Summertown, Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°46′41″N 1°15′54″W / 51.778°N 1.265°W / 51.778; -1.265

Summertown

Summertown Parade di Banbury Road
Summertown, Oxford is located in Bumi
Summertown, Oxford
Summertown, Oxford (Bumi)

 Summertown ditunjukkan dalam the United Kingdom
Rujukan grid OS SP5008
Gereja sivil bukan paroki
Daerah Oxford
Daerah Shire Oxfordshire
Kawasan
Perlembagaan negara England
Negara berdaulat United Kingdom
Bandar pos Oxford
Poskod daerah OX2
Kod panggilan 01865
Polis
Balai bomba
Ambulans
Parlimen Eropah England Tenggara
Parlimen UK Oxford West
Tapak web Oxford City Council
Senarai tempat di
UK
England

Summertown di Oxford Utara adalah sebuah subbandar Oxford, England.

Summertown adalah kawasan kediaman satu batu persegi, utara St Giles, boulevard yang keluar daripada pusat bandar Oxford. Summertown adalah rumah kepada beberapa sekolah persendirian dan rumah-rumah yang paling mahal di bandar ini.[1] Pada kedua-dua belah Banbury Road adalah masyhur Summertown ini kedai. Terdapat juga jalan yang lebih kecil kedai-kedai dan restoran-restoran, South Parade, yang menghubungkan Banbury Road dan Woodstock Road.

Summertown adalah rumah kepada banyak media penyiaran Oxford. BBC Radio Oxford dan studio Oxford televisyen BBC di Banbury Road. Studio-studio untuk JACK FM, Glide FM, dan Six TV Oxford (tidak lagi penyiaran) berada di Woodstock Road.

Oxfam Sekretariat Antarabangsa adalah berdasarkan Banbury Road.[2] Hanya lebih separuh - 50.9 peratus - daripada penduduk tempatan mempunyai ijazah.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan utara Oxford wujud akibat daripada keputusan revolusioner oleh universiti itu membenarkan felo kolej berkahwin dan tinggal di rumah yang sebenar, yang bertentangan dengan bilik di kolej.[1] Rumah-rumah yang besar telah dibina di atas sama ada tanah ladang sisi Banbury Road dan Woodstock Road. Banyak daripada tanah yang dipunyai oleh St John College, Oxford dan rumah-rumah pada asalnya dijual pajakan. Sejak St John telah menjual pegangan bebas pada sebahagian besar daripada sifat-sifat ini.

Gereja[sunting | sunting sumber]

Gereja England[sunting | sunting sumber]

Gereja England gereja paroki Summertown adalah Saint Michael dan All Angels dalam Lonsdale Road.[3] Paroki berasal sebagai sebahagian daripada Saint Giles, Oxford, apabila gereja Saint John Pembaptis telah disiapkan pada Way Tengah, Summertown pada tahun 1832.[4] Ia adalah gereja daripada kemudahan sehingga tahun 1834, apabila ia dibuat berasingan paroki gereja.[4]

Arkitek Gothic Revival HJ Underwood mereka St. John's dengan gaya Gothic Inggeris Awal.[4] Ia adalah cruciform dengan nave, utara dan selatan gereja yang merupakan salib dan yang singkat mimbar gereja. Ia tidak mempunyai menara tetapi terdapat loceng menara kecil pada gable barat nave itu.[4] Arkitek Oxford Diocesan, GE Street dilanjutkan mimbar gereja dan menambah di gereja pada tahun 1857.[4] Pada tahun 1875 St John diperbesarkan lagi dengan penambahan utara dan selatan lorong, sebuah organ kebuk dan satu di gereja kedua,[4] mungkin untuk koir.

