SpongeBob SquarePants

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Spongebob Squarepants)
SpongeBob SquarePants
GenreKomedi
Rancangan Kanak-kanak[1]
FormatAnimasi
PenciptaStephen Hillenburg
Dibangunkan oleh
Derek Drymon
Tim Hill
Nick Jennings
Pengarah kreatif
Derek Drymon
(Musim 1–8)
Vincent Waller
(Musim 4–kini)
Pelakon suara
Tom Kenny
Bill Fagerbakke
Clancy Brown
Rodger Bumpass
Carolyn Lawrence
Mr. Lawrence
Pencerita suara latar
Tom Kenny (pelbagai episod)
Penggubah lagu tema
Hank Smith Music
Lagu pembukaan"SpongeBob SquarePants" oleh Pat Pinney
Lagu penutup"SpongeBob SquarePants Closing Theme"
PenggubahNicolas Carr
Eban Schletter
Negara asalAmerika Syarikat
Bilangan musim13
Bilangan episod272 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifStephen Hillenburg
Paul Tibbitt
(Musim ke-5 - kini)
PenerbitPaul Tibbitt
(Penyelia Penerbit)
Tempoh siaran31 minit (2 segmen, 38-39 minit)
31 minit (hanya episod istimewa)
Syarikat penerbitan
United Plankton Pictures
Nickelodeon Animation Studios
Syarikat pengedaran
MTV Networks International
Penyiaran
Saluran asalTV9
Nickelodeon[a]
antv (1999-2002)
TV7 (2002-2003)
Lativi (2003-2006)
Global TV (2006-2022)
Cartoon Network Asia (2006-2023)
Format gambar480i: SDTV (1999-2012)
1080i: HDTV (2009; 2012–2022)
Format audioAdvantage Audio Services (1999–2009) (NTSC)
Advantage Audio Services 8.0 (2009–22)
Dolby Surround 5.1 (2009–2022) (NTSC)
Siaran asal1 Mei 1999 (1999-05-01) – kini[b]
Kronologi
Rancangan berkaitan
Rocko's Modern Life
The Ren & Stimpy Show
The Fairly OddParents
Pautan luar
Laman sesawang

SpongeBob SquarePants (سڤوڠبوب سقواريڤنث), ialah siri animasi Amerika Syarikat yang dicipta oleh pendidik sains marin dan animator Stephen Hillenburg untuk TV9
Nickelodeon. Siri ini mengisahkan pengembaraan dan usaha watak tajuk dan rakannya di bandar bawah air rekaan Bikini Bottom. Siri animasi Amerika yang kelima terpanjang, popularitinya menjadikannya sebuah francais media, serta siri tertinggi yang pernah ditayangkan di Nickelodeon, dan harta yang paling diedarkan di Viacom Media Networks. Sehingga akhir 2017, francais media ini telah menghasilkan $ 13 bilion dalam pendapatan cenderamata untuk Nickelodeon.[3]

Kebanyakan idea untuk siri ini berasal dari buku komik pendidikan yang tidak pernah diterbitkan bertajuk The Intertidal Zone, yang dicipta oleh Hillenburg pada 1989.[4] Beliau mula membangunkan SpongeBob SquarePants menjadi sebuah siri televisyen pada 1996 berikutan pembatalan Rocko's Modern Life, dan diberikan kepada Tom, Kenny, yang bekerja dengannya untuk siri itu, untuk meminjamkan watak suara. SpongeBob, Ahoy! pada asalnya untuk dinamakan SpongeBob, Ahoy! dan siri itu pada mulanya diberi judul SpongeBob, Ahoy! namun kedua-dua nama itu telah diubah, dan nama tersebut telah dicap dagang.

Nickelodeon mengadakan pratonton untuk siri ini di Amerika Syarikat pada 1 Mei 1999, berikutan penyiaran Nickelodeon Kids' Choice Awards 1999. Siri ini dirasmikan secara rasmi pada 17 Julai 1999. Ia telah menerima pujian kritis di seluruh dunia sejak tayangan perdana dan mendapat populariti yang besar oleh musim kedua. Sebuah filem cereka adaptasi siri ini, The SpongeBob SquarePants Movie, telah dikeluarkan di pawagam pada 19 November 2004. Kesinambungan keduanya, The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water ditayangkan pada 6 Februari 2015, serta filem ketiga yang dikeluarkan pada 22 Mei, 2020. Pada tahun 2018, siri itu mula ditayangkan untuk musim kedua.

