Stesen tiub Piccadilly Circus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Piccadilly Circus
LokasiPiccadilly Circus
Pihak berkuasa
tempatan
Westminster
Diurus olehLondon Underground
Bil. platform4
Kemasukan dan keluar tahunan London Underground
200533.761 juta
200738.087 juta[1]
Maklumat lain
Portal Pengangkutan London

Stesen tiub Piccadilly Circus adalah stesen London Underground terletak selanjuutnya di bawah Piccadilly Circus sendiri, dengan tempat masuk di setiap sudut. Terletak di Travelcard Zone 1, stasen berada di laluan Piccadilly di antara Green Park dan Leicester Square dan di laluan Bakerloo di antara Charing Cross dan Oxford Circus.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Stesen ini dibuka pada 10 Mac 1906 oleh Baker Street and Waterloo Railway (kini laluan Bakerloo) dengan pentas Great Northern, Piccadilly and Brompton Railway (kini laluan Piccadilly) dibuka pada 15 Disember 1906. Seperti dibina terdahulunya ia telah, seperti stesen lain, permukaan dewan tempahan (direka bentuk, seperti banyak di London tengah pada waktu itu, oleh Leslie Green). Perkembangan kesesakan kenderaan sebelum dan selepas Perang Dunia I bermakna bahawa keperluan untuk kemudahan stesen diperbaikikan adalah acute. Ia telah diputuskan untuk membina dewan tempahan dan kawasan circulating, yang juga memberikan sublaluan pejalan kakai awam, dan kerja telah dimulakan pada February 1925 dan diselesaikan pada 1928, arkiteknya adalah Charles Holden dan pembinanya adalah John Mowlem & Co: keseluruhan kompleks berharga lebih daripada setengah juta pound. Sebelas tangga eskalator telah diperolehi dalam dua penerbangan, memimpin ke dua laluan mengkhidmati stesen.

Bangunan stesen lama akhirnya ditutup untuk aliran kenderaan pada 21 Julai 1929, ia diruntuh pada 1980an apabila bangunan besar di sudut Piccadilly Circus dan Haymarket dibina Pentas laluan Bakerloo di Piccadilly Circus memberikan pemandangan unik pada rangkaian: belakangnya ke susunan belakangnya sendiri luar biasa, tetapi terowong tunggal mengandungi sebuah kelintasan di hujung utara stesen membenarkan para penumpang untuk melihat kedua-dua pentas sekali gus. Stesen ini dapat bertindak sebagai terminus perantaraan untuk keretapi Laluan Bakerloo menghala ke selatan.

Stesen ini telah dicirikan berat pada video 1986 untuk Press oleh Sir Paul McCartney. McCartney dilihat berjalan secara berani, bangga dan dengan penuh keyakinan di keliling stesen, secara anggun menangkap sebuah keretapi tiub dan bercakap dengan ahli-ahli orang ramai pada tingkat mereka sendiri. Bersama dengan Bond Street, stesen ini adalah sebuah tapak kehjrahan masyhur untuk para peminat McCartney amat berminat untuk menggubalkan semula video, yang kini dianggap sebagai saat-saat mentakrifkan video muzik, digelar di kalangan para peminat sebagai 'McPressing'. Pada 2006 sejumlah bilangan 76 peminat 'McPressed' Brazil pada masa yang sama, memecah rekod terdahulunya oleh 11 orang diset oleh para pelajar Oxford Brookes University pada 1991.

Stesen kini[sunting | sunting sumber]

Ia adalah salah satu dari beberapa stesen yang tidak mempunyai bangunan berkaitan di atas tanah, stesen secara penuh berada di bawah tanah, walaupun sesetengah mempunyai dewan tempahan di sana (Leicester Square dan Oxford Circus adalah dua contohnya).

Masa hadapan[sunting | sunting sumber]

Picadilly Circus adalah perhentian dicadangkan di laluan Chelsea-Hackney, juga digelar Crossrail 2.[2] Ianya terletak di antara stesen London Victoria dan Tottenham Court Road. Secara berkesan sebuah stesen baru seharusnya dibina di bawah tingkat-tingkat yang ada, mungkin sebahagian dari suatu overhaul utama pada bangunan yang wujud. Meskipun akan adanya sebuah perhentian di Picadilly Circus jika Chelsea-Hackney sebahagian dari London Underground dan tidak sebahagian dari rangkain National Rail ini adalah keadaan sama dengan banyak stesen di route dicadangkan di Central london. Laluan Chelsea-Hackney tidak mungkin akan diselesaikan hingga sekurang-kurangnya pada 2022 .

Galeri[sunting | sunting sumber]

Susunan[sunting | sunting sumber]

Laluan Piccadilly

Arah timur Piccadilly menghadap Cockfosters
Island Platform
Arah barat Piccadilly menghadap Uxbridge atau Heathrow (Terminals 1, 2, 3 atau Terminal 5)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Angka keluar masuk stesen pelbagai tahun" (XLSX). Data Penggunaan Stesen London Underground. Transport for London. Januari 2018. Dicapai pada 22 Julai 2018.
  2. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-06-27. Dicapai pada 2009-10-07.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Stesen sebelumnya   London Underground   Stesen berikutnya
Laluan Piccadilly
menghala ke Cockfosters
menghala ke Harrow & Wealdstone
Laluan Bakerloo
menghala ke Elephant & Castle
Dicadangkan
Stesen sebelumnya   Crossrail   Stesen berikutnya
menghala ke Wimbledon
Laluan Chelsea-Hackney
Crossrail 2
menghala ke Epping