Superintenden Akademi Tentera Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Logo Akademi Tentera

Superintenden Akademi Tentera Amerika Syarikat adalah pegawai memerintahnya. Jawatan ini hampir sama dengan canselor atau presiden sesebuah universiti awam Amerika. Pegawai yang dilantik mengikut tradisi adalah lulusan Akademi Tentera Amerika Syarikat, yang lebih dikenali sebagai "West Point".

Jawatan superintenden selalu menjadi batu loncatan untuk menjadi lebih terkenal dalam Tentera Darat. Empat Superintenden menjadi Ketua Turus Tentera Darat: Hugh Lenox Scott, Douglas MacArthur, Maxwell Davenport Taylor, dan William Westmoreland. Senarai Superintenden termasuklah lima penerima Medal of Honor: Oliver Otis Howard, Douglas MacArthur, Albert Leopold Mills, John McAllister Schofield, John Moulder Wilson. Ramai Superintenden kemudian menjadi Panglima Tentera Darat, seperti Joseph Gardner Swift. Jawatan ini sekarang merupakan tugas terminal dalam Tentera Darat; sebagai syarat terperinci untuk jawatan ini, pegawai dikehendaki oleh undang-undang untuk mengakui bahawa mereka akan bersara pada penghujung pelantikan mereka.[1] Formula ini bermaksud untuk menjamin kebebasan Superintenden dari pengaruh arahan yang tidak wajar; namun, pada praktiknya "lame duck" menghadkan status kuasa dan pengaruh mereka dalam Tentera Darat. Terdapat perbincangan mengenai pengembalian sistem terdahulu atau memanggil semula pegawai bersara untuk mengisi jawatan itu.

Jawatan superintenden biasanya menyandang pangkat Leftenan Jeneral, dan tidak dikira dengan had statutori Tentera Darat terhadap bilangan pegawai aktif bertugas di atas pangkat Mejar Jeneral. Sebagai contoh, Jeneral Andrew Goodpaster pada asalnya bersara dari tugas aktif selaku jeneral penuh, telah dipanggil semula sebagai superintenden dengan pangkat Leftenan Jeneral, dan kembali ke pangkat empat bintangnya selepas persaraan kali kedua.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Umum

^ a: Special Collections: Biographical Register of the Officers and Graduates of the U. S. Military Academy. West Point, NY: United States Military Academy Library. 1950.

Petikan inline
  1. ^ Dwyer, Jim (3 January 2009). "Willard W. Scott Jr. Is Dead at 82; Led West Point Through Change". The New York Times. Dicapai pada 2009-05-13.