Sujeo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sujeo
Sujeo, set perkakas makan Korean.
Nama Korea
Hangul수저
Perumian SemakanSujeo
McCune–ReischauerSujŏ

Sujeo (수저) adalah perkataan Korea bagi set perkakas makan yang biasa digunakan untuk memakan masakan Korea. Perkataan ini adalah singkatan bagi perkataan sutgarak (숟가락, "sudu") dan jeotgarak (젓가락, "penyepit"). Set sujeo termasuk sepasang penyepit logam (lazimnya keluli tahan karat) berbentuk bujur atau bulat-segi empat tepat, dan sudu cetek panjang daripada bahan yang sama.[1] Seseorang boleh menggunakan kedua-duanya pada masa yang sama, tetapi ini adalah cara untuk mempercepatkan makan. Ia tidak dianggap adab yang baik untuk memegang kedua-dua sudu dan penyepit pada satu tangan terutama ketika makan dengan orang yang lebih tua.[2]Lazimnya makanan dimakan dengan penyepit semata-mata. Kadang-kadang sudu selain penyepit dirujuk sebagai sujeo.

Penyepit boleh diletakkan di atas meja, tetapi tidak pernah didirikan ke dalam makanan, terutamanya nasi. Ini dianggap membawa nasib malang kerana menyerupai persembahan makanan di kubur untuk si mati.[3] Sudu boleh diletakkan di mangkuk nasi, atau mangkuk sup, jika ia tidak digunakan. Apabila makanan dimakan dengan cepat, dan hidangan bersaiz kecil, selalunya jarang sekali peralatan diletakkan di bawah.

Kes untuk sujeo dalam kertas atau fabrik Korea sering bersulam dengan simbol panjang umur dan diberikan sebagai hadiah, terutamanya pada majlis perkahwinan. Kini sujeo dijual sebagai cenderamata.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Dining Etiquette". Travel Seoul. Google eBook. 2010. ISBN 978-1-60778-031-1. Dicapai pada 10 February 2012.
  2. ^ "Korean table manners". Visit Korea. Dicapai pada 2013-05-07.
  3. ^ Pettid, Michael J. (2008). Korean cuisine: an illustrated history. China: Reaktion Books Ltd. m/s. 154–159. ISBN 978 1 86189 348 2.