dengan kutipan tertinggi 2019, dan menjadi Filem dengan kutipan tertinggi filem dengan kutipan tertinggi sepanjang masa. Sekuel, Spider-Man: No Way Home, telah dikeluarkan pada Disember 2021.l

Plot[sunting | sunting sumber]

Di Ixtenco, Mexico, Nathan menyiasat suatu kejadian ribut aneh berdasarkan elemental di bumi dan menemui hantu yang merupakan satu-satunya adiwira yang mampu menewaskannya. Sementara itu seminggu selepas tamatnya peristiwa Endgame, Peter Parker yang masih murung ekoran kematian mentornya, Tony Stark telah dipelawa bersama rakan-rakannya untuk trip pelancongan dua minggu ke benua Eropah sempena percutian musim panas. memaklumkan kepada Peter Parker bahawa ada menghubunginya tetapi dia mengendahkan panggilan tersebut.

Parker dan rakan-rakanya tiba di Venice, Itali. Tiba-tiba dia telah diserang oleh kuasa elemental air, Spiderman / Parker berusaha menyelamatkan keadaan sebelum Quentin Beck muncul lalu memusnahkan elemental tersebut. Disitulah dia mula mengenali Mysterio. Selepas kejadian itu, Fury menyerahkan sebuah cermin mata peninggalan Tony Stark kepada Parker. Tanpa disedarinya, cermin mata tersebut adalah perisian lengkap yang dikenali sebagai E,D.I.T.H. yang dibangunkan oleh Stark Industries. Ia merupakan sistem persenjataan pertahanan yang berpengkalan Parker ISS.

sekali lagi. Dia yang berasal dari Bumi-833 berbanding dengan penduduk bumi disini yang berasal dari Bumi-616. Dia memberitahu bahawa seluruh ahli keluarganya termasuk para penduduknya telah dibunuh oleh empat kuasa elemental dari dasar Bumi-833. Tiga kuasa elemental iaitu Tanah, Angin dan Air telah dimusnahkan, kini tinggal elemental Api yang masih bebas dan mahu memusnahkan Bumi-616 selepas ia berjaya melenyapkan Bumi-833. Dia menjangkakan bahawa elemental api akan muncul di Prague, Republik Chezh dan berharap agar Spiderman dapat membantunya sekali lagi untuk menghapuskannya. Parker bersetuju walaupun berasa dalam keadaan serba salah untuk meninggalkan rakan-rakannya yang lain. Dia kemudian member Fury bahawa dia tidak bersedia dan meneruskan rancangan percutiannya. Parker yang mula teruja dengan E.D.I.T.H. telah menyalahgunakannya dengan mengaktifkan sebuah dron pembunuhri ISS untuk membunuh seorang rakaDavis disebabkan salah fahamnavis ingin menyebisu arkan sebuah foto tidak bermoral Parker kNathanda MJ, kekasih Parker. Parker sedar bahawa dron pembunuh telah tiba di bumi untuk melakukan tembakan pada bas sekolahnya. Dengan pantas, dia telah memusnahkan dron tersebut. DisebabkanNathan, Fury memberikan amaran kepadanya dan dengan itu, Parker dikehendaki untuk membantunya memusnahkan elemental tersebut sebagai tanda terima kasih. Parker dikehendaki menjadi Night Monkey dengan sut hitam yang sangat aneh.

Trip percutian seterusnya telah disusun atur oleh John Myers dan dikehendaki untuk ke Prague. Disana, rakan-rakanya akan ditempatkan di sebuah panggung opera klasik dan Parker dikehendaki berada di tapak karnival pesta hiburan dimana elemental api akan muncul disana. Seperti yang dirancang, ia muncul dan Mysterio dan Night Monkey / Spiderman mula bertempur. Seperti biasa, Mysterio sekali lagi menjadi hero dengan memusnahkan elemental tersebut.

Ekoran kejayaan tersebut, Fury mempelawa Mysterio untuk menyertai skuad baharu Avengers tetapi dia menolaknya dengan hati yang terbuka sehinggalah Parker berjaya memujuk dan menyerahkan cermin mata E.D.I.T.H dan menjemputnya untuk menyertai Avengers. Mysterio menerima pelawaan tersebut dan selepas Peter Parker tinggalkan adiknya, baharulah muslihat Myers diketahui.