Jemaah mengatasi pesaing supaya sebuah gereja baru St. John, St. Michael dan All Angels di Lonsdale Road, dibina untuk menggantikannya 1908-1909.[4] St. John's telah dirobohkan pada tahun 1924, [4] tapak ini telah dijual pada tahun 1970 dan satu blok rumah pangsa kini berada di tapak itu.[5]

St. Michael juga adalah cruciform bangunan Gothic Revival Inggeris Awal, dalam kes ini direka oleh A.M. Mowbray.[4][6] Bangunan ini tidak pernah selesai. Ia mempunyai mimbar gereja, utara dan selatan gereja yang merupakan salib, di gereja, dan gereja kecil di sebelah selatan mimbar gereja, tetapi ruang tengah dan utara dan selatan lorong hanya terdiri daripada satu bay berakhir dalam "sementara" dinding barat yang telah berdiri selama lebih daripada satu abad.[4] Bangunan ini adalah coursed batu runtuhan selain dari dinding barat sementara, iaitu bata.[5]

Bukan konformis[sunting | sunting sumber]

Sebuah gereja Bukan konformis di Middle Way telah disiapkan pada tahun 1824 tetapi telah ditutup oleh 1830.[7] Ia merupakan sebuah gereja ilmu wasitah sejak 1967.[5][7]

Summertown Amerika Gereja Reformed bermula pada tahun 1838 sebagai misi berjemaah untuk Summertown.[7] Sebuah kapel untuknya di Middle Way telah disiapkan pada tahun 1844.[7] Gereja Gothic Revival kini di Banbury Road telah dibina pada tahun 1894 dan gereja-gereja yang merupakan salib dan bilik mesyuarat telah ditambah pada tahun 1910.[7] Bekas gereja di Middle Way telah dirobohkan pada tahun 1971.[7]

Kedua-dua gereja St. Michael dan URC milik Perkongsian Gereja Summertown-Wolvercote[3] yang merupakan perkongsian ekumenikal tempatan.

Woodstock Road Baptist Church,[8] di sudut Jalan Beechcroft, telah dibuka pada tahun 1897 dan dibina semula pada tahun 1955. [7] Ia adalah ahli Persekutuan Gereja Evangelical Bebas.

Katolik Rom[sunting | sunting sumber]

Gereja Paroki Katolik Rom SS Gregory dan Augustine di Jalan Woodstock,[9] ditubuhkan pada tahun 1911,[6][10] ahun yang sama dengan SS Edmund dan Frideswide (Iffley Road, kini dikendalikan oleh Capuchin Franciscan). Sebelum ini kawasan Oxford yang telah disampaikan oleh Jesuit di St Aloysius (kini seorang Pidato St Philip Neri), yang ditubuhkan pada tahun 1875, menggantikan gereja St Ignatius (di St Clement ini), yang telah diasaskan dengan serta-merta selepas kelonggaran undang-undang penal melarang pembinaan tempat ibadat Katolik, di tahun 1795. Lebih banyak gereja Katolik telah diwujudkan dalam dekad berikutnya.

Arkitek adalah Ernest Newton, FRIBA dan ahli banyak dikagumi Kesenian dan Kraf gerakan. Kain gereja itu sangat sedikit berubah dari masa asasnya.

Nikolaus Pevsner diterangkan gereja itu (1974): "Dengan Ernest Newton Kecil dan stuko sebuah persegi panjang, putih, dengan cungkup tetingkap W. dengan kepala perlahan-lahan dua melengkung Plaster terowong-lompat di dalam dengan tali leher.... rasuk."

