Tan Hooi Ling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tan Hooi Ling (Bahasa Cina: 陈慧玲; pinyin: Chén Huìlíng; Pe̍h-ōe-jī: Tân Hūi-lêng) ialah seorang ahli perniagaan wanita Malaysia yang berpangkalan di Singapura. Beliau terkenal sebagai pengasas bersama dan Ketua Pegawai Operasi (COO) syarikat pengangkutan Singapura, Grab Holdings Inc.[1] Tan adalah seorang penganalisis perniagaan di McKinsey & Company sebelum dia mengasaskan Grab bersama Anthony Tan semasa menghadiri Harvard Business School.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Tan dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga Cina Malaysia kelas pertengahan di Kuala Lumpur oleh seorang bapa jurutera awam dan seorang ibu remisier bersama seorang abang, yang kini seorang pengaturcara komputer yang berpangkalan di New Zealand. Tan adalah anak bongsu daripada dua beranak dalam keluarganya yang bersekolah di sekolah negeri semasa tinggal di Petaling Jaya.

Dibesarkan di Kuala Lumpur, Tan berpindah ke United Kingdom untuk menghadiri University of Bath[1][2] di mana dia memperoleh ijazah sarjana muda dalam kejuruteraan mekanikal. Selepas tamat pengajian, dia mendapat pekerjaan di McKinsey and Company[3] di Malaysia. McKinsey kemudiannya menaja pendidikan MBA Tan di Harvard Business School, di mana dia bertemu dengan bakal pengasas bersama Grab Anthony Tan. Kedua-duanya akan berpindah ke Singapura pada 2014.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Tan menghadiri University of Bath dan menamatkan pengajian pada tahun 2006 dengan ijazah sarjana muda dalam kejuruteraan mekanikal. Beliau kemudiannya lulus dari Harvard Business School dengan Sarjana Pentadbiran Perniagaan pada tahun 2011.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Eli Lilly[sunting | sunting sumber]

Semasa belajar di Universiti Bath, Tan mengambil cuti sekolah selama setahun untuk melakukan penempatan industri di Eli Lilly di Basingstoke[4]. Masanya di syarikat farmaseutikal mengajar Tan bahawa keputusan dibuat di peringkat pengurusan dan mendorongnya untuk mengubah trajektori kerjayanya serta program pengurusan dan kewangan siswazah penyelidikan untuk memasukkan perspektif kejuruteraan ke dalam keputusan perniagaan, sekali gus mempunyai kuasa untuk membuat perubahan di peringkat pengurusan.

McKinsey[sunting | sunting sumber]

Walaupun tidak mengetahui apa yang syarikat itu lakukan, Tan telah mendaftar untuk acara yang diadakan oleh firma perunding McKinsey & Company di Malaysia, akhirnya mendapat pekerjaan dengan syarikat itu di mana dia menunjukkan prestasi yang sangat baik sehingga mereka menaja pendidikan MBAnya di Harvard Business School - tempat dia bertemu rakan Malaysia dan bakal pengasas bersama Grab, Anthony Tan, dalam kelas 2011.

Grab[sunting | sunting sumber]

Semasa di Harvard Business School, Tan bekerja pada rancangan perniagaan dengan rakan sekelas HBS, Anthony Tan, untuk "aplikasi mudah alih yang menghubungkan pencari teksi secara langsung dengan pemandu teksi yang paling hampir dengan lokasi mereka dalam persekitaran bandar Malaysia yang huru-hara", yang kemudiannya akan menjadi GrabTaxi. Inspirasi datang daripada pengalaman Tan dengan kekurangan keselamatan di Malaysia. Semasa dia bekerja di McKinsey, dia dan ibunya membangunkan "sistem GPS manual" untuk menjejaki di mana dia berada semasa dia pulang ke rumah. Tan akan menghantar nombor plat kereta kepada ibunya dan ping kepadanya apabila dia melepasi mana-mana peristiwa penting supaya ibunya tahu sejauh mana dia berada. Setiap malam ibunya akan berjaga menunggu dia pulang ke rumah kerana ketika itu, apabila anda mencari "Teksi Terburuk Dunia" yang paling popular untuk beberapa halaman ialah Kuala Lumpur, Malaysia.

Pelan perniagaan pasangan itu adalah naib juara dalam Pertandingan Venture Baru HBS pada 2011, memenangi $25,000. Dengan menggunakan hasil pertandingan dan dana peribadi mereka sendiri, Tan Hooi Ling dan Anthony Tan melancarkan aplikasi mudah alih, pertama kali dipanggil MyTeksi, pada Jun 2012

Walaupun pasangan itu telah memulakan syarikat itu, Tan terpaksa kembali ke McKinsey selepas tamat pengajian untuk menyampaikan ikatannya dengan firma perunding itu sebagai syarat menaja pendidikannya. Dia kemudiannya berpindah ke syarikat perisian Salesforce yang berpangkalan di San Francisco, sambil meluangkan masa di luar jadualnya di syarikat itu untuk membantu Anthony bersama Grab di Asia Tenggara. Dia kembali bekerja sepenuh masa di Grab pada 2015. Setelah kembali, dia menyandang gelaran COO, dan menumpukan pada 3 bidang utama - produk, sumber manusia dan pengalaman pelanggan.[10] Pada Mei 2023, dia mengumumkan akan berundur pada akhir tahun 2023.

Kehidupan Peribadi[sunting | sunting sumber]

Tan adalah seorang introvert yang mengaku dirinya, mempunyai profil yang lebih rendah daripada pengasas bersamanya, Anthony Tan, tetapi mengakui dia menyukainya. Dia juga menganggap tarian buaian, yang dia ambil di San Francisco, sebagai salah satu pencapaian hidupnya. Tan juga bermain piano dan biola, mempunyai diploma dalam bekas dan Gred 8 dalam kedua.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Taught postgraduate study". www.bath.ac.uk. Dicapai pada 2024-03-11.
  2. ^ University of Bath (dalam bahasa Inggeris), 2024-02-04, dicapai pada 2024-03-11
  3. ^ "Global management consulting | McKinsey & Company". www.mckinsey.com. Dicapai pada 2024-03-11.
  4. ^ "Lilly in the United Kingdom | Who We Are | Lilly UK". lilly.com. Dicapai pada 2024-03-11.