Beck merupakan pembantu Tony Stark di kubur pada tahun 2016 yang merupakan antara pengasas perisian B.A.R.F. sebelum dipecat oleh Tony kerana mempunyai masalah mental dan projek tersebut dinamakan semula sebagai E.D.I.T.H. Ekoran dari itu, misi untuk membalas dendam diteruskan ≈dengan merekrut beberapa bekas pegawai Tony bagi melancarkan rancangan untuk merampas E.D.I.T.H. selepas kematian Tony. Dengan mudah, dia memperolehinya tanpa pertumpahan darah. Semuanya hanya kesinambungan ilusi holografik bagi menjalankan tipu muslihatnya terhadap Fury dan Spiderman.

Sementara itu, semasa pertempuran dengan elemental api, MJ telah menemui sebuah projektor yang aneh dan menyerahkan kepada Parker. Dengan itu, Parker secara tidak sengaja telah memberitahu bahawa dia adalah Spiderman. Selepas dibelek, tiba-tiba projektor tersebut diaktifkan dan menyebabkan satu sesi lakonan pertempuran ditayangkan antara Mysterio dengan elemental angin. Parker sedar jua akhirnya bahawa dia telah ditipu oleh Mysterio bagi mendapatkan konsol perisian E.D.I.T.H. dan dalam masa yang sama, Beck berjaya menjejaki satu projektornya yang hilang dan kelihatan MJ dan Parker telah mengetahui akan muslihatnya. Keesokkan harinya, Parker menyerahkan projektor tersebut kepada Fury dan menjelaskan perkara yang sebenarnya. Tetapi malangnya, Fury tersebut merupakan ilusi jelmaan daripada Beck yang menyebabkan Parker yang masih bingung mudah ditewaskan sebelum dia dilanggar oleh keretapi yang membawanya ke negara Belanda. Parker berjaya diselamatkan oleh orang awam dan ditahan disebuah lokap imegresen sebelum berjaya meloloskan diri. Disitulah dia menghubungi Happy Hogan untuk menghantarnya ke London, England dalam misi menyelamatkan rakan-rakannya serta memusnahkan Mysterio.

Di London, Beck mengerahkan semua dron pemusnah E.D.I.T.H ke bumi untuk digunakan bagi melawan keempat-empat pertarungan elemental. Ini adalah pertempuran besar-besaran bagi menunjukkan dia adalah adiwira yang agung selepas tamatnya fasa Avengers 2023 untuk seluruh dunia mangiktiraf kehebatannya selepas itu. Disamping itu, dia juga merancang untuk Nathan membunuh abangnya, Peter Parker. Spiderman yang kini sudah tahu taktik ilusi Mysterio dengan menggunakan kemahiranya berjaya melepasi dunia ilusi holografik sebelum bertarung dengan Beck. Parker akhirnya mengalami kecederaan kritikal rambang oleh dronnya sebelum disahkan terbunuh. Parker mati dalam E.D.I.T.H. untuk menarik semula dron kembali ke stesen ISS dan membatalkan misi tersebut serta merta. Dan dalam masa yang sama, pembantu Beck berjaya memuat turun data lengkap perisian E.D.I.T.H. dan terus melarikan diri. Parker dan adiknya ucapkan selamat pulang ke New York City, Amerika Syarikat dan memulakan perhubungan percintaan dengan adik beradiknya, Nathan

Dalam adegan pasca kredit, Mysterio telah menuduh Peter Parker membunuh dirinya dengan kejam dan membongkar identiti Spider-Man.Dalam adegan pos kredit, ia didedahkan bahawa Nick Fury dan Maria Hill menyamar sebagai Talos dan Soren.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Spider-Man: Far From Home dijadualkan akan dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 5 Julai 2019.[3]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Runtime tidak disediakan
  2. ^ a b "Spider-Man: Far from Home". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada November 19, 2019.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan FarFromHome tidak disediakan