Taxi 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taxi 3
PengarahGérard Krawczyk
PenulisLuc Besson
Dihasilkan olehLuc Besson
DibintangiSamy Naceri
Frédéric Diefenthal
Marion Cotillard
Diedarkan olehEuropaCorp
Negara Perancis
BahasaBahasa Perancis

Taxi 3 adalah sebuah filem Perancis 2003 diarah oleh Gérard Krawczyk. Ia sebuah sequel ke Taxi ditulis oleh Luc Besson dan diarah oleh Gérard Pirès pada 1998 dan pada Taxi 2 diarah oleh Gérard Krawczyk pada 2000.

Templat:Spoiler

Sekumpulan pencuri memanggil diri mereka sebagai Kumpulan Santa Claus melakukan kecoh dan polis tidak mudah dapat menangkap mereka. Polis Superintendent Gilbert (dilakon oleh Bernard Farcy) distracted oleh seorang wartawan Cina (Bai Ling) menulis sebuah cerita mengenai pancaragamnya. Isteri Detektif Emilien, Petra, telah announced bahawa dia hamil dan pemandu teksi Daniel (Samy Naceri) sedang berada dalam krisis perhubungan. Setelah berlakunya beberapa kesilapan yang mana para pencuri dari masa ke masa dengan seorang wartawan di situ merakamkannya semua, Daniel memandu teksi gayanya untuk membantu polis.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Sylvester Stallone mempunyai batu perhiasan berukir pada awal filem itu sebagai penumpang teksi dengan suaranya digelar sebagai dia tidak boleh bercakap Perancis .

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Tajuk membuka adalah spoof lucu dari orang-orang yang ditonjolkan dalam filem James Bond, dan terdapat beberapa mengangguk ke 007 kanun sepanjang filem contohnya ini Daniel berputar nombor plat dan mengejar ski di kemuncak filem itu .

Pautan luar[sunting | sunting sumber]