Tehmina Kaoosji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tehmina Kaoosji
Kaoosji pada 2019
Kelahiran
Tehmina Bakhtyar Kaoosji

(1984-05-15) 15 Mei 1984 (umur 39)
PekerjaanWartawan, penerbit, aktivis, pelakon
Tahun aktif2013–kini

Tehmina Bakhtyar Kaoosji (lahir 15 Mei 1984) ialah seorang wartawan, penerbit, aktivis dan pelakon wanita India. Berpangkalan di Malaysia, beliau terkenal dengan advokasinya ke arah kesaksamaan gender dan keadilan sosial. Beliau telah tampil di pelbagai saluran media,[1][2][3] dan telah mengambil bahagian dalam pelbagai perbahasan panel.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Kaoosji dilahirkan di Hyderabad, Andhra Pradesh, India kepada bapa Parsi dan ibu Cina Hakka Malaysia. Beliau menerima pendidikan rendah awal di Sekolah Awam Niraj, sebuah sekolah harian bersekutu Indian School Certificate (ICSE) di Hyderabad, India.

Keluarganya berhijrah ke Kuala Lumpur, Malaysia pada tahun 1995, yang mana beliau menamatkan 'O'Levels di Sekolah Antarabangsa Fairview. Semasa zaman remajanya, Kaoosji berlatih dalam teater muzikal, membuat persembahan dan melawat dengan Operafest Children's Choir. Beliau melanjutkan pelajarannya dalam jurusan Kewartawanan dan Psikologi di bawah Program Ijazah Amerika Universiti HELP. Beliau juga merupakan pengajar Bahasa & Sastera Inggeris yang diperakui oleh International Baccalaureate.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Kewartawanan, penyiaran dan aktivisme[sunting | sunting sumber]

Kaoosji ialah wartawan penyiaran bebas[1] dengan latar belakang pedagogi yang panjang. Beliau beralih ke media melalui peragaan dan kerjaya penyiarannya bermula apabila beliau menjadi hos rancangan pelancongan dalam talian Tourism Malaysia, Travel Info dan Tourism Buzz, dari 2013 hingga 2015. Dari 2014 sehingga Oktober 2020, Kaoosji menjadi hos rancangan bual bicara hal ehwal semasa berbahasa Inggeris di Bernama TV, iaitu Bernama Today, The Nation dan program bual bicara dalam taliannya sendiri yang memfokuskan kepada wanita, Tea with Tehmina.

Beliau juga pernah mengacarakan Money Matters, rancangan bual bicara kewangan utama TV3, memfokuskan kepada isu-isu semasa berkaitan ekonomi & perniagaan.

Beliau merangkumi isu-isu keadilan politik, ekonomi dan sosial dari perspektif global, serantau dan tempatan, mendapatkan dan menghasilkan temu bual eksklusif dengan badan global, pemimpin pemikiran dan personaliti yang terdiri daripada Bank Dunia, UNFPA, UNICEF, Bundesliga, Global Bersih, dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia, serta diplomat, pemilik perniagaan kecil, artis dan bintang sukan, seperti Ronaldinho. Beliau ialah ahli lembaga pengarah Institut Wartawan Malaysia.[4][5]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2015 Kastil Tua Liza Filem pertama; dikreditkan sebagai Tehmina Kaoosgi
Blackhat Penampilan tidak dikreditkan
2019 Shadowplay Rosa Khan

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Saluran TV Catatan
2019 Devoted Kay Viu Drama web

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2017 Sara Is Missing Sara Young

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Anti-graft group says Malaysia making progress in media freedom". Yahoo News. Dicapai pada 7 May 2019.
  2. ^ "4 Malaysian actresses on why women representation in the local entertainment industry is important/". Female Magazine Malaysia. 8 March 2019. Dicapai pada 7 May 2019.
  3. ^ "#Showbiz: String of devotions". New Straits Times. Dicapai pada 7 May 2019.
  4. ^ "The New Lineup". The Institute of Journalists Malaysia. 18 November 2018. Dicapai pada 7 May 2019.
  5. ^ Tang, Terence (12 April 2019). "Anti-graft group says Malaysia making progress in media freedom | Malay Mail". www.malaymail.com. Dicapai pada 13 September 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]