Spongebob Squarepants Dalam Audio Bahasa Melayu & Mandarin Diterbitkan Oleh Studio Filem Karya Nusa

Latar[sunting | sunting sumber]

SpongeBob SquarePants ialah sekeping span yang tinggal dalam sebiji nenas dalam laut, manakala jirannya Squidward Tentacles ialah seekor sotong yang tinggal dalam sebuah kepala Pulau Easter. Jiran SpongeBob yang lain dan kawan karibnya, Patrick Star si tapak sulaiman merah jambu, tinggal di bawah seketul batu. Rumah Squidward terletak di antara rumah Spongebob dan rumah Patrick, dan inilah yang merimaskan Squidward.

SpongeBob dan kawan-kawannya tinggal di kota Bikini Bottom dalam lautan Pasifik. Bikini Bottom dilihatkan sebagai sebuah bandar biasa dengan pusat bandar, pinggir bandar, kawasan pantai, lapangan terbang, rangkaian bas dan taman hiburan sendirinya. Stephen Hillenburg pernah berkata bahawa Bikini Bottom direka lebih kurang berasaskan bandaraya Seattle, Washington.

Haiwan peliharaan SpongeBob ialah seekor siput babi bernama Gary, yang "mengiau" seperti kucing. Meskipun tidak boleh bercakap (kecuali dalam beberapa episod), watak-watak lain kelihatan mampu memahaminya. Tambahan pula, cacing lautan menyalak seperti anjing dan dirantai. Obor-obor disamakan dengan lebah; bunyi desas-desus, sengatan bisa (tetapi kelihatan seperti kejutan elektrik), dan menghasilkan "jeli" yang lazat, memperolok-olok nama "jellyfish" sambil membandingkan jeli dengan madu lebah. Ikan berperanan sebagai warga kota tetapi tidak dijadikan watak penting.

SpongeBob yang penyerap, kuning, dan berliang ini, bekerja sebagai tukang masak di Krusty Krab, sebuah restoran makanan segera, iaitu berkongsi tempat kerja dengan Squidward yang menjadi juruwang. Krusty Krab dimiliki Eugene H. Krabs (Mr. Krabs). Sheldon J. Plankton ialah musuh ketat Krabs yang memiliki sebuah restoran makanan segera bertaraf rendah bernama The Chum Bucket yang terletak berhadapan Krusty Krab. The Chum Bucket seolah-olah langsung tidak dikunjungi pelanggan, dan Plankton meluangkan kebanyakan masanya untuk merancang mencuri resipi rahsia burger Krabby Patty milik En. Krabs. Plankton hanya berjaya mencuri resipi itu dalam filem; formulanya tidak pernah didedahkan kepada penonton. Isteri komputer Plankton, Caron, kadang-kala membantunya dalam rancangan jahatnya atau bertengkar dengannya.

Satu lagi kawan SpongeBob ialah Sandy Cheeks, seekor tupai yang berasal daripada Texas dan tinggal di dalam dom atau kubah di bawah air di bandar Bikini Bottom. Dia dihantar ke dalam lautan oleh majikannya yang berupa cimpanzi. Ketika di luar kubahnya, dia memakai sut seakan-akan angkasawan untuk bernafas.

Penduduk Bikini Bottom memandu bot seolah-olah kereta. SpongeBob masih belajar dalam sekolah memandu setelah gagal dalam ujian memandu banyak kali. Setiap pergerakan menghasilkan buih untuk mengingatkan penonton bahawa cereka ini berlatarkan lautan. Namun begitu, terdapat babak-babak di mana terdapat selapisan air yang berasingan daripada air lautan (seperti tasik pantai) dan api boleh dinyalakan dalam air lautan.

Watak[sunting | sunting sumber]

  • Watak utama Spongebob adalah sekeping span laut berwarna kuning yang hidup bersama haiwan peliharaannya, Gary, seekor siput laut yang kelakuannya seperti kucing.

Spongebob berjiran dengan sahabatnya Patrick, seekor tapak sulaiman. Jiran yang selalu memusuhinya: Squidward, seekor sotong yang tidak suka bersosial, memiliki sifat penggerutu, dan hobi bermain Klarinet.