Kemudahan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Sekolah menengah daerah bagi kawasan itu adalah Sekolah Cherwell di Jalan Marston Ferry di timur Banbury Road. Sekolah Cherwell adalah tapak untuk Sekolah Islam MECO, sebuah Sekolah Islam profesional mingguan Sabtu yang moden untuk semua kanak-kanak Islam (dan lain-lain) (berumur 4-16 tahun). St. Clare's, Oxford, sebuah kolej antarabangsa kediaman yang bebas menawarkan Diploma Baccalaureate Antarabangsa, kursus bahasa Inggeris dan bengkel guru IB terletak di Jalan Banbury. Bebas pendidikan bersama lelaki dan perempuan (13-18 tahun) sekolah berasrama, St Edward's School terletak di Jalan Woodstock. Tingkatan Enam dari d'Overbroeck's College yang siang hari dan berasrama yang bebas berada Jalan Banbury. Kanak-kanak lelaki sekolah bebas (8-13 tahun) sekolah persediaan Summer Fields Sekolah terletak di Jalan Mayfield. Secara tradisi Summer Fields disaingi oleh jirannya North Oxford, sekolah berasrama dan siang hari bebas muridnya (4-13 tahun), Dragon School yang pada Jalan Bardwell pada perimeter Summertown. Lynams, sekolah pra-persediaan untuk Sekolah Dragon (untuk kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan berumur 4-7 tahun), terletak di Jalan Woodstock. Dewan Sekolah Utara yang pakar dalam menyampaikan keperluan pendidikan khas terletak di South Parade. Oxford High School, gadis sekolah bebas (11-18) dan ahli Girls' Day School Trust, terletak di Jalan Belbroughton, timur Jalan Banbury. Oxford High School Junior Department: Greycotes, sekolah bebas untuk kanak-kanak perempuan, (umur 6-11 tahun), terletak di Jalan Bardwell. Oxford Junior High School Department: The Squirrel, sekolah bebas (untuk kanak-kanak perempuan dan kanak-kanak lelaki berusia 4-6), terletak di Woodstock Road. SS Philip and James Primary School, 'Phil & Jim', sebuah Church of England Aided Primary School terletak di Navigation Way. [11] Ewert House di Ewert Place adalah sebahagian daripada Universiti Oxford. Ia menempatkan kuliah dan seminar bilik Jabatan Pendidikan Berterusan dan dewan peperiksaan yang besar. Wolfson College, Universiti Oxford terletak di Linton Jalan, Summertown. Magna Carta College terletak di Jalan Mayfield, Summertown.

Angkutan awam[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1898 yang City of Oxford Tramways Company dilanjutkan di Jalan Banbury trem kuda laluan ke terminal baru di Summertown. Pada tahun 1913 syarikat itu digantikan kuda yang trem dengan bas motor. [12] Bas-bas berjalan antara pusat Oxford dan Summertown melalui Jalan Banbury termasuk Oxford Bas Syarikat 2, 2A, 2B, 2C dan 2D, Heyfordian Travel 25 dan 25A dan Stagecoach 7, 7A, 7B, 17 dan S5. Banbury Road juga mempunyai perkhidmatan bas terhad sehenti Park and Ride yang menghubungkan Air Eaton dengan pusat Oxford (laluan 500 dikendalikan oleh Oxford Syarikat Bas) dan dengan Hospital John Radcliffe (laluan 700 larian oleh RH Bus) itu. Sehingga tahun 2011, Oxford Bus Company dan Stagecoach datang kepada perjanjian di mana mereka akan berkongsi jadual waktu bas yang sama. Ini menghapuskan bas 7, 7A dan 7B. Ini juga dapat memanfaatkan orang ramai kerana bukan sahaja bas-bas lebih diselaraskan dalam jadual mereka tetapi orang ramai boleh menggunakan sama tiket/pas bas pada setiap bas-bas syarikat-syarikat bas.

Penduduk bekas dan semasa ketara[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Post (2012-05-03). "The Times | UK News, World News and Opinion". Property.timesonline.co.uk. Dicapai pada 2012-05-23.
  2. ^ "Frequently asked questions | Oxfam International". Oxfam.org. Dicapai pada 2012-05-23.
  3. ^ a b "St Michaels Church, Summertown". Stmichaels-summertown.org.uk. Dicapai pada 2012-05-23.
  4. ^ a b c d e f g h i j Crossley & Elrington, 1979, pages 369-412
  5. ^ a b c "Oxfordshire Churches & Chapels: Summertown: St Michael & All Angels". Oxfordshirechurches.info. Dicapai pada 2012-05-23.
  6. ^ a b Sherwood & Pevsner, 1974, page 332
  7. ^ a b c d e f g Crossley & Elrington, 1979, pages 415-424
  8. ^ "Woodstock Road Baptist Church". Wrbc.org.uk. Dicapai pada 2012-05-23.
  9. ^ "SS Gregory & Augustine RC Church". Gregoryandaugustine.blogspot.com. Dicapai pada 2012-05-23.
  10. ^ Crossley & Elrington, 1979, pages 412-415
  11. ^ "Summertown - Schools". Summertown.info. Dicapai pada 2012-05-23.
  12. ^ Crossley & Elrington, 1979, pages 350-364
  13. ^ Post (2012-05-03). "Times report". Property.timesonline.co.uk. Dicapai pada 2012-05-23.
  14. ^ "Rail Freight Group - Directors". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-10-07. Dicapai pada 2014-12-04.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]