Taman Arca ASEAN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taman Arca ASEAN ialah taman di Kuala Lumpur, Malaysia, yang terletak berdekatan dengan Tugu Negara dan di sekitar Taman Tasik.[1][2] Ini merupakan taman lanskap dengan koleksi patung pemenang hadiah dalam bentuk kayu, marmar, besi dan buluh. Pameran telah dibuat oleh seniman dari rantau ASEAN.

Taman Arca ASEAN dibuka di Fort Canning Park pada Jun 1982 untuk memaparkan patung-patung yang dibuat untuk simposium.  Sebanyak lima patung dipasang untuk dipamerkan di taman, yaitu: 'Unity', karya abstrak pelat tembaga oleh seniman Indonesia But Muchtar; 'Taming Sari', sebuah karya gentian kaca yang terdiri daripada keris pecah dan pedang oleh pengukir Malaysia Ariffin Mohamed Ismail; 'Fredesvinda', struktur konkrit bertetulang kapal yang belum selesai oleh pemahat Filipina Napoleon V. Abueva; 'Konsentrasi', sebuah patung berlapis baja oleh artis Thailand Vichai Sithiratn; dan 'Balance', sekeping yang dibuat dari konkrit industri oleh pemahat Singapura, Ng Eng Teng.  

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "ASEAN Sculpture Garden – Tun Abdul Razak Heritage Park Attractions". www.kuala-lumpur.ws. Dicapai pada 31 May 2020.
  2. ^ "Asean Sculpture Garden in Kuala Lumpur". Dare Journey. 17 September 2017. Dicapai pada 31 May 2020.