Kelucuan-kelucuan dalam cerita siri ini bersumber dari kelakuan seharian Spongebob yang polos, optimis, selalu ceria, dan memiliki prasangka baik terhadap siapapun.

Terkadang perbuatan atau sikap ini membawa bencana, dimanfaatkan, atau terjadi salah faham tatkala disamakan dengan sifat-sifat makhluk lain.

Watak-watak
  • SpongeBob SquarePants - watak utama dalam kartun ini yang berbentuk span berwarna kuning. Spongebob tinggal di dalam rumah berbentuk nanas di dalam laut. Dia juga membela seekor siput yang bernama Gary. Merupakan tukang masak di Krusty Krab yang terkenal dengan burger Krabby Patty.
  • Patrick Star - rakan baik Spongebob yang berbentuk tapak sulaiman. Patrick tinggal di bawah batu. Patrick Star dilahirkan pada 26 Februri 1986. Patrick merupakan haiwan paling lembap di Bikini Bottom.Bapanya bernama Herb Star serta cucu kepada Bob Star dan Maw Titter. Ibunya bernama Margie Star. Patrick tinggal di bawah batu yang beralamat di 120 Conch Street, selang dua rumah dari rumah Spongebob Squarepants dan bersebelahan rumah Squidward Tentacles.Patrick kebiasaannya tidur melekat pada siling dan kadang tidur di atas katil. Patrick menghabiskan masa sehariannya dengan hanya tidur.
  • Sandy Cheeks (Sandy si Tupai) - seekor tupai yang tingal di dalam laut. Sandy menyukai karate, dikatakan suka meminum sos yang amat pedas dan juga aksi-aksi "stunt". Nama sebenar Sandy adalah Sandra "Sandy" Cheeks. Dia tinggal di dalam sebuah tempat yang mempunyai sebatang pokok besar.
  • Squidward Tentacles - seekor sotong yang tinggal di dalam moai Pulau Easter. Amat benci pada Spongebob dan Patrick yang suka mengganggunya. Dia mempunyai seorang rakan yang juga seekor sotong bernama Squilliam. Merupakan penjaga kaunter di Krusty Krab yang malas.
  • Eugene H. Krabs (Encik Krabs) - pemilik restoran Krusty Krab yang hanya memikirkan soal wang (dia dikatakan sangat tamak dan kedekut akan wang). Spongebob dan Squidward pernah bekerja di restoran ini.
  • Gary - Seekor siput peliharaan Spongebob. Berbunyi seperti kucing dan merupakan siput yang bijak. Tidak menyukai Squidward.
  • Sheldon J. Plankton - pemilik restoran Chum Bucket. Amat gemarkan Krabby Patty sehingga sanggup mencuri resipinya (tetapi sering gagal).
  • Karen Plankton - sebuah komputer yang merupakan isteri kepada Plankton. Beliau membantu dia apabila dia mahu mengambil formula.
  • Poppy Puff - guru SpongeBob ini. Beliau mengajar dia bagaimana untuk memandu bot. Dia sangat paranoid dan tidak suka memandu dengan SpongeBob.
  • Pearl Krabs - seekor ikan paus. Merupakan anak kepada Mr. Krabs. Amat menyukai hiburan dan berumur 16 tahun. Juga gadis yang manja bersesuaian dengan usianya.

Tempat dalam siri Spongebob,[sunting | sunting sumber]

