Suku Abdal Turki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Suku Abdal (Turki: Abdallar atau Teberler) ialah kumpulan berbahasa Turki dengan banyak tatabahasa Turkmen sosio-budaya orang Indo-Turki yang ditemui terutamanya di tengah dan barat Anatolia, dan ada yang tinggal di Istanbul, yang mengikuti gaya hidup itinerant. Gaya hidup ini berkait rapat dengan aktiviti membuat muzik di majlis perkahwinan dan majlis berkhatan. Pekerjaan lain yang berkaitan dengan Abdal termasuk tinning, membuat bakul dan pembuatan ayak.[1]

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Dalam Arkib Uthmaniyyah dari abad ke-18 dan abad ke-19, mereka disebut tentang Turkman Kıptileri di Balkan, yang berbeza dengan orang Rom di Rumelia. Mereka hanya bercakap bahasa Turki dengan hanya beberapa perkataan Romani dalam jargon mereka. Turkifikasi subkumpulan ini telah pun selesai pada zaman Empayar Uthmaniyyah, yang pernah berhijrah pada abad ke-16 dari Asia Tengah ke Anatolia dan akhirnya menetap di Balkan dalam Empayar Uthmaniyyah, dan juga dalam Khanat Crimean.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Egemen Yılgür (2015). "Kuştepe Mahallesi'nde Geç-Peripatetik Gruplar: Katmanlar, Etkileşim ve Bütünleşme" (PDF). Sav Katkı (dalam bahasa Turki) (1).

Templat:Demografi Turki

Abdal (kasta)