  • Bikini Bottomshire - Nama Bikini, Bottom, daerah ini dikuasai oleh King, Krab, yang merupakan rival dari penyihir Planktonamor
  • Goo Lagoon - Sebuah pantai di Bikini Bottom kerap dikunjungi Spongebob dan rakan-rakan.
  • Rock Bottom - Sebuah tempat di luar Bikini Bottom yang didiami ikan-ikan pelik.
  • Sea Needle - Bangunan tinggi yang juga parodi dari bangunan Space Needle di Seattle
  • Shell City - Merupakan toko cenderamata yang terletak di darat. (hanya muncul dalam film Spongebob the Movie)
  • Jellyfish fields (Padang Ubur-ubur) - Tempat memancing Ubur-ubur. Spongebob seringkali datang ke tempat ini.
  • Krusty Krab - Restoran makanan segera di mana Spongebob, dan Squidward, berkerja, Krusty, Krab, menjual makanan paling diminati selautan iaitu Krabby Patty yang seperti burger.
  • Shady Shoals - rumah orang-orang tua di mana diduduki oleh Mermaidman dan Barnacleboy
  • Fancy Restaurant - Restoran lima bintang , dimana Spongebob pernah bekerja disini.
  • Glove World - tempat bermain atau karnival, Spongebob dan Patrick pernah ke sini sebelum ke Rock Bottom
  • Chum Bucket - Restoran makanan segera yang tidak maju dan kebanyakan masanya digunakan sebagai makmal Plankton menyusun rencana jahatnya dan tinggal bersama Karen. Selalu kosong tanpa pengunjung.
  • New Kelp - Kota dimana Spongebob menjadi datuk bandar dan namanya menjadi Chipshack Brown Pants.
  • Residents' Row Tempat tinggal Patrick, Squidward & Spongebob
  • Loker Davy Jones - Tempat dimana orang yang memiliki sifat yang tidak baik, tempat yang penuh dengan stokin kaki yang busuk.
  • Fast Food Coliseum - Tempat para tukang masak untuk mengikuti kejuaraan masak tahunan.
  • Barg 'n Mart - Tempat para warga Bikini Bottom berbelanja.
  • Diner Sebuah restoran yang muncul di beberapa episod iaitu Chocolate With Nuts, Mermaidman & Barnacelboy II,& Missing Identity
  • Oyster Stadium Tempat tiram gergasi tinggal untuk menjadi pameran & tempat pertandingan siput
  • Mrs. Puff Boating School Tempat Spongebob belajar memandu. Di sekolah ini Sponge bob tak pernah lulus.

Produk dalam siri kartun Spongebob,[sunting | sunting sumber]

  • Krabby Patty - Makanan yang disukai oleh warga Bikini Bottom, Plankton selalu berusaha mencurinya untuk mengetahui resepi dan bahan-bahannya selain formula Krabby Patty di dalam botol yang disimpan di tempat rahsia oleh Mr. Krabs.
  • Kelpo - Bjirin yang selalu menjadi menu sarapan Spongebob.
  • Kereta Halimunan- Kereta yang selalu dipakai oleh Mermaidman dan Barnacleboy, untuk segera ke tempat yang dituju.
  • Buku Telefon Bikini Bottom - Buku telefon yang pernah diisi oleh iklan Plankton di bahagian belakang buku tersebut.
  • Fancy Living Digest - majalah yang menceritakan dan memberitahu kisah dan cara menjadi kaya dalam waktu yang singkat.
  • Kelp Shake - Minuman enak yang pernah dijual di Bikini Bottom,akhirnya diketahui bahawa minuman ini mengandungi bahan-bahan radioaktif yang berbahaya.
  • Nachos - Snek menjadi makanan siput Spongebob pada episod Have You Seen This Snail ?
  • Ol'Reliable - Jaring moden atau jaring super untuk menangkap ubur-ubur yang pernah dipakai oleh Spongebob
  • Spat si Spatula - Spatula yang selalu digunakan Spongebob untuk memasak Krabby Patty. Kadang-kala menggaru belakang badannya dengan spatula itu.
  • Tartar Sauce - Sos tartar adalah produk sos yang rasanya seperti asam yang berbahaya
  • Volcano Sauce - Sos yang teramat pedas

Binatang yang ada di Bikini Bottom[sunting | sunting sumber]

  • Alaskan Big Worm Cacing raksasa dari Alaska yang boleh memakan apa saja
  • Sea Bear Raksasa laut berwajah beruang dan perawatakannya seperti ikan besar, raksasa yang pernah muncul di majalah-majalah fiksyen Bikini Bottom
  • Sea Rhino Raksasa berwajah badak sumbu dan perawatakannya seperti badak yang memiliki sirip.
  • Nematoda Cacing kecil yang hidup berkelompok dan seperti parasit mekan apa sahaja.
  • Ubur-ubur Binatang yang pada umumnya berwarna merah jambu, dan sering ditangkap oleh Spongebob, populasinya sekitar 1 juta obor-obor dan tinggal di Jellyfish Fields.

Populariti[sunting | sunting sumber]

SpongeBob SquarePants merupakan satu-satunya kartun untuk memasuki senarai 10 Teratas secara konsisten dalam pemeringkatan Nielsen, dan menurut pihak Nickelodeon, Nickelodeon cartoon "berbajet rendah" pertama yang menjadi amat popular. Kartun bajet rendah tidak banyak meraih penghargaan sebanyak rancangan berbajet tinggi seperti Rugrats, namun semenjak muncul di kaca TV pada tahun 1999, SpongeBob meraih bilangan penonton yang cukup dalam pemeringkatan agar dianggap popular, maka menjadi lebih popular berbanding Rugrats. SpongeBob mengikuti rancangan Nickelodeon lain yang menarik penonton lebih "matang": The Ren & Stimpy Show, Rocko's Modern Life, skit-skit Kablam!, Action League Now! dan The Angry Beavers. Rancangan-rancangan lain turut mengikuti trend ini: Invader Zim dan The Fairly OddParents meraih bilangan peminat yang serupa pada tahun 2001, dan OddPatents hanya di tempat kedua selepas SpongeBob dari segi kelarisan, manakala Zim menarik pengikutan kultus[perlu rujukan]. Rancangan ini mula pada tahun 1999, dan ketika itu, Pokémon masih menjadi kegilaan yang terbesar. SpongeBob tidak meningkatkan popularitinya sehingga tahun 2000, dan semenjak itu kekal popular sehingga ke hari ini.

Tarikan meluas[sunting | sunting sumber]

SpongeBob ialah salah satu daripada banyak siri kartun yang direka untuk menarik penonton dewasa dan kanak-kanak. Ini mungkin banyak berkaitan dengan gambaran kehidupan dan keadaan dalam air yang aneh, dan penggunaan situasi, sentuhan dan istilah yang sukar difahami penonton yang lebih muda. Terdapat juga senario ironis rumit yang memerlukan perhatian teliti.

Sebahagian tarikan rancangan ini berkait rapat dengan sifat kebudak-budakan SpongeBob dan sahabat karibnya, Patrick Star, yang kedua-duanya berusia dewasa tetapi menunjukkan sifat kelurusan kanak-kanak manusia. Namun, watak-watak ini tidak terkecuali daripada kegiatan yang lebih bersifat dewasa, seperti pancaragam rock dalam persembahan stadium, atau Patrick meminta SpongeBob beranak lagi setelah mengambil seekor kepah atau tiram bayi di bawah jagaan mereka.

Rancangan ini menjadi popular dengan penonton remaja dan dewasa sehingga siri ini disiarkan di MTV dan ditampilkan dalam Spike TV. The SpongeBob SquarePants Movie yang dikeluarkan pada 19 November 2004, menyaksikan penampilan istimewa oleh David Hasselhoff, dalam satu babak ajukan watak beliau dari siri TV Baywatch.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Senarai berikut menyenaraikan anugerah-anugerah yang diraih siri ini:

Anugerah Annie
Terbitan Televisyen Animasi Terbaik (2005)
Pengarangan Terbaik dalam Terbitan Televisyen Animasi (2006)
Kids' Choice Awards
Kartun Terbaik (2003, 2004, 2005, 2006, 2007)
Television Critics Association Awards
Pencapaian Cemerlang dalam Rancangan Kanak-kanak (2002)

Keluaran media[sunting | sunting sumber]

Episod[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tayangan singkat[sunting | sunting sumber]

  • Astrology With Squidward
  • Patrick the Snowman
  • Plankton's Holiday Hits
  • How The You-Know-Who Stole You-Know-What!
  • 12 Days of Nickmas
  • The Endless Summer[5]
  • A Random Act of SpongeBob

Muzik[sunting | sunting sumber]

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Erickson, Hal. "Spongebob, SquarePants, [Animated TV Series]". Allmovie. Rovi Corporation. Dicapai pada 23 Mac 2013.
  2. ^ Emily Yahr (Oktober 18, 2012). "CBS sets Spongebob Christmas for November". The Washington Post. Dicapai pada Ogos 30, 2021.
  3. ^ Deb, Sopan (November 27, 2017). "With a Singing SpongeBob, Nickelodeon Aims for a Broadway Splash". New York Times. Dicapai pada November 27, 2017.
  4. ^ "Casetext". Dicapai pada October 11, 2016.
  5. ^ "www.stopglobalwarming.org/sgw_feature.asp?id=8". Dicapai pada 2007-01-